P
Vi har ett gammalt hus med en murstock mitt i huset. Den har 3 kanaler och fungerar men används ej idag pga placeringen. Förra ägarna använde dock en kanal till spisfläkten. Denna murades dock igen då vi byggde om övervåningen och röret gick där igenom.

Vi tänkte att man kunde köra kolfilter....dålig idé...testat två olika och har gett upp nu.

Min fråga är om det var rätt av förra ägaren att köra en kanal till spisfläkten dvs bara slang rakt ut i kanalen. Jag hade nämligen tänkt att göra detsamma. Följdfrågan är om det är så enkelt att bara ta upp ett hål och mata ut lite slang så tar självdrag och fläkten hand om detta. Eller måste jag dra ner ett rör hela vägen från toppen. Det är runt 5-5.5m från toppen ner till där jag tänkt ansluta slangen i murstocken.

Tacksam för svar! :)

P
Tolkar tystnaden lite som att ingen gjort det dvs inte bra! :D

kanske får dra alu slang då :)

Knäckfrågan är väl om din skorstenskanal är tät. Är den det är det ju bara att täta där nere och köra på. Är den inte det finns det ju en stor risk att du skickar ut matos i huset via sprickor och i värsta fall får en imkanalsbrand som som sprider sig ut på vind eller annat där sprickorna är. Och då försvinner ju själva idén med spisfläkten.
Ring till din kommunala Brandskyddskontroll ant och be dem provtrycka kanalen. Tar en timme. Väl investerade pengar.

• Gilla
Anonymiserad 134940
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.