Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med ventilationen i min bostadsrätt. Den är på 53 kvm och har 3,30 i tak ~ 175 m^3. Kåken är byggd 1893. Vi är två som bor här.
I bilden nedan syns ventilationen som den är idag. I köket är det en utblåsfläkt som går i kanalen till en f.d. kakelugn. I vardagsrummet sitter bara en ventil ist. för kakelugn. Kanske kommer kamin/kakelugn installeras där i framtiden. I sovrummet (f.d. kök) finns en tilluftsventil och frånluft genom skortsten. Från badrummet går ett spirorör genom hallen till SAMMA skorstenskanal som frånluften i sovrummet. Detta sattes sannorlikt upp vid stambyte för ~3 år sen.
Jag vill helst av allt få bort spiroröret som går genom hela hallen. Kan man kanske sätta in en ventil från badrummet till sovrummet (gul prick i bilden)? Annars får man dra spiroröret i sovrummet istället? Eller rent av till köket eller hallen? Bör man fixa mer tilluft t.ex. i vardagsrummet (spalt i fönster)?
I bilden nedan syns ventilationen som den är idag. I köket är det en utblåsfläkt som går i kanalen till en f.d. kakelugn. I vardagsrummet sitter bara en ventil ist. för kakelugn. Kanske kommer kamin/kakelugn installeras där i framtiden. I sovrummet (f.d. kök) finns en tilluftsventil och frånluft genom skortsten. Från badrummet går ett spirorör genom hallen till SAMMA skorstenskanal som frånluften i sovrummet. Detta sattes sannorlikt upp vid stambyte för ~3 år sen.
Jag vill helst av allt få bort spiroröret som går genom hela hallen. Kan man kanske sätta in en ventil från badrummet till sovrummet (gul prick i bilden)? Annars får man dra spiroröret i sovrummet istället? Eller rent av till köket eller hallen? Bör man fixa mer tilluft t.ex. i vardagsrummet (spalt i fönster)?
Jag har nu funderat lite mer. Det kanske inte är så schysst att få ut badrumsluften rakt i sovrummet, även om det inte brukar lukta apa på vår mugg. Tanken just nu är att dra ett spirorör från badrummet genom sovrummet till utloppet där. Detta borde göra att luften som kommer in i sovrummet drar igenom lägenheten och ut genom bad/kök istället för direkt ut i sovrummet. Samt att det blir bättre drag ur badrummet.
Det tycker jag låter bra. Du behöver inte ha frånluft i sorummet.
Sätt in tillluft i vardagsrummet också som du tänkte.
Du behöver inte ha frånluft i vardagsrummet heller. Om du bara har självdrag, vilket är troligt i ett så gammalt hus? kan du sätta igen ventilen i vardagsrummet och få all frånluft samlad till Kök och bad där man behöver det bäst.
/Abbe
Var bara medveten om att ventilationen med största sannolikhet är föreningens egendom/ansvar och att du troligen inte får göra någonting utan tillstånd från styrelsen. Och de kanske också kan ge dig tips på hur du gör.
Vi fick inte ens ändra inställningarna på frånluftsventilerna i vår BR eftersom det kunde påverka ventilationen i andra lägenheter.
Vi fick inte ens ändra inställningarna på frånluftsventilerna i vår BR eftersom det kunde påverka ventilationen i andra lägenheter.
Klicka här för att svara
