Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

forcerad ventilation i badrum

1. K
    Medlem · 40 inlägg

keith_mills

Medlem
    Hej,
    jag har ett äldre badrum med badkar (som används av ungarna ett par gånger i veckan). Annars borstar vi typ tänderna där. Badrummet hänger ihop med tvättstugan (angränsande rum utan dörr emellan). Idag sitter bara en enkel frånluftsventil i taket. Luften känns helt ok i och med att belastningen är så liten. Vi har självdrag i huset.
    Nu ska jag ha ut en elektriker för att se över belysningen i badrummet och funderar på om jag ska slå till med att sätta in en fläkt när jag ändå har honom här. Behövs forcerad ventilation i ett sådant här utrymme? Jag har redan fläkt i det badrum där vi duschar och i köket förstås.
    Till saken hör att jag har lätt förhöjda radonvärden och behöver få bättre snurr på ventilationen.

/Magnus F

2. N
    Medlem · 25 inlägg

NicD

Medlem

Re: forcerad ventilation i badrum

Hur ser det ut i den angränsande tvättstugan, har ni en frånluftsventil där med fläkt?
    Det är bra att ha forsering i tvättstugan där det blir fuktigt då tvätten hängs upp.

Har du ingen ventil i tvättstugan skulle jag rekommendera en fläkt i badrumsdelen då du säkert har en tilluftsventil i tvättstugan.

Finns det frånluftsventiler i båda utrymmena och skall välja att montera 1st fläkt skulle jag välja att montera den i badrummet men det beror ju som sagt var tilluftsventilen sitter.

Niclas

3. K
    Medlem · 40 inlägg

keith_mills

Medlem

Hej,
    tack för idéerna,

Jag har väl egentligen varken tilluft eller frånluft i tvättstugan...
    Den ventil som sitter där i original har jag torktumlaren ansluten till (slang/rör) och den ventilen är tilldragen, jag har fått för mig att det är bättre? Annars släpper jag väl ut torktumlarens "fuktiga luft" i rummet?
    Men en fläkt i badrumsdelen är nog bäst på alla sätt. Jag ska satsa på det. ;D Grundfrågan var egentligen om ett sådant här rum kan klara sig utan forcering, men det gör de väl inte.

/Magnus

4. N
    Medlem · 25 inlägg

NicD

Medlem

Jag svävade kanske ut i mina förklaringar  :surprised: pga av att jag själv hade liknande funderingar kring min tvättstuga som jag precis ordnat till...och ja det blev kanske lite mycket  ;)

Jag har samma lösning som du med torktumlaren men har en extra tilluftsventil i rummet. Kan tyvär inte säga om lösningen är att föredra eller ej.

Jag skulle rekommendera en lösning där du får lite "frisk" luft in i dessa rum på något sätt, antingen från angränsande rum till tvättstugan (ej badrummet) eller en extra ventil i själva tvättstugan.

Hehe nu så till din grundfråga igen  ;D ...ventilation med möjlighet  att forcera är viktigt.

Niclas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.