T
tobbee: hej! jag ska göra en lägenhet på 35kvm av en fd tvättstuga. vad gäller för vent i en sådan nygjord lägenhet? det finns hål-i-väggen, som är befintlig ventilation, men det är väl bara gammalt självdrag däri misstänker jag. räcker det eller måste det till fläkt? även bad och kokplats?
0 svar · 1,2k läst
GoForIt
GoForIt: En avfuktare har ju en fläkt inbyggd, och den skapar ju alltid lite ljud. Försök att placera avfuktaren i ett rum där man störs minst av den.
1 svar · 5,2k läst
F
farbrorBlaa: Frågan om vilken krypgrundsavfuktare man skall välja har ju varit uppe här några ggr, men kanske har nya rön dykt upp  :-? Jag har fått pris på DST:s minsta avfuktare för krypgrund och även fått pris från Anticimex på Corroventa 300tt. Frågan är om det är värt att lägga 1500kr mer för anticimex aggregat. Finns det någon med erfarenhet av Corroventa som har lust att skriva ett
0 svar · 4,9k läst
R
RobinW: I samband med mekaniseringen av vårt frånluftsystem installerades 7 st nya Pax RT (termostatstyrda runda ventiler). De har nu varit på plats i ett drygt år och av någon anledning fick jag för mig att se hur skicket var på en av dem. Plockade isär och konstaterade att den blivit så trög att den inte gick att röra med fjädens kraft (öppnade sig inte efter stängning). Kontrollerade de
0 svar · 2,3k läst
H
Hans_Nordstrand: Har man 20 grader inne och 50% luftfuktighet bildas kondens vid ca 9 grader. Sedan kommer kanalväggen att värmas något av inneluften, så till-luften kan vara ytterligare lite lägre innan kondens riskeras.
1 svar · 5,2k läst
D
dunde: Jag håller med Cula, värmen är i första hand inte intressant för fuktigheten. Det bästa man kan göra för att minska fuktigheten är att installera en avfuktare. Problemet med de billiga kondensavfuktare som säljs är att de har väldigt låg verkningsgrad då temperaturen kryper ner på normala garage-vintertemperaturer runt 5-10 grader. Så beslutar man sig för att köpa en billig
4 svar · 5,4k läst
A
amatorsnickaren: Vi håller på att inreda vinden på vår villa och jag håller just på att fundera på ventilationen. Jag tänkte montera en frånluftsventil i taket på badrummet. Vi har en befintlig FTX-anläggning (har jag läst mig till här att det kallas) och det finns en frånluftsledning i närheten som går till badrummet på bottenvåningen, så det skulle vara smidigt att koppla in sig på den. Men
0 svar · 3,9k läst
J
Jaz: Ska bygga ett lösvirkeshus på ca 250 kvadrat, vad kostar en komplett ventilation med återtag(vet inte vad det kallas... :P) av varmluften, samt kopplad till bergvärmepumpen? Hur yrt är det och vad ska man tänka på och välja?
0 svar · 1,0k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jag har en s&p och den för lite liv så det skulle vara kul att höra hur den nya låter.
10 svar · 5,8k läst
F
FrittDrag: [citat] Är det lägre temperatur ute än inne i ditt garage kommer det inte komma in några större mängder fukt via ventilerna.
12 svar · 10,3k läst
J
JOS81: Har en Pax 200 som nu är kopplad till belysningen i badrummet. Har tänkt att koppla om den så den ligger över en hygrostat med konstant spänning istället. Såg denhär hos "Clas i sjön" http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382007 Några andra förslag på liknande don? Bättre? Billigare?
0 svar · 3,7k läst
Stormen
Stormen: Tusen tack för ditt snabba svar. Ja det är sant , det är inte säkert att det blir ett utluftventil av fläkten bara för att varmluft stiger. Men det var en tanke för att få in mer varmluft i köket (plan 2) från hallen via trapphuset och luftvärmepumpen på plan 1. Trevlig helg */ Fredrik
2 svar · 1,6k läst
ylven
ylven: Genom att stänga ventilerina in i skorstenen och den som gick upp på taket har du troligtvis skaffat dig övertyck i huset. Det kan medföra problem med mögel i isoleringen eller på insidan av yttertaket. Gå upp på din vind och kolla vart luften från ventilen tar vägen. Den ska går ut, i ett isolerat rör, för att det ska vara ok. I vilket fall så är det viktigt att du har koll på
5 svar · 4,6k läst
G
greenbay: I en sommarstuga finns det andra möbler än skinnsoffor mm... Jag föreslår en avfuktare, det är inte temperaturen som är kritisk, snarare relativa fuktigheten. Varför inte titta på en solarventi, den kan även byggas hemma, beskrivning finns på Vilhelmina kommuns hemsida. http://www.kommun-energirad.vilhelmina.com/luftsol.pdf mvh greenbay
4 svar · 4,2k läst
S
TN-Funkis: Kan ev vara så att du har någon vent-kanal eller spirorör på vinden som läcker ut varm inomhusluft också. Dra igång dina ev fläktar på max och gå upp och kolla om det drar ifrån ev murstock ( typ att någon sotningslucka är öppen) eller om det pyser från något ventrör. Kolla också om du kan låna en s.k ir-termometer av någon, där du går upp på vinden och kollar om du har
4 svar · 5,2k läst
B
Bempson: Tack för alla bra svar...ska köpa mig en sån där hygrometer så att man har koll på fuktigheten...sitter väl säkert inbyggda i dyrare avfuktare. Provade att köra den när det hängdes tvätt igår...s**an vad den torkade snabbt. Så den får nog jobba i tvättstugan tills luftfuktigheten ökar... ;)
7 svar · 7,4k läst
M
mawe75: Hej alla kloka! Jag är inte så hemma på ventilation och har därför en (kanske) enkel fråga. Idag har vi ett rum med innertak nästan upp till taknocken med synliga takbjälkar. Nu ska vi montera ett innertak på takbjälkarna vilket medför ett tomrum mellan det nya innertaket och det gamla. Vi kommer att isolera ovanpå det nya innertaket och frågan är nu om man måste ha någon typ av
0 svar · 4,6k läst
ylven
ylven: Dessutom fanns det ju en tid när man isolerade med kolstybb, kan ni ha sådant i huset som på något sätt letar sig in i boutrymmena?
9 svar · 5,4k läst
B
bmx: proffsigt. sån ska jag köpa.
6 svar · 4,5k läst
D
Dozen: Håller på att planera för mekanisk frånluft och undrar därför hur jag ska hantera ett rum som i dag är ett kombinerat utrymme för tvättstuga och uppvärmning med värmepump. Rummet är placerat i källaren. Med tanke på tvättstugan vill man ha frånluft i detta rum, men då antar jag att mycket värme försvinner som alstrats av värmepumpen samt då man kör kondenstumlaren. Hur ska
0 svar · 2,6k läst
O
oderooy: Hej, är det någon som vet vilken styrningsmöjligheter det finns på en sådant Vilpevent fläkt? Kan man få den fukstyrd? Eller sätter på den när man gå på toaletten? Olivier
2 svar · 1,6k läst
P
Per-Erik: Jag skulle tro att det lungt.. Testa först.. när det är som kallast ute det är då det bildas kondens som kan komma innande i röret. lika så utan på röret.. så rinner det in vatten i från röret så har du isolerat för lite/dåligt. Tänk på att om du har rör som går utomhus så ska även dom vara isolerade. annars får du kondens o det rinner in vatten.. det har jag personliga
7 svar · 1,3k läst
F
frewid: Mmm.. Jag ska nog sätta in en reglerbar ventil hallen. Då kan jag ju pröva mig fram hur öppen den bör vara. /Fredrik
2 svar · 2,3k läst
W
WeeBe: Du har troligtvis mycket dålig ventilation just nu särskilt på sommaren då en självdragsventilation knappt fungerar alls. Självdraget fungerar med hjälp av skillnaden på tempreatur ute och inne och det blir i praktiken så att du får för mycket ventilation på vintern och knappt någon på sommaren. Om dina innerdörrar från sovrummen dessutom är täta och stängda så blir det ännu
6 svar · 22,0k läst
G
greenbay: Våra satt i höjd med fönstrets ovankant. ( Bollebygdshus, men det är säkert standard). mvh greenbay
1 svar · 2,0k läst
R
Roger_i_Smaland: Tackar hjärtligast för tipset! Har tyvärr ingen datorfläkt, så det får nog bli alternativ 1 :D
2 svar · 4,0k läst
saturnus
saturnus: Ja dom funkar ju bra, så länge där är vatten i vattenlåsen :o men när dom är torra (vattenlåsen) då kan man stänga avfuktaren, så den inte drar in all odör ::)
3 svar · 1,4k läst
L
LinaoMarkus: ...förståss, men tänkte på ett ungefär. Ska snart få det uppritat, så då - om inte tidigare - så lär ju svaret komma.
2 svar · 2,6k läst
D
douglas72: Tack Pucco, precis vad jag letat efter ! De håller ju till i Mölndal så det var ju perfekt! :)
3 svar · 1,7k läst
0
0840: Saabsafir; Vår acktank har vv slinga och solslinga för framtida bruk, vv slingan används för förvärmning av inkommande kallvatten som förvärms innan det kommer in i Nibe'n vilket ger mer vv. Vi har aldrig märkt några dragprobem från ventilerna. Ljudet är i vårt fall inget problem eftersom den står "långt bort". Den låter lite grand men det mesta är resonansljud från diverse
11 svar · 9,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.