5 002 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Söker backspjäll som klarar självdrag ?
Någon som känner om det finns backspjäll på marknaden som klarar av självdrags-ventilation. De modeller som finns (i metall med fjäder) har för stort motstånd.
Det fanns tidigare en svensk modell i plexi som tyvärr har lagts ned, bifogar bild.
Någon som har något tips eller matnyttig länk i detta ämne ?
Det fanns tidigare en svensk modell i plexi som tyvärr har lagts ned, bifogar bild.
Någon som har något tips eller matnyttig länk i detta ämne ?
Är det inte en sån som sitter på köksfläkten?
Jag var otydlig om monteringen, backspjället är tänkt att monteras verikalt i kanalschaktet alt ev uppe på skorstenstopp ( i värsta fall). Som jag nämnde så har dagens backspjäll gälar i metall + fjäder som ger för stort motstånd för självdrag.
Det har funnit modell i plast/plexi som varit avpassad-men tillverkningen har upphört.
Ev kanske man kan ta en i metall där man tar bort fjädern, frågan är dock om den då "beckar" ihop av damm eller kan "låsa" sig i öppet läge.
Det har funnit modell i plast/plexi som varit avpassad-men tillverkningen har upphört.
Ev kanske man kan ta en i metall där man tar bort fjädern, frågan är dock om den då "beckar" ihop av damm eller kan "låsa" sig i öppet läge.
Hej,
Vet inte om denna kan passa dina behov:
http://www.fresh.se/p73804/p73804_swe.php?lastpage=84601&id=199&table=PRODUCT_58394
Denna reagerar på små förändringar och går väldigt lätt.
Jag har dock inte testat denna i självdragskanal men tror att den skulle kunna fungera i ditt fall.
Kommer inte ihåg vad den kostade men den var billig så det kan ju vara värt ett försök.
Niclas
Vet inte om denna kan passa dina behov:
http://www.fresh.se/p73804/p73804_swe.php?lastpage=84601&id=199&table=PRODUCT_58394
Denna reagerar på små förändringar och går väldigt lätt.
Jag har dock inte testat denna i självdragskanal men tror att den skulle kunna fungera i ditt fall.
Kommer inte ihåg vad den kostade men den var billig så det kan ju vara värt ett försök.
Niclas
jag bytte ut köksfläkten i min gamla lägenhet mot en sån där rostfri kåpa, som jag köpte på SIBA. den var av märket Candy. till den följde det ett litet spjäll som det du är ute efter. det var väldigt tunna metallblad. och en jättesvag fjäder. den öppnades väldigt lätt. tror den skulle klara självdrag.
smyg in på siba och snoka lite bland köksfläktarna.
smyg in på siba och snoka lite bland köksfläktarna.
Klicka här för att svara