3 589 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Mekanisk spjäll i tilluftskanal
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag är nybörjare inom ventilationsområdet!
Vid pågående renovering har jag hamnat vid tilluftskanalen till min murspis. Kanalen går från "utomhusluft" vertikalt nedåt och försvinner in under murspisen (på baksidan). Mitt på denna kanal sitter ett ytterst hemmagjort spjäll av en gammal kaffeburk och ståltråd.
Jag är något tveksam över dess funktion men har ännu inte rivit ned den. Så min tanke var att byta ut detta till något fungerande när jag har chansen. Frågan är bara, vad ska jag välja för någon typ av spjäll, mekaniskt, elektriskt? Jag har nämligen behov av att manövrera detta spjäll dagligen till och från (eller åtminstone så ofta som jag eldar).
Produkttips mottages tacksamt
/Nybörjaren
Vid pågående renovering har jag hamnat vid tilluftskanalen till min murspis. Kanalen går från "utomhusluft" vertikalt nedåt och försvinner in under murspisen (på baksidan). Mitt på denna kanal sitter ett ytterst hemmagjort spjäll av en gammal kaffeburk och ståltråd.
Produkttips mottages tacksamt
/Nybörjaren
Elektriskt är väl mindre lyckat, eftersom när du behöver murspisen som bäst så saknar du el... 
Kanske något här kan passa? http://www.qvarnarp.com/spis.html
Kanske något här kan passa? http://www.qvarnarp.com/spis.html
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tack för tipset, men jag hittade inget som jag tror fungerar. Ska förtydliga mig.
Jag behöver kunna manövrera detta spjäll eller ventil i stort sett dagligen. Det sitter inte särskilt lättillgängligt till utan på baksidan av en vägg. I dagsläget finns en manöverstång som går genom ett hål i väggen och vrider det hemmagjorda spjället. En liknande funktion måste jag uppnå, helst kanske mekaniskt.
Jag behöver kunna manövrera detta spjäll eller ventil i stort sett dagligen. Det sitter inte särskilt lättillgängligt till utan på baksidan av en vägg. I dagsläget finns en manöverstång som går genom ett hål i väggen och vrider det hemmagjorda spjället. En liknande funktion måste jag uppnå, helst kanske mekaniskt.
Klicka här för att svara