1 445 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Frånluftskanal i murstock, hur isolera?
Jag har för avsikt att skicka ut luft från tvättstugan i källaren via murstocken som oljepannan tidigare använde. Tanken är att montera ett spirorör i rökkanalen och koppla en kanalfläkt till det. Frågan är då, finns det stor risk för kondens? Och hur hanterar man det i så fall på bästa sätt?
Är det någon typ av isoleringspellets man skickar ner i skorstenen som omsluter röret eller ska man låta det vara fritt?
Tacksam för era svar.
>Thomas
Är det någon typ av isoleringspellets man skickar ner i skorstenen som omsluter röret eller ska man låta det vara fritt?
Tacksam för era svar.
>Thomas
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Någon plats för isolation av form av strumpa finns det inte. Utan i så fall får det bli någon granulat eller liknande.
Murstocken går utanpå huset om det har någon betydelse.
Alternativet är att skippa det helt om kondens inte blir något större problem.
Murstocken går utanpå huset om det har någon betydelse.
Alternativet är att skippa det helt om kondens inte blir något större problem.
Redigerat:
Om det blir kondens så blir det på insidan av spiroröret, inte utsidan. Om du har fläkt så lär det dock bli obetydligt med kondens och då framförallt på skorstenens utomhusdel. Det vattnet hinner avdunsta igen. Villdu minska risken kan du mycket riktigt fylla utrymmet med vermikulit. Jag hade nöjt mig med att dreva med mineralull längst upp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
