Hej, jag bygger kök och det ska dras ny imkanal. Hällen och fläkten ska sitta mot en liten nybyggd 45-gradersvägg i ett hörn. Sotarmästaren sade åt mig att dra imkanalen genom väggen (är jag glad för, upp genom tak hade varit krångligt av många skäl). Han gav mig en skiss helt enligt vad som sägs i tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=48935.

Tanken var att leja någon för att göra imkanalen men det är ju ett helsike att hitta någon seriös som har tid att bry sig om såna här småjobb i Stockholm så det börjar se ut som att jag måste göra det själv. Har lyckats reda ut hur det mesta ska vara men en sak har jag inte lyckats fatta:

Eftersom lillväggen är i 45 graders vinkel mot väggen som kanalen ska ut genom, så blir det en 45-gradersböj på röret, och i den böjen måste det sitta en renslucka. Men hur får man dit den? Jag har plöjt igenom flera kataloger över spiroprodukter på nätet och det finns ju färdiga rördelar med rensluckor - men inte 45-vinklar med renslucka.

Så hur gör man? Ska man ta en vanlig 45-böj och klippa upp hål och sätta dit rensluckan? Eller ska man ta en 45-gren och sätta dit ett vanligt rörslut med renslucka på den raka änden, om ni förstår hur jag menar?

Tjena antar att du vill ha en sån här fast 45 gradare? http://www.lindab.se/dokumenter/se_bbkcu90_bfbkcu90.pdf
Är inte 100 på om dom har det i sortimentet. Annars kan du tillverka en själv. Då köper du en "slät" 45 gradare + en "sadel" och ett renslock+ smack eller b75(ventkitt). Du kan ju kolla där du handlar om sadeln får plats där du vill ha den. Annars kan du gå ner en dimmision. När du sen "monterar" sadeln lägger du den på ritar på sen klipper du upp hålet. Sen kan du för borra ett hål på sadeln sen lägga den på plats och borra igenom 45 gradaren. Ta sen och kitta runt sadeln på fästytan. Du kan nu lättare fixera "sadeln" med nit i förborrade hålet. Sen fäster du den bara med nit runt om. När allt är på plats sätter du på rensluckan. På luckans kant finns 1-2 fästpunkter beroende på fabrikat. Borra håll där. Ta sen bort locket och poppa nit i hålen från insidan. Det gör att niten fungerar som styrning. Tänk på att från rensluckan får du inte ha skruv på en meter. (Armlängd)

Hoppas du fattar vad jag menar. Och att det vart till nån hjälp. Och en sak till att tänka på det finns både isolerade och oisolerade rensluckor..

Lycka till.

Jag har för mig att kravet om renslucka gäller bara 90 graders böjar.

Grejen är att sotaren (eller vem som nu rensar) vill kunna köra in en böjlig axel som sitter på en borrmaskinsliknande apaprat. I ändem på axeln sitter det borstar eller trasor eller liknande som då torkar bort fett etc på rörväggarna. En 45 graders vinkel skall de kunna komma förbi.

Tack för era svar!

Hempularen - det är sotaren som säger att jag ska ha renslucka i böjen så jag tror inte att jag kommer ifrån det.

QL - det var precis en sån jag var ute efter. Ska ringa och fråga Lindab vad de har för återförsäljare för ventrör häromkring.
Gör en själv gör jag nog bara om jag inte kan få tag på en färdig. Jag har aldrig byggt med spiro förut och kommer nog inte att göra det ofta, så det gäller att göra det enkelt för sig...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.