Hejsan,

håller på att bygga ett badrum av ett gammal sovrum där det en gång i tiden har stått en kakelugn. När kakelugnen togs bort började rökkanalen användas som ventilationskanal.

Finns det några anledning att inte sätta en frånluftsfläkt i badrummet på denna gamla rökkanal?

Det kan jag inte tänka mig, tvärtom en alldeles utmärkt ide.

Skorstenspipan måste vära tät.
Om jag vore dig skulle jag dra i en galvad ventilationsslang och koppla fläkten till den.

Kanalen är tät så det är inget problem.

Jag tänkte bara att det sannolikt blir en hel del fukt man drar ut den vägen och eftersom det inte eldas i närliggande kanal så kanske det kunde bli problem.

C
Jag har förstått att detta kan vara ett problem om kanalen har för stort luftmotstånd (dvs. är för lång eller för krokig) för att fläkten skall orka torka ur kanalen. Vad som då händer är att du istället pumpar in fukten i murverket. Huruvida detta är ett stort problem eller inte kan väl diskuteras. Tegel tål ju fukt ganska bra, men det kan ju krypa igenom och orsaka fuktskador på ytskikt som ligger mot stocken.

Så du bör kolla att fläkten "pallar trycket" ordentligt, och även se till att den går en bra stund efter att fukten evakuerats från badrummet (alt. kontinuerligt).

Ligger ju så klart en poäng i det...

Förresten var hittar man en galvad slang som är modell längre, typ 7-8 meter. De enda jag sett verkar vara standard längd 3meter.

du hittar slang hos" landy vent international", bland andra...
den är rätt billig också har ja för mig

Du har ingen aning om någon som säljer direkt till slutkund?

T
Har gjort precis som Saxpy, men skillnaden att jag satte fläkten uppe på skorstenen där den då suger ur luften, vilket medför att fukten då inte trycks in i ev springor/läckor i skorstenstocken eftersom det är en sugande fläkt. En annan positiv effekt är att det då också blir en tyst fläkt då tegelkanalen dämpar oljudet en del.
Jag klarar mig utmärkt på en gammal datafläkt 120 x 120 mm som tar c:a 90 m3 tim, det blir snustorrt i både badrum och i tegelkanalen.

Följdfrågan blir väl då huruvida det är tillåtet att dra en galvad slang/rör i en rökkanal medan de andra rökkanalerna i samma skorsten används för kakelugnar?

Svaret blir då att det är tillåtet, för det första är det ingen rökkanal-längre, för det tredje så är det inget som klassas som brännbart som förs ner och kan ställa till tvivel hos en nitisk sotare vad gäller tjocklek på omslutningsväggar- och vore så fallet kan man ju annars riva stocken helt. om man vill..

TN-Funkis: Kan du ge lite mer kött på benen hur du monterade fläkten? Var det en vanlig kylfläkt för datorn du menade? Vad drivs den med? Låter som en lösning i min smak!

Landy Vent International säljer bland annat genom byggvarahuskedjan Silvan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.