3 365 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
FTX ventilations projekt i gammalt hus
Hej! har planer på att bygga ett FTX system i huset.
Huset är gammalt och har idag endast självdragsventilation med två pipor, en från badrum och en från tvättstuga. jag tänkte ta frånluft i dessa samt lite frånluft även på övervåningen. tilluften tänkte jag sätta endast i hallen vid luftvärmepumpen. då jag tror det finnns risk för utkylning av enskilda rum om jag har tilluft i tv rum eller sovrum.
Jag har inte tänkt att ha lika stort luftombyte som nya byggstandarder säger. utan kanske hälften. då ventilationen är kass som den är så kan det bara bli bättre. och jag vill undvika oljud och drag i huset. så lagom är bäst har jag tänkt.
Är det bra eller anus att släppa in tilluften vid luftvärmepumpen?
vart hittar jag en så enkel och billig värmeväxlare som möjligt?
Huset är gammalt och har idag endast självdragsventilation med två pipor, en från badrum och en från tvättstuga. jag tänkte ta frånluft i dessa samt lite frånluft även på övervåningen. tilluften tänkte jag sätta endast i hallen vid luftvärmepumpen. då jag tror det finnns risk för utkylning av enskilda rum om jag har tilluft i tv rum eller sovrum.
Jag har inte tänkt att ha lika stort luftombyte som nya byggstandarder säger. utan kanske hälften. då ventilationen är kass som den är så kan det bara bli bättre. och jag vill undvika oljud och drag i huset. så lagom är bäst har jag tänkt.
Är det bra eller anus att släppa in tilluften vid luftvärmepumpen?
vart hittar jag en så enkel och billig värmeväxlare som möjligt?
Hmm, jag har inte FTX själv, men att enbart sätta tilluften i hallen verkar inte så bra.
Jag skulle definitivt vilja ha tilluft i sovrummen!
Det beror ju lite på, har du dåligt isolerade fönster sipprar ju luften in i alla fall, men då kan man ju också fråga sig varför man ska ha FTX!
Jag skulle definitivt vilja ha tilluft i sovrummen!
Det beror ju lite på, har du dåligt isolerade fönster sipprar ju luften in i alla fall, men då kan man ju också fråga sig varför man ska ha FTX!
Jag har enbart treglasfönster. utan ventiler.
enda värmekällan (oftast) är luft luftvärmepump. och värme sprids bra från hallen där den sitter till övriga rum så då tänkte jag att ev tilluft i hallen också sprids till rummen i övrigt, risken som jag ser om man har tilluft här och var är att det motverkar värmespridningen från hallen och utåt i huset.
Varför vill man ha FTX? bra/ bättre ventilation utan att behöva kasta värme rakt ut till kråkorna som många gör,
Har hört en del goa argument att jo serdu men den här fläkten förbrukar bara 20 Watt. så jag låter den gå dygnet runt året om.... precis som om fläktens strömförbrukning skulle vara problemet.
enda värmekällan (oftast) är luft luftvärmepump. och värme sprids bra från hallen där den sitter till övriga rum så då tänkte jag att ev tilluft i hallen också sprids till rummen i övrigt, risken som jag ser om man har tilluft här och var är att det motverkar värmespridningen från hallen och utåt i huset.
Varför vill man ha FTX? bra/ bättre ventilation utan att behöva kasta värme rakt ut till kråkorna som många gör,
Har hört en del goa argument att jo serdu men den här fläkten förbrukar bara 20 Watt. så jag låter den gå dygnet runt året om.... precis som om fläktens strömförbrukning skulle vara problemet.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja du Kim..
Håller med MG68 om att man bör nog ha ventilation i sovrummet också. Där byts luften aldrig ut annars, och det är där det är som viktigast med luftombyte.
Tänk också på att kanalerna är isolerade så inte frånluften kyls av innan växlaren. Även om den värmen stannar kvar i huset så blir tilluften kallare, luftflödet är det samma hela tiden, och det gör att man förlorar energi.
Sedan måste huset vara helt tätt i övrigt, det får inte läcka in runt fönster mm.
Frågan är om man skulle tjäna in en sådan investering
Det är en rätt stor kostnad, du får nog räkna med minst 20-25tusen eller??
vi hörs!
Håller med MG68 om att man bör nog ha ventilation i sovrummet också. Där byts luften aldrig ut annars, och det är där det är som viktigast med luftombyte.
Tänk också på att kanalerna är isolerade så inte frånluften kyls av innan växlaren. Även om den värmen stannar kvar i huset så blir tilluften kallare, luftflödet är det samma hela tiden, och det gör att man förlorar energi.
Sedan måste huset vara helt tätt i övrigt, det får inte läcka in runt fönster mm.
Frågan är om man skulle tjäna in en sådan investering
Det är en rätt stor kostnad, du får nog räkna med minst 20-25tusen eller??
vi hörs!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden