Har insett vi har rätt kall tilluft på vårt RDAA
Nu ser sifforna ut såhär
Frånluft 21
Uteluft 0
Tilluft 15
Avluft 12 kanske
Noterar att om jag sänker hastigheten på agget sjunker tilluften ner mot 13-14.
Dags att köpa nytt agg?
Nu ser sifforna ut såhär
Frånluft 21
Uteluft 0
Tilluft 15
Avluft 12 kanske
Noterar att om jag sänker hastigheten på agget sjunker tilluften ner mot 13-14.
Dags att köpa nytt agg?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo såklart. Systemet rengjort av firmaroland53 skrev:
förra året. Jag har haft isär fläktar o korsväxlarn o tvättat med luftvärmepumpsrengöring. Allt flödar o snurrar som det ska. Växlarn har dock en del hål i sig. Ser ut som partiklar tagit sig "igenom"
Sjukt trångt där agget står så blir en utmaning att få dit en som inte är korsväxlare o hyfsat lika mått
Du säger att tilluften tappar temperatur vid lägre hastighet, då undrar jag hur dina tilluft/frånluftkanaler är isolerade? Många aggreggattillverkare rekommenderar minst 150mm värmeisolering på kanalisation i kallt utrymme. Tilläggsisolera lite spirorör på kallvind handlar om ett par enstaka tusenlappar i materialkostnader i jämförelse med att byta ut ett helt aggreggat.
EDIT: En del hål i korsväxlaren låter oroväckande, det kan du tappa mycket effekt på. Är modellen sådan att du kan demontera korsväxlaren enkelt för utbyse/reparation?
EDIT: En del hål i korsväxlaren låter oroväckande, det kan du tappa mycket effekt på. Är modellen sådan att du kan demontera korsväxlaren enkelt för utbyse/reparation?
Redigerat:
Jag läser siffrorna. Såvitt jag förstår så är luften som du ventilerar ut 21 grader. Det är 0 grader ute. Luften som kommer in från aggregatet är 15 grader. Är inte det rätt okej från en korsvärmeväxlare?Skysodan skrev:
Mvh Findus
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Tror på för dåligt isolerade kanaler. Det är mitt nästa projekt.findus42 skrev:
Skulle tro att som jag bara har 50/60mm.
I mitt fall tror jag tempisolering är relativt okay. Ligger kanske 5-60mm men hela systemet sitter i en varmgrund.
Hålen i korsväxlarn är knappnålsstora kanske 10-15 st. Tror precis som någon skrev att siffrorna jag ser är okay för min typ av agg. Kan det vara att flödena blir så låga att det inte kommer nån frånluft knappt?
Men blev sjukt impad av nån som hade -25 ute och tilluft på 17. Samtidigt hade han 20 grader inomhus. Sånt vill ju ja ha
Hålen i korsväxlarn är knappnålsstora kanske 10-15 st. Tror precis som någon skrev att siffrorna jag ser är okay för min typ av agg. Kan det vara att flödena blir så låga att det inte kommer nån frånluft knappt?
Men blev sjukt impad av nån som hade -25 ute och tilluft på 17. Samtidigt hade han 20 grader inomhus. Sånt vill ju ja ha
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Man lär få se nu när det blir minus 20-25 grader ute nu några dagar. Kan skriva in mina värden. Dock vet jag att jag har alldeles för dåligt isolerade kanaler.Skysodan skrev:I mitt fall tror jag tempisolering är relativt okay. Ligger kanske 5-60mm men hela systemet sitter i en varmgrund.
Om det är en Rexovent du har måste tyvärr låta värmeslingan i aggregatet gå för att undvika kondens. Jag trodde det var på jämnt och gick automatiskt in när tilluften går under en viss temp. Jag bytte min 30 år gamla Rexovent för ett par år sedan mot en Östbergs Heru. Där finns inte det problemet.
Kondens ska väl rinna ut genom kondensavtappningsröret ? Har du kollat att det inte är tilltäppt ?
Hur mycket bättre blev tilluftstemparna?olotor skrev:
Gjort lite mätningar på min anläggning ( RDAA ) idag. Alla rör separat isolerade och ligger fritt på kallvind.
Utetemperatur : -10
Rumstemperatur : 23 ( = utluften från kök och badrummen )
Inblås efter c:a 4m : 9,7 efter ytterligare 6 m : 9,0
efter avgreningen vid 4m
Inblås efter ytterligare c:a 3m : 8,5
Inblås efter ytterligare c:a 5m : 7,5
Inblås efter ytterligare c:a 7m : 3,2 ( verkar som om jag har ett isoleringsarbete att göra här )
Inte den bästa verkningsgraden kanske, men inte så dåligt heller, om man skulle jämföra med ett system med bara mekanisk frånluft, för då hade ju inluften legat på -10.
Utetemperatur : -10
Rumstemperatur : 23 ( = utluften från kök och badrummen )
Inblås efter c:a 4m : 9,7 efter ytterligare 6 m : 9,0
efter avgreningen vid 4m
Inblås efter ytterligare c:a 3m : 8,5
Inblås efter ytterligare c:a 5m : 7,5
Inblås efter ytterligare c:a 7m : 3,2 ( verkar som om jag har ett isoleringsarbete att göra här )
Inte den bästa verkningsgraden kanske, men inte så dåligt heller, om man skulle jämföra med ett system med bara mekanisk frånluft, för då hade ju inluften legat på -10.
Redigerat: