A
aclei: Tack!
2 svar · 2,8k läst
A
2 svar · 2,8k läst
gadeberg
gadeberg: Hejsan! Håller på att sätta upp glasblock som källarefönster och funderar på att lämna ett block i fönstret till tvättstugan och sätta in en luftventil. Har hört att detta kan vara dumt eller gäller detta bara om man har en kallkällare ocvh leder i varmluft på sommaren? Nu är ju hela våran källare uppvärmd så det borde väl funka? Är ju ett stort hål för luften till pannan.
0 svar · 1,8k läst
S
Sailor_boy: Hejsan, ska dra röret till utsidan på huset, nu undrar jag om någon vet vad och hur man ska borra genom den reviderade hus sidan? Mvh Sailor boy
0 svar · 3,9k läst
H
henrikrosen: Fläktwoods ligger ju här i stan. Kollegans far jobbar där.
2 svar · 2,9k läst
F
Farzan: Tack för era svar! Hempularen - det är sotaren som säger att jag ska ha renslucka i böjen så jag tror inte att jag kommer ifrån det. QL - det var precis en sån jag var ute efter. Ska ringa och fråga Lindab vad de har för återförsäljare för ventrör häromkring. Gör en själv gör jag nog bara om jag inte kan få tag på en färdig. Jag har aldrig byggt med spiro förut och kommer
3 svar · 6,7k läst
H
hempularen: Jag reagerar på att du har på golvvärmen alls. Du skriver att rummet är 2 veckor gammalt. Golvvärmen skall inte sättas igång förrän 4 veckor efter att klinkers har satts. Du riskerar att plattorna lossnar, och att fogarna spricker.
11 svar · 10,1k läst
ylven
ylven: Du tar lämplig bilmaskin och knackar ett så litet hål som möjligt som ändå är tillräckligt stort för det du vill ansluta, sticker in det i skorstenen och murar igen efter dig, alternativt drar hela vägen upp, då behöver du ju inte mura.
1 svar · 3,0k läst
J
JORKAR: http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251426&_path=251882;251433;251436;251426 [smiley=vrolijk_26.gif]
1 svar · 2,9k läst
tallmilan
tallmilan: Rördragning i gamla hus med VVS-killen är ju inte billigt. Det ska eldas på ganska rejält för att tjäna in de pengarna. Sedan är det stor skillnad på oljefyllda element och gamla tunnplåts varianten, då lönar det sig på en vinter att byta till oljefyllda ( har jag hört, och det verkar vettigt) Henrik
6 svar · 7,0k läst
tallmilan
tallmilan: Jupp har kollat på soliduct.com, riktigt kalas
3 svar · 3,0k läst
peoe
peoe: Har själv en rökgasfläkt - en injektorfläkt som fungerar bra men överdimensionerad för mitt behov: att vara säker på att skapa drag tills pannan är tillräckligt varm för att ordna den saken på egen hand. En vindberoende skall användas i första hand för ventilation, inte för rök. Fördelen med en injektormodell är att skorstenen egentligen inte påverkas av att fläkten inte går
2 svar · 4,4k läst
P
Peter_K: [citat] Deras ABC-VHS ser ju likdan ut som den på Soliducts hemsida Var hittade du priserrna eller ringde du och fråga? Undrar om det kommer att se konstigt ut med en venthuv precis bredvid skorstenen?
4 svar · 5,3k läst
·
Hocke
Hocke: Det är nog bättre att blåsa ut kall luft från sovrummet uppe i den varma takluften vid kaminen så blandar naturlagarna luften till jämn nivå, och då dras lagom värme in genom dörrhålet till sovrummet. Annars är väl risken att den 30°iga värmen lägger sig i taket i sovrummet.
7 svar · 20,2k läst
J
Jonas_Pettersson: Ja du Kim.. Håller med MG68 om att man bör nog ha ventilation i sovrummet också. Där byts luften aldrig ut annars, och det är där det är som viktigast med luftombyte. Tänk också på att kanalerna är isolerade så inte frånluften kyls av innan växlaren. Även om den värmen stannar kvar i huset så blir tilluften kallare, luftflödet är det samma hela tiden, och det gör att man
4 svar · 3,4k läst
N
NicD: Jag svävade kanske ut i mina förklaringar  :o pga av att jag själv hade liknande funderingar kring min tvättstuga som jag precis ordnat till...och ja det blev kanske lite mycket  ;) Jag har samma lösning som du med torktumlaren men har en extra tilluftsventil i rummet. Kan tyvär inte säga om lösningen är att föredra eller ej. Jag skulle rekommendera en lösning där du får lite
3 svar · 4,5k läst
F
FrittDrag: 1) Finns transformatorter med två vred (olika hastigheter 1-5) som man sedan bytar mellan med hjälp av en växlande bryatere nere i huset. (Denna traf är dock rätt dyr, finns hos Systemair) Har sett även ngonstans trafo med utrdagen brytare, men då bara med 3-hastigheter på. 2) Ljudfälla sätter du på det håll du vill dämpa ljudet. Oljud inne (från don) ljuddämpare imellan fläkt och
1 svar · 5,6k läst
tallmilan
tallmilan: Jag tycker denna site verkar bättre, just för att man kan förstår vad produkterna är utan att kunna ventilations koder. http://www.soliduct.com Mycket bra priser, men har inte beställt själv ... .Henrik
3 svar · 3,7k läst
T
ThordJ: Har ett Ilto aggregat med vattenbatteri, om värmeväxlaren går sönder borde väl vattnet rinna ut samma väg som kondensvattnet. För aggregatet är ju kopplat till avloppet. Hälsningar Thord
2 svar · 3,0k läst
N
norrbottenstorpet: Tack för tipset, men jag hittade inget som jag tror fungerar. Ska förtydliga mig. Jag behöver kunna manövrera detta spjäll eller ventil i stort sett dagligen. Det sitter inte särskilt lättillgängligt till utan på baksidan av en vägg. I dagsläget finns en manöverstång som går genom ett hål i väggen och vrider det hemmagjorda spjället. En liknande funktion måste jag uppnå, helst
2 svar · 3,6k läst
K
Kasch: [citat] För den som är intresserad: Pratade med brandskyddsmästaren där jag bor och enligt honom är det fullt tillåtet med värmeflyttare mellan två våningsplan i ett enfamiljshus (brandskyddsceller undantaget förstås). Han jämförde med öppna planlösningar och trappor som ändå utgör större brandspridningsrisker än en värmeflyttare. Han rekommenderade däremot att köpa ett
5 svar · 4,6k läst
H
Honeybun: Vi ska bygga 1,5 planshus med "nyckelfärdig" entreplan. Jag undrar vad jag behöver för att göra ventilationen på övervåningen?. Jag kommer att använda en NIBE Fighter 900 frånluftsvämrpump.
0 svar · 2,6k läst
K
kimtommy: jag bytte ut köksfläkten i min gamla lägenhet mot en sån där rostfri kåpa, som jag köpte på SIBA. den var av märket Candy. till den följde det ett litet spjäll som det du är ute efter. det var väldigt tunna metallblad. och en jättesvag fjäder. den öppnades väldigt lätt. tror den skulle klara självdrag. smyg in på siba och snoka lite bland köksfläktarna.
6 svar · 5,0k läst
L
lgf02001: Tack! :)
2 svar · 4,2k läst
J
Jerry_Hey: Landy Vent International säljer bland annat genom byggvarahuskedjan Silvan.
13 svar · 5,9k läst
S
Strulputten: [citat] Ringde Lindab och de kunde tillverka övergångar från 125 till 135. Dock inte med nippel i 135-änden vilket jag allra helst vill ha så att jag bara behöver sticka in övergången i det avsågade röret. Som jag skrev tidigare är det trångt och går bara att komma åt från ett håll så det är svårt att täta. Tack för tipset om Hallströms. Ska kolla om de har någon bättre
4 svar · 13,0k läst
A
AndersG: Problemet uppstår antagligen vintertid antar jag? Kall luft kan inte hålla så mycket fukt så vintertid tenderar RH% att sjunka. Det finns olika maskinella metoder för att fukta luften, men jag är litet skeptisk eftersom alla innebär att man håller vatten/ånga vid en temperatur som är perfekt för bakterietillväxt. Jag skulle i stället satsa på växter som är naturliga luftfuktare.
1 svar · 4,6k läst
ylven
ylven: Jag hade en firma och tittade på vårt hus, mätte och lämnade förslag, helt utan kostnad, dock vet jag inte hur lokal firman är. Torpheimer och Hyll heter de och är rätt stora i Linköping iaf. Till mitt hus som bara har tre innerväggar i källaren i lättbetong så var det ju solklart markradonet som var det största tillskottet. Men under diskussionerna så framkom det att vid
11 svar · 7,6k läst
I
Isaksson: Hej. Vi har nyligen flyttat in i en villa som har mekanisk till & frånluft med återvinning. Det är en RDAA Tillverkad av AB Svenska Fläktfabriken. De tidigare ägarna har installarat en brytare som de slår om på sommaren för att inte använda värmeväxlaren (för att inte värma upp inkommande luft på sommaren) men jag har varit uppe på vinden och kollat och den brytaren stänger av
0 svar · 3,2k läst
M
MG68: Jag lovar att återkomma, det går rätt långsamt framåt dock. Själva BasicStamp kortet är rätt så färdigkonstruerat, jag har dock inte riktigt löst hur jag ska göra med fuktgivarna. Jag kommer att använda en BasicStamp BS2e i detta projekt. Jag har tidigare labbat med en BS2, men behövde ha ett lite större EEPROM (=16kB) för detta projekt.
11 svar · 2,4k läst
sandhall
sandhall: Var bara medveten om att ventilationen med största sannolikhet är föreningens egendom/ansvar och att du troligen inte får göra någonting utan tillstånd från styrelsen. Och de kanske också kan ge dig tips på hur du gör. Vi fick inte ens ändra inställningarna på frånluftsventilerna i vår BR eftersom det kunde påverka ventilationen i andra lägenheter.
3 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.