Hej

Har en rejäl gutjärnskamin på bottenvåningen. Fullt kapabel till att göra det omöjligt att vara på den våningen. Dock tycke rjag värmen sprider sig lite dåligt till våning två. Tänkte då göra så att jag tar upp ett hålför ett rör genom tekt/ golvet ovanför kaminen. På detta sätt når jag yttervinden och drar därifrån ett t rör så jag får ett rör till de två rummen på övervåningen. Tänkte komplettera med nån form av fläkt. Någon som har gjort nåt liknand?
 
Kompletterar tråden:
Har ungefär samma planer på värmeförflyttning av kaminväme från under- till övervåning. Men är det OK ur brandskyddssynpunkt att har värmeförflyttare med fläkt mellan två våningar? Har för mig att min skorstensfejarmästare ogillade det starkt när jag frågade för ett par år sedan.

Någon som vet säkert?
 
Googlade runt lite:
Myson värmeflyttare, som bl a säljs av CO, anger ju takmontering som alternativ. Den enda begränsning jag kan se är att den inte får monteras till/från en brandcell (pannrum). I princip vet jag inte vad skillnaden skulle vara i praktiken mellan det och att montera värmeflyttaren från kamin på undervåning till övervåning. Men det det verkar som om det är tillåtet i alla fall?

Ytterligare en fråga: Är det givet bästa att transportera varmluft från undervåning till övervåning eller är det någon idé att "trycka" ner överåningens svalare luft för att få bätte cirkulation på nedervåningen och indirekt tvinga upp värmen via ex. trappan? Kaminen står i vårt fall i ena husänden och jag antar att en sugande fläkt till övervåningen skulle kunna minska värmeförflyttningen till resten av nedervåningen?

Blir väl ett besök på CO på lunchen... Om ingen har annan regelinfo :-)
 
Har ungefär samma planer på värmeförflyttning av kaminväme från under- till övervåning. Men är det OK ur brandskyddssynpunkt att har värmeförflyttare med fläkt mellan två våningar? Har för mig att min skorstensfejarmästare ogillade det starkt när jag frågade för ett par år sedan.
Har samma tanke själv.

Tror inte att det är olagligt men själva tanken vad det innebär om det skulle brinna
på nedervåningen är läskig.

Snacka om eldkastare.
 
Kasch skrev:
Ytterligare en fråga: Är det givet bästa att transportera varmluft från undervåning till övervåning eller är det någon idé att "trycka" ner överåningens svalare luft för att få bätte cirkulation på nedervåningen och indirekt tvinga upp värmen via ex. trappan? Kaminen står i vårt fall i ena husänden och jag antar att en sugande fläkt till övervåningen skulle kunna minska värmeförflyttningen till resten av nedervåningen?
Har hört talas om att det skall vara effektivare att trycka ner luft in i det varmare rummet än att suga ut den...men vet inte hur mycket substans det finns i sådant uttalande.
Vi har en braskamin på nedervåningen och där har jag tagit upp ett hål i taket upp till övervåningen och installerade en liten fläkt från Classe O, jag provade att vända på den åt båda håll men effekten i båda fallen var försumbar. I mitt fall dock så tror jag att dimensionen var för klen, däremot så placerade jag en vanlig rumsfläkt i rummet som blåste ut mot andra delar av huset och det gav hyfsad effekt.

 
I princip vet jag inte vad skillnaden skulle vara i praktiken mellan det och att montera värmeflyttaren från kamin på undervåning till övervåning. Men det det verkar som om det är tillåtet i alla fall?
För den som är intresserad:
Pratade med brandskyddsmästaren där jag bor och enligt honom är det fullt tillåtet med värmeflyttare mellan två våningsplan i ett enfamiljshus (brandskyddsceller undantaget förstås). Han jämförde med öppna planlösningar och trappor som ändå utgör större brandspridningsrisker än en värmeflyttare. Han rekommenderade däremot att köpa ett färdigt "värmeflyttar-kit" istället för att experimentera/dimensionera själv (appropå eldkastare som någon skrev om här).
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.