M
God morgon kamrater!

Jag har en fundering avseende min källare och ventilation i den.
Efter att dränerat om den dåliga framsidan har jag nu satt ett kontor i ett av rummen,
Plank på väggarna aleminium list mor golvet osv. Det borde i alla fall inte komma in och bli mer fukt än vad som går i en källare..

Men, det är ju en källare vilken av sig självt inte är optimalt för gillestuga och kontor. Men nu blev det så.
Jag funderar på ventilation och jur jag kan agera på bästa sätt för att det ska vara en bra miljö att vara i och för att minska risken för att det blir fukt mögel osv.

Temperaturen i kontoret brukar ligga på 18-22 grader, oftast 19-20. Jag "klädde av lite varmvattenrör vilket faktiskt gav någon/några extra grader på kontoret. Men just ventilationen och luftkvalitet är inte helt enkelt att få grepp om. Jag har gjort en enkel skiss över hur det fungerar nu. Frånluftsfläkten är satt i en vanlig ventil. till luften är bara ett hål i väggen med ett litet galler för, bara små hår för inlyft, nån gammal konstig ventil. Frunluftsfläkten sätts av och på manuelt.

Vad tror ni, är detta en bra lösning??
Tips på förbättringar??
Mycket tacksam för input.

Skiss av källare med kontor, möbler och ventilationssystem med markerade luftflödesriktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag utgår ifrån att du har en fläkt av typ "pax fläkt"

Det är en axialfläkt med ganska kass verkningsgrad och förmår inte arbeta mot stora mottryck. Problematiken är att det måste kunna komma in lika mycket luft som ska ut och om inte tilluften har minst lika stor öppning som utluften så är det ett visst problem.
Men det stora problemet blir när vinden ligger på den väggen som fläkten sitter i, för det skall väldigt lite vind riktad mot fläkten för att den skall bli helt verkningslös.

Så se till att du har ett luftintag som motsvarar utluftens storlek men framförallt montera fläkten på den väggen där vinden ligger på minst antal dagar. Det varierar lite var i Sverige man bor men tex i Skåne är det mest vanligt med väst och sydvästlig vind så där skulle jag satt fläkten på en ost eller nordost sida om det var möjligt.

Så kan man absolut tänka.

Det enda är väl att kontrollera hur flödet går i trappan upp.
Kommer det in kalluft i tilluftsventilen när frånluftsfläkten går så indikerar det att det fungerar hyfsat. Är ju dock inte säkert att all luft kommer från tilluftsventilen i källaren. Kan också komma uppifrån via trappan. Men om det är en mindre delmängd så har det ingen nämnvärd betydelse.

Just det, som oceanis skriver. Vinden har stor betydelse för hur luften rör sig genom huset.

M
Frånluftaren
Ventil för tilluft installerad på kontorets vägg med synliga kablar.
Skapa konto

"Tilluftsventilen. Insida
Trähölje med flera borrade hål arrangemang för tilluft och frånluft i ett kontor.
Skapa konto

Tilluft utsida
Ventilationsgaller på en sprucken och flagande vägg utomhus vid dagsljus.
Skapa konto

Luftavfuktare signalerar såhär efter någon minut igång på kontoret. Frånluftsfläkten sätter jag på och av manuellt.
Luftavfuktarens kontrollpanel med indikatorer, knappar och en digital display som visar 08.
Skapa konto

M
36 ska det stå på luftavfuktaren, syns inte. Dålig fotograf.

M
Oldboy skrev:
Så kan man absolut tänka.

Det enda är väl att kontrollera hur flödet går i trappan upp.
Kommer det in kalluft i tilluftsventilen när frånluftsfläkten går så indikerar det att det fungerar hyfsat. Är ju dock inte säkert att all luft kommer från tilluftsventilen i källaren. Kan också komma uppifrån via trappan. Men om det är en mindre delmängd så har det ingen nämnvärd betydelse.
Dum fråga kanske men hur påverkat det om en del, mycket eller lite luft kommer "uppifrån".
Kanske ska stänga dörren till källaren helt enkelt på natten, de nätter jag tex kör fläkten.??

Tror du behöver borra upp ett större tilluftshål, alltså ett stort, ca 100mm och använda en ventil som du kan öppna/stänga. Vad har du för lösning i resten av huset?

M
Jonatan79 skrev:
Tror du behöver borra upp ett större tilluftshål, alltså ett stort, ca 100mm och använda en ventil som du kan öppna/stänga. Vad har du för lösning i resten av huset?
Mest sk fönsterventiler, en öppen murstock från vardagsrum i snirklar upp till skorsten, ventiler i båda toaletter, en bara hål, en med frånluftfläkt som går på lampans på och AV

Ok, kanske behöver du även sätta in riktiga fläktar i badrummet/wc som alltid går på låg konstant fart och ökar vid tex dusch (fuktsensor). Upplever ni att luften är "dålig" tex på morgonen i sovrum? Alltid bra att omsätta luft och ha ordentliga ventilhål.

Luften tar lättaste vägen. Om det är öppet i trappan så kan det vara att den mesta luften kommer uppifrån istf från tilluftsventilen i källaren. Kan ju då minska ventilationen i resten av källaren.

Tror dock att det är bra för källarens ventilation att ha öppen dörr även på natten då luft i allmänhet rör sig nerifrån och upp (stiger med värmen).

Om 36 på luftavfuktaren är RH så har du en torr källare, vilket i sin tur indikerar att luftväxlingen förmodligen är helt ok.

Redigerat:
M
Oldboy skrev:
Luften tar lättaste vägen. Om det är öppet i trappan så kan det vara att den mesta luften kommer uppifrån istf från tilluftsventilen i källaren. Kan ju då minska ventilationen i resten av källaren.

Tror dock att det är bra för källarens ventilation att ha öppen dörr även på natten då luft i allmänhet rör sig nerifrån och upp (stiger med värmen).

Om 36 på luftavfuktaren är RH så har du en torr källare, vilket i sin tur indikerar att luftväxlingen förmodligen är helt ok.
Har oftast pendlat mellan 35-45. Huset är från 44. Så det är inte precis jättetätt alltid. Vilket är bra ur luftsynpunkt.
På natten är alltid ett fönster i sovrummet öppet .
Men det berör kanske inte källare. Men summan är alltså att öppna inluften i källare lite mer.
Sen köra fläkten med frånluft några timmar dygn.

Och som jag skrev, inte ha fläkten i en vägg som är utsatt för vind för då blir det absolut ingen ventilering med den fläkten. Den orkar inte övervinna speciellt mycket mottryck utan kommer då bara att låta men inte göra någon nytta.

RH mellan 35-45% i källare är helt ok, så om du inte upplever att luften är dålig i källaren så behöver du egentligen inte göra någonting.

Kan dock vara bra att åtminstone veta åt vilka väderstreck ventilerna sitter, och varifrån det oftast blåser. För det har betydelse.

Om du inte har det lika generellt blåsigt som här i Skåne, (vilket du sannolikt inte har), så kan du räkna med att luften kommer in i källaren och vandrar uppåt och vill ut i taknivå på ovanvån.

M
Ventilen avs frånluft. Startas manuellt av mig när jag vill.
Går på strömbrytare. Då sitter på nordost vägg. Dessutom nära utbyggnad so blåser nog inte in spec ofta tror jag

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.