M megamatch skrev:
Kommer hem, öppnar paketet och tänker kan ju kolla för säkerhets skull. Samma problem igen. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta nu hehe.
Har du provat om det går bättre om du slår in kil i sågsnittet?

Att klyva reglar är en krävande och batterislukande uppgift. Svagare battericirklar är enligt min erfarenhet kinkiga mot både användar och tillverkningsfel. Är inte klingan helt rak, eller om plattan inte går helt emot materialet så kan de stanna. Om spänningen blivit lägre även om batteriet inte är ”tomt” så kan sågen bli ännu kinkigare.

T Tosse skrev:
Väldigt få cirkelsågar har klyvkniv nuförtiden tyvärr. Då kan virket nypa åt kring klingan. En svagare såg stannar, en starkare kastar... skulle föredra det förra!
Instämmer, jag föredrar också det förra. Nu när klyvknivarna av någon bisarr anledning försvunnit så ser jag det som en säkerhetsfunktion.

V Vardagsrum skrev:
Har du provat om det går bättre om du slår in kil i sågsnittet?

Att klyva reglar är en krävande och batterislukande uppgift. Svagare battericirklar är enligt min erfarenhet kinkiga mot både användar och tillverkningsfel. Är inte klingan helt rak
.
Hej @Vardagsrum vet inte om du följt med i tråden men det är just det som jag konstaterat är mitt problem, klingan sitter "snett" jämfört med själva plattan, i båda fallen ca 2-3mm. Nu andra cirkeln med exakt samma problem. Misstänker att det kan vara ett "batch"-fel från fabrik alternativt undermålig kvalitetskontroll.

Har ännu inte provat använda denna såg att klyva regel med. Nu är ju inte gröna bosch något pro-märke eller hur man säger men tycker ändå att man borde kunna förvänta sig åtminstonde millimemter precision med att klingan ligger parallelt.

I efterhand har jag sett flera internationella recensioner med folk som tycker den nypit, stannat av, drar mycket batteri eller klingan sitter snett så börjar undra om det kan vara ett fabriksfel. Ska försöka räta upp klingan på denna med något hemmafix tror jag och se hur det påverkar sågning. Vet inte om man vill gå tillbaks till samma butik, med samma produkt och samma problem... hehe.

Lämna tillbaka den och köp en annan. Är väl ingen idé att lägga mer tid på sånt skräp?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M megamatch skrev:
Hej @Vardagsrum vet inte om du följt med i tråden men det är just det som jag konstaterat är mitt problem, klingan sitter "snett" jämfört med själva plattan, i båda fallen ca 2-3mm. Nu andra cirkeln med exakt samma problem. Misstänker att det kan vara ett "batch"-fel från fabrik alternativt undermålig kvalitetskontroll.

Har ännu inte provat använda denna såg att klyva regel med. Nu är ju inte gröna bosch något pro-märke eller hur man säger men tycker ändå att man borde kunna förvänta sig åtminstonde millimemter precision med att klingan ligger parallelt.

I efterhand har jag sett flera internationella recensioner med folk som tycker den nypit, stannat av, drar mycket batteri eller klingan sitter snett så börjar undra om det kan vara ett fabriksfel. Ska försöka räta upp klingan på denna med något hemmafix tror jag och se hur det påverkar sågning. Vet inte om man vill gå tillbaks till samma butik, med samma produkt och samma problem... hehe.
Missade det inlägget faktiskt.

Men då har du ju det där.. Pro-maskin eller inte, men jo det bör man kunna förvänta sig allra minst!

Om det inte finns en enkel och hållbar fix så hade jag kört tillbaks med den, det finns ju ett tydligt fel på den. Jag hade gnällt för Bosch’s kundtjänst också och frågat varför två splitt nya sågar sett ut såhär.

Släng gärna upp en bild på felet ifall du får tid och lust. Kan säkert hjälpa någon annan.

Hej

Bifogar lite bilder på problemet, har även hittat en enkel lösning för att få hyffsat rakt. Kommer nog personligen byta in igen och skaffa annan maskin men lägger upp ifall det kan hjälpa någon annan med samma maskin.

Var lite meckigt att hålla upp klingskydd, hålla maskin, tumstock och fota så inte helt perfekta vinklar.

• Hand som håller en tumstock mot en maskindel för att mäta och kontrollera linjers räthet under ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en tumstock mot en såg för att mäta vinkeln på klingan i förhållande till sågbordet.
    Skapa konto
Så, här kommer lösningen.

1. Skruva loss den röda plastskruven som man lossar på för att justera höjd.
Skruva tills den lossnar, ta bort.

2. Där den satt fanns en bricka, byt ut denna mot bricka/brickor av lämplig tjocklek. Detta kommer göra att plattan förskjuts litet så man får prova sig fram. För mig funkade det att ha en bricka av halva tjockleken mot den som satt, dock var min som jag hade grovt överdimensionerad så la inte upp den på bild.

Bifogar bilder som kan förklara lite bättre än mig

• Närbild på en elektrisk verktygsdel med röd plastskruv och höjdjusteringsmekanism.
    Skapa konto
  • Närbild på en grön och silverfärgad elverktyg med utbytta brickor vid justeringsskruv.
    Skapa konto
  • Närbild av en grön maskindel med en borttagen röd plastskruv och en synlig bricka.
    Skapa konto
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.