tallmilan
tallmilan: Ett öppet spjäll i kaminen suger ut betydligt mera luft än man först anar. Kan vara bra ibland, och mindre bra andra gånger. Täljstenskamin tappar nästan hela effekten om man inte stänger spjället har jag märkt nu efter 2år med öppet spjäll. Ska bli ändring på det. Henrik
3 svar · 6,2k läst
Daydreamer
Daydreamer: Hej, ska sätta dit min imkanal nu innan lösullen kommer på plats. 1. Hur långt fr golv kan jag släppa ner kanalen? 2. Ska den placeras i mitten? 3. Kan man köpa en spisfläkt utan fläkt o sätta en kanalfläkt på vinden i stället för o få ner ljudnivån? Har ej köpt fläkten än, den ska sitta i ett 600 väggskåp. DD
0 svar · 3,4k läst
H
hedlung: Ursäkta, men jag tycker det låter helt galet att du ska behöva projektera detta själv... Jag köpte mitt hus via en stor husleverantör och fick ritningar, flöden beräknade, en som kom och justerade in en massa instrument osv... Inget jag hade velat ge mig på själv, även om jag anser mig rätt händig... Men men, nu är det som det är antar jag.
10 svar · 3,2k läst
W
weasel: Hej ! Har en fråga och hoppas att ngn kan hjälpa mig. Vi har en ventilationsfläkt i vårat badrum på övervåningen. De flesta av våra grannar har denna på vinden,vilket dom som byggde vårat hus tydligen inte ville ha. Jag ska nu renovera om badrummet och vill ha bort denna stora låda som sitter uppe vid taket. Hur ska man göra för att få upp den på vinden och framför allt är det
0 svar · 2,9k läst
T
Tompa01: Ställde samma fråga till sotaren för ett tag sedan, han hade ingen anmärkning på att använda en gammal skorstenspipa som imkanal. Bara att planera på sa han. Däremot så ville han gärna se på planeringen innan jag byggde så att jag slapp ändra på något efter bygget. Men att använda pipan som imkanal var inget problem. Tompa
2 svar · 3,4k läst
Y
Yamma: [citat] Japp, jag har koll på hur jag ökar fläkten och tänker göra en injustering efter igångtagande. Tror du att det räcker att justera in eller måste det till en ökning på fläkten? Har testat tidigare att öka och ljudnivån ökar inne i huset och så även elräkningen ;) Yamma
5 svar · 4,9k läst
F
FrittDrag: Att montera en takfläkt till köksfläkten utan ljudfälla tar bort lite finessen med att välja en takfläkt (mindre ljud). Här kan du läsa lite om Lindabs ljuddämpare: http://www.lindab.se/frameset/run_frame.asp?LangRef=4&Area=2&topID=3&ArticleID=5284&MenuID=195&Template=../templates/a_masterweb_standard.asp&ExpandID=820&T=39&L2=1
7 svar · 5,4k läst
A
AndersG: Vi har ett Enervent som är snarlikt Heru. Har inte haft behov av någon extra värme här på Åland i allafall.
10 svar · 5,5k läst
A
AndersG: Ett förtydligande bara.. [citat] I Finland är direktverkande elvärme relativt ovanligt, därför även värmepumpar som ju är en form av elvärme.
2 svar · 7,0k läst
F
FrittDrag: Är inga problem att drar ventilationskanaler i varmt utrymme (alltså "inomhus"). Fördelen är att du slipper isolera rören (så länge vi pratar om till/från-luft). Se bara till att placarea ljudfällorna på vinden så du har "tysta kanaler" när dom kommer ner i huset.
1 svar · 4,2k läst
T
TN-Funkis: Denna tråd berör ev ett nytt koncept (?), nämligen att själv göra en huv som man sätter uppe ovanpå skorstenstoppen. Har ring runt en del skortstensfejare och fått olika besked om regler, så nu provar samma fråga i detta forum: Utgångsläge: Man har en skorsten med x antal kanaler för avluft (för ventilation),1 kanal för panna, 1 kanal för köksfläkt (imkanal) samt 1-2 kanaler
0 svar · 7,7k läst
·
Kemi
Kemi: Nej anledningen till pumpen är för att ventilera mellan golvet och betongplattan så att det inte blir fukt där. Men det känns ändå som att elda åt kråkorna lite, därför funderar jag på att leda luften ut i garaget. De där frånluftsvärmepumparna är väl ganska dyra ? Mvh Tobbe
2 svar · 3,5k läst
M
Mats: Vi gjorde inget särskillt alls utan det är ett hus på plintar med 20 cm isolering i väggarna. plst innanför skivorna och vanliga tvåglasfönster. Var visst lite trött igår. Vi byggde inte nytt utan vi byggde ut med 80 kvadratmeter. Spisen finns i den gamla delen. I badrummet sitter en vanlig ventil
22 svar · 5,0k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Vet ej exakt men har samma lösning, 50 mm till brännbart material. Satte dock en skyddsplåt för säkerhets skull: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/kok/koksflakt/koksflakt_0.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/kok/koksflakt/
1 svar · 5,5k läst
S
Strixx: Hej, Funderar på hur jag ska lösa ventilationen i mitt nybyggda garage. Det är isolerat med 165mm i väggarna och 240 i tak. Och ska värmas så att temperaturen inte sjunker under 10 grader på vintern. Bilen kommer vara i garaget så det blir ju lite tövatten på vintern med fuktig luft som följd. Idéer?
0 svar · 3,0k läst
T
TN-Funkis: Låter mycket. Har du kollat upp vad själva kanalfläkten kostar ? Priserna bruker ligga runt 1200-1800:- ink moms för en rak kanalfläkt medans radialfläktar (om det nu är en sådan) ligger runt c:a 2.000:-. Skriv upp numret/tillverkare på kanalfläkten och ring runt för pris, kolla in på www.ventilationsbutiken.se t.ex eller Goggla på fläktens namn. Kan ev vara så att kanalfläktens
0 svar · 3,7k läst
K
kimtommy: Nån som har en sån här anläggning? http://www.termavent.se/index.php låter ganska dyr men det måste ju vara yberbra? luftvärmepump och ventilation i ett?
0 svar · 2,3k läst
P
pugge: Tackar så mkt. för svaret! Har kollat hur det där med dragavbrott funkar och när jag tänker efter så har jag sett det nånstans. Mvh Pugge
3 svar · 5,3k läst
N
NicD: Mina väggar är uppförda på precis lika sätt som dina är  :-[ :-[ :-[ Niclas
11 svar · 13,3k läst
T
TheFloorGuy: dom här nya tumlarna med "luftvärmepumps"funktion.... funkar det bra, och är det värt pengarna? Jag antar att de är lite dyrare än en normal...
8 svar · 10,6k läst
T
Tomtebo: Jag vet inte jag om man kan kalla det självdrag när man har en köksfläkt...
3 svar · 7,0k läst
T
Tomtebo: Hade monterat pax 230 i badrummen, den går alltid med ett lågt grundvarvtal och ökar sen på om det blir fuktigt. http://www.pax.se/html/fan/produktinfo_200.html Om badrumsdörrarna är helt täta måste du göra spalter i karmen så att luft kan sugas in. Montera sen tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum och gör även där spalter i karmen (eller passager i väggen) vid behov så att luft
3 svar · 3,3k läst
L
lano: Hejsan! Har själv tankar på att integrera mitt FTX system med IHC systemet. Jag blev rekommenderad ett Flexit S4R aggregat (som hittills har fungerat utmärkt). Till detta aggregat finns följande tillbehör: http://www.flexivent.se/download/tillbehor/manual_sp_425_ddc.pdf Som jag har förstått det, skall det inte vara några problem att koppla in IHC systemet direkt på detta kort då det
13 svar · 1,9k läst
N
NicD: OK, tack för svaret. Min fläkt går dygnet runt så då skall det inte vara några problem. Jag har även tänkt att montera en fläkt i min tvättstuga i källares självdragskanal som också kommer att gå hela tiden eller eventuellt endast fuktstyrt. Niclas
2 svar · 2,5k läst
C
Carla: Ok, ja det skulle nog behövas någon backventil i form av ett membran eller liknande eller det kanske skulle fungera med ett kallras skydd inne i pipan. Men jag tänker inte prova innan jag vet att det finns lösningar för det.
2 svar · 2,4k läst
tallmilan
tallmilan: Helt rätt, det behöver inte vara sotaren som gör det, det går bra med vem som helst som har fått licens av kommunen (kräver oftast sotar gesäll). MEN, det ska fortfarande sotas ! med olika intervall beroende på hur ofta kanalen används. Ring sotaren/kommunen och fråga, skadar ju inte. .Henrik
10 svar · 13,4k läst
M
magnusohl: Har samma fundering som du, dvs. flytta upp insugsventilen till takhöjd. Har du gjort det ännu, JanneT5? Enda nackdelan som jag ser det är att varmluften från takventilerna inte "tvingas" ned till golvnivå då insugsventilen är i takhöjd och att det då kan bli golvkallt.
4 svar · 2,7k läst
P
Pedda_P: Saken är klar, bort med vridplattan, vi har ändå en Contura 650 beställd med extra svänngd och hög glaslucka så den kommer att sprida gemyt ändå, huvudanledningen är ju ändå energin och då eftersom vi har mekanisk frånluft känns det bäst att systemet får bli slutet (synd bara att hussäljaren inte hade så stor koll vid beställningen, men allt ordnar sig nu, tack)
8 svar · 3,2k läst
T
Tomtebo: Borde räcka med kontinuerligt utsug på nedervåningen i köket och/eller badrummet, men luften måste kunna röra sig fritt mellan rummen, det kan lösas genom att fräsa spår i alla dörrposter alternativt med ventiler i väggarna. Ta bort ventilen i köket så suger det bättre från de andra rummen.
3 svar · 7,5k läst
A
AndersG: Är det Classes hårhygrometer så kan du nog ta det med en nypa salt. Den är inte så exakt.
2 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.