Håller på att isolera garaget. Nu behöver jag råd angående ventilation. Garaget är 10 meter lång och 4,5 meter brett.

I garaget utrymmet tänker jag montera 2 ventiler i vardera kortvägg en till-luft och en från-luft räcker det?

Däremot är jag väldigt osäker på hur jag ska få bra ventilation i "vindsdelen" alltså den delen ovanför innertaket. Jag har ingen eller knappt någon springa vid takfoten. Tänkte att jag gör likadant som i garagedelen med två i vardera kortsida. Eller ska jag montera en ventilation genom taket till-luft från garaget (varmluft mer kondens?) och ut genom ena kortsidan?

Jag kommer eller har inte satt dit någon fuktspärr i väggarna, borde jag sätta plast i taket?

Om garaget alltid ska stå uppvärmt är det bra med plast/ångspärr i väggar och tak. Särskilt om det är tvätthall och med blöta bilar. Om det växelvis kommer att värmas respektive stå ouppvärmt kör utan plast.

Kommer att vara uppvärmt till runt 5 grader. Kanske drar upp om jag måste görs något i garaget.

Ingen som har något bra svar på ventilation?

Antar att det är en oisolerad vind? I så fall tycker jag inte det spelar så stor roll med ventilationen där uppe. Var noga så det blir tätt ned mot det uppvärmda garaget dock.
Plast behövs inte, men det måste vara lufttätt.

Ja det kommer att vara oisolerad vind. Hur kan man få det lufttätt? Kommer ju isolera innertaket.

Gipsa, spackla och foga med latex/ms-polymer är ett sätt.

Sätta vindväv där man låser skarvarna genom att klämma väven mellan träläkt är ett annat sätt!

Du vill undvika konvektionsflöden upp på vinden vintertid.

Tänkte ha byggskiva som tak. Orkar inte spackla 45m2 tak. Spacklade 80m2 i källaren förra året :( Kanske sätter plast i taket då. Gles och sen osb alt plywood.
Vindväv= vindpapp??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.