L
Liteavvarje: Det drar nog genom dörren ( inte helt tät ) sätt ett tillluftdon diagonalt mot utblåset om det går
1 svar · 545 läst
L
Liteavvarje: Se efter om konstruktionen på tillbyggnad och det nya medger någon trummor för vent på vind eller katt vind , kanske det måste ritas in så man ser vad som går att ha
1 svar · 615 läst
harry73
harry73: 65% är ingen direkt fara för t ex mögel, men det kan vara tecken på att ventilationen fungerar lite sämre (eller att du duschar väldigt mycket) Jag skulle inte oroa mig alltför mycket eftersom du säger att det luktar fräscht och torkar upp snabbt.
5 svar · 10,2k läst
T
Tjoa: Finns lite ljudaspekter att hålla ordning på med. Vissa don använder man ju om man vill ha extra tyst och en del don använder man ju om man vill ha genom mycket flöde på litet rör. Dom två exemplen går sällan att förena utan man får välja antingen det ena eller det andra. Bättre är dem inte i det avseendet om de ser likadana ut men en del plast don har onödigt stor egenstrypning.
6 svar · 7,2k läst
·
L
Liteavvarje: De gånger du kan få ev. ett kallras från ventilen är när du startar köksfläkten , prova med olika farter , om det självdrar så blir det inget fukt i pipan , stänger du till så finns ingen fuktig luft i pipan , men inte fel att ha lite öppet , det med ett litet undertryck är bra , men inte för mycket då drar det kallt från alla möjliga ställen , ju fler desto bättre
1 svar · 2,6k läst
S
sepani: Sant...köper det. I mitt fall var det enklare att sätta den i taket dock. Så länge man inte har tilluft i utrymmet oxo så är det ju ok.
23 svar · 6,5k läst
·
F
freitag: [citat] Ja det är faktiskt möjligt! Vi har ju också skippat fönster i trappen på fasaden och istället är det ett takfönster över trappen som ger ljus. Dessutom har trappen rätt stor plats i ritningarna, tror ett par dm kortare funkar.
14 svar · 3,7k läst
·
Dracula
Dracula: [citat] Det ska vi inte ta upp här :)
15 svar · 8,1k läst
·
M
Mick3: Jag bor i soutereng hus och har en lvp på nedervåningen. I badrummet nere har jag en fresh fläkt Badrummet uppe en freshfläkt. "Spjäll" ovan alla fönster, alla fönster bytta för 2 år sedan. I köket har jag alltså en klassisk fläkt med rör upp genom taket. Den styrs med en motor genom 3 lägen. Min fråga är alltså om man kan komplettera med e sådan jag länkade. För att pusha på
2 svar · 1,2k läst
M
McNulty: Genomföringsröret till ventilerna ska luta nedåt mot utsida vägg för att inte kondensvattnet ska hamna på insidan.
18 svar · 4,4k läst
·
GoForIt
GoForIt: Det finns ju monteringsplattor med inbyggd muff som ansluter till en kanal som du visar. Gällande donet, så hade jag heller föredragit ett fyrkantigt, som nog blir snyggare om det måste kapas i en kant.
4 svar · 1,2k läst
·
N
NiBaBaD: Sant, blir nog en sådan losning. Smidigt och ingen besiktning kravs. Tack for feedback
2 svar · 593 läst
K
koksrenovering: [citat] Alright, vet du eller någon på rakarm vilka mått jag behöver på ventilationsröret? Är det ett standardmått på IM-kanalen? Jag kommer dessvärre inte åt för att mäta för tillfället. Mvh
4 svar · 5,2k läst
·
Snailman
Snailman: [citat] Ok.
9 svar · 1,8k läst
V
vass: Hej! Ska byta mitt gamla Rexovent mot ett Östberg Heru 100 tänkte jag. Har några funderingar innan som jag tänkte kolla med er :) Ska ha en ny frånluftsventil i köket. Funderade på dimensionen på den, om jag ska köra på 160 mm som kanalen jag ska koppla på är, eller om jag ska gå ner till 125 mm? Ska koppla på ljuddämpare på både från och tilluft. På tilluftskanalen finns det
0 svar · 2,4k läst
T
TTperra: Kontakta LGG och fråga var närmaste återförsäljare finns. www.lgg.se Passa på att ställa frågor, dom kan sin produkt bäst.
10 svar · 3,7k läst
Roberth Forsgren
Roberth Forsgren: [citat] Det är norrläge och väldigt klent med sol....Planen är att isolera och täta golvet och då sätta in ventiler. Men de torde ju främst bli tilluftsventiler p g a undertrycket....
10 svar · 5,4k läst
A
arasmus: Det är nog så, för om man kollar på byggfabriken på en sån lucka jag har så är den målad https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/ventiler/info/product/650-143-klaffventil-150/. När jag tänker efter kanske inte luckan alls är av gjutjärn, det var mer att fjädern och haspen var rostiga som fick mig att tro det. Luckan är kanske av aluminium istället.
13 svar · 20,5k läst
F
fläsk-kenneth: [citat] Elektrikern var här imorse och kopplade om så att bägge fläktar går åt rätt håll, frånluftssuget blev mycket bättre. Du ska ha grymt mycket tack för din input! (y) Det är svårt att finna info om så här gamla grejer.
10 svar · 5,0k läst
·
BigR
BigR: Eventuellt ett helt nytt system för att ersätta självdrag som funkar uselt. Har uppe ett golv som jag förbereder med att lägga ett rör i mellan kattvindarna. Väntar på offert just nu, tänkte att jag behöver ett par tre förslag för att se var det landar. Ventfirmorna jobbar med Östbergs respektive Enervent, så det blir den huvudsakliga skillnaden mellan förslagen.
5 svar · 2,2k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Du skriver att det är ett mekaniskt ventilationssystem i fastigheten. De finns två typer, antingen kontrollerad frånluft, dvs ventilationen i lägenheterna styrs av att det sitter en fläkt vid taket som suger en viss mängd luft från lägenheterna och det är tilluftsventiler i sov- och vardagsrum som kommer direkt utifrån, eller kontrollerad till- och frånluft, dvs det finns även
11 svar · 3,9k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: http://www.recvent.se http://www.rec-indovent.se/produkter/temovex-luftbehandlingsaggregat/rec-klimatanlaggning/ Skrev fel namn innan. Du kan ju lägga golvvärme uppe och radiatorer nere? Jag gillar inte radiatorer, tycker dom är ivägen bara ;) Annars finns ju luftvärme om man inte gillar vattenburet, frågan är ju bara om det räcker med effekt i ett såpas gammalt hus?
6 svar · 1,2k läst
R
Rignin: [citat] Över 10 år
12 svar · 3,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Snålf-n till byggherre tänkte kanske spara på värmen ;)
3 svar · 1,1k läst
N
nej_simon: [citat] [citat] Det kanske inte är en så tokig idé att göra något med tröskeln. Jag såg att det finns billiga badrumströsklar att köpa som kanske skulle gå att foga in.
10 svar · 8,2k läst
·
D
Daniel 109: Det låter som ett effektivt sätt att få in fukt i grunden.
11 svar · 8,9k läst
M
marrol899: Tänkte ha byggskiva som tak. Orkar inte spackla 45m2 tak. Spacklade 80m2 i källaren förra året :( Kanske sätter plast i taket då. Gles och sen osb alt plywood. Vindväv= vindpapp??
8 svar · 2,7k läst
L
Liteavvarje: Är ni anslutna till bostadsrättsorganisation , så kanske det kan klarna med att konsultera dom vad som är vad och tolkning
9 svar · 3,5k läst
J
JeLö: Gjorde samma sak i våras. Lät dock kanalen gå genom gaveln på vinden istället för skorstenen. Fick berättat för mig att man inte ville trycka in varm fuktig luft i en ouppvärmd skorsten, och jag ville inte göra nya hål i taket. Använde en oisolerad fläkt som jag isolerade på samma sätt som rören. Använde inga som helst ljuddämpare. Hörs vindsus/fläktljud i badrummet, men inget
3 svar · 5,9k läst
L
Liteavvarje: Kommer du att ha konstant flöde så är det inga problem , hur ser det ut med dom kanaler som varit utblås tidigare , är det inget så gör som du tänker
1 svar · 7,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.