2 395 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Ventlerar vi för mycket, för lite...........
För min del så är jag lite besviken på sättet att beräkna erf ventilation. Den baseras på antal M2 (M3) men det innebär ju inte att om vi har extra stora sovrum eller många så krävs större luftombyte. Viktigt är badrum, kök, antal personer, etc. men vad har detta med volymen på huset att göra. Enl min uppfattning skall kök etc innebära en basvolym som skall omsättas. Tillkommande ytor, ytterligare sovrum eller extra stort vardagsrum borde ha ett lägre värde per M2. Om mina teorier stämmer så ventilerar vi med ett ganska stort hus alldeles för mycket alt de med små ytor alldeles för lite.
Varje utblåst M3 luft kostar pengar även om FLVP har tagit tillbaka litet av energin. Drar vi sedan igång braskaminen så sugs ändå mer luft ut även om den har tilluft.
Kommentarer till dessa teorier emotses.
Varje utblåst M3 luft kostar pengar även om FLVP har tagit tillbaka litet av energin. Drar vi sedan igång braskaminen så sugs ändå mer luft ut även om den har tilluft.
Kommentarer till dessa teorier emotses.
BBR styr Frånluftsflödet i WC, bad och tvätt.
Sovrum skall ha min 4l/s per persson mao litet sovrum min 4l/s och dubbelsovrum min 8 l/s
För övrigt gäller 0,35 l/s / m² som minflöde när man vistas i huset.
Nya BBR tillåter reducerat flöde til 0,1 l/s / m² när ingen vistas i huset.
Räkna totalflödet med 0,35l/s / m² och fördela tillluften över vistelserum.
Frånluften tas i WC Dusch Tvätt Kök och FRD. Skulle BBRs minkrav på frånluftsflödet i WC Dusch och tvätt bli styrande så måste totalflödet ökas.
/Patrik
Sovrum skall ha min 4l/s per persson mao litet sovrum min 4l/s och dubbelsovrum min 8 l/s
För övrigt gäller 0,35 l/s / m² som minflöde när man vistas i huset.
Nya BBR tillåter reducerat flöde til 0,1 l/s / m² när ingen vistas i huset.
Räkna totalflödet med 0,35l/s / m² och fördela tillluften över vistelserum.
Frånluften tas i WC Dusch Tvätt Kök och FRD. Skulle BBRs minkrav på frånluftsflödet i WC Dusch och tvätt bli styrande så måste totalflödet ökas.
/Patrik
Intressant! Kan man koppla det ihop med detta (länken nedan) på något sätt tror du?MG68 skrev:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=48828/0#3
När jag räknar på vilka flöde jag skall ha i en villa börjar jag med att sätta in dom minflöde (frånluft) som boverket kräver i olika utrymme.
T.ex. kök=10 l/s WC=10 l/s ...
Sedan summerar jag och jämför med min flöde per kvm (m2) (0,35 l/s per m2).
Brukar ofta hamna rätt så nära redan från början om man inte har extremt stora sovrum/vardagsrum eller andra öppna yter i huset.
Sedan aldrig fel att kunna reducera flöde när man inte är i huset, se dock till att aldrig stänga av ventilationen helt (risk för kondens i kanaler).
Ett tips är att när huset är nybyggt kör ventilationen forcerat dom första månaderna för att vädra ut alla kemikaler/fukt som finns i alla byggmaterial/möbler m.m.
T.ex. kök=10 l/s WC=10 l/s ...
Sedan summerar jag och jämför med min flöde per kvm (m2) (0,35 l/s per m2).
Brukar ofta hamna rätt så nära redan från början om man inte har extremt stora sovrum/vardagsrum eller andra öppna yter i huset.
Sedan aldrig fel att kunna reducera flöde när man inte är i huset, se dock till att aldrig stänga av ventilationen helt (risk för kondens i kanaler).
Ett tips är att när huset är nybyggt kör ventilationen forcerat dom första månaderna för att vädra ut alla kemikaler/fukt som finns i alla byggmaterial/möbler m.m.
Ja, planen är att bygga två st kombinerade temp/luffuktighetsmätare (en inne/en ute) samt att använda en redan monterad kanalgivare för lufthastighet/kanaltemp.hedlung skrev:
Dessutom kommer jag som sagt att utnyttja en PGM utgång på larmet för "bortaläget". Allt kommer att styras med en liten enchipsdator (BasicStamp).
Jag f.n. en tyrsitorstyrning till fläkten men har konstaterat att styrningen inte fungerar bra + att den skapar vibrationer (brum!) på lägra hastigheter. Ett typiskt fenomen som tydligen blir med tyristorstyrning.
Den kommer att ersättas med en spartransformator med fasta lägen där utspänningen styrs med reläer istället.
Med detta hoppas jag kunna få en mera behovsanpassad ventilation tex:
1) Min. vent. när ingen är hemma (mest relevant vid kallt väder för att minimera förluster)
2) Styra vent. beroende på utetemp. och fukt inomhus
3) Öka vent. vid dusch/bad.
4) Sommarvent. för att minimera hög innetemp.
2) kan diskuteras och kommer att kräva en del intrimmning. Tanken är att variera flödet kring de rekommenderade 0.35l/s m2. Hur mycket återstår att se.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är det en sån här du menar?MG68 skrev:
http://www.robotshop.se/micro/stamp.html
MYCKET spännande... :
Vad har du för tidplan? Brukar du göra/jobba med sånt här eller är det "bara" hobby?
(Du får gärna skicka mig ett PM om du vill...)
Ja, fast jag kommer att ha en BS2e till styrningen:hedlung skrev:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=10855.htm
Ett PM kommer!
Jag lovar att återkomma, det går rätt långsamt framåt dock.
Själva BasicStamp kortet är rätt så färdigkonstruerat, jag har dock inte riktigt löst hur jag ska göra med fuktgivarna.
Jag kommer att använda en BasicStamp BS2e i detta projekt. Jag har tidigare labbat med en BS2, men behövde ha ett lite större EEPROM (=16kB) för detta projekt.
Själva BasicStamp kortet är rätt så färdigkonstruerat, jag har dock inte riktigt löst hur jag ska göra med fuktgivarna.
Jag kommer att använda en BasicStamp BS2e i detta projekt. Jag har tidigare labbat med en BS2, men behövde ha ett lite större EEPROM (=16kB) för detta projekt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden