Har köpt ett trähus från -30talet. Håller på att förbereda tillägsisolering med cellulosa isolering på vinden. Upptäcker då att ventilationskanalerna från toaletterna, gamla eternitrör, bara slutar tvärt uppe på vinden. Tänker därför byta ut ventilationsrören till spiro och ansluta till skorstenen. Frågan är altså hur jag ska ta hål i skorstenen och ansluta röret? Ska jag bara knacka bort tegelstenar till ett lämpligt hål och limma spirostosen med sättlim på utsidan av skorstenen eller måste röret gå in i skorstenen som sedan muras igen?
 
Du tar lämplig bilmaskin och knackar ett så litet hål som möjligt som ändå är tillräckligt stort för det du vill ansluta, sticker in det i skorstenen och murar igen efter dig, alternativt drar hela vägen upp, då behöver du ju inte mura.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.