J
Jonas Birgerson: Hej Lite sent svar, men jag undrar lite hur du gjorde. Jag ska göra samma sak nu. Jag antar att du tog ett 100 mm's rör. Tog du ett isolerat rör? Jag har läst att man borde ha det. Ditt fyrkantiga rör, var det ett eternitrör? Hur satt det fast? Tog du bort det, eller lät du det sitta kvar? /Jonas
1 svar · 5,4k läst
J
janerik12: @exerg tack för länkarna men inte helt med på hur de fungerar. Den första verkar inte kräva el medan den andra har en timer som jag förmodar kräver el anslutning. E tanken att man drar i snurret innan man duschar? Jag tror jag kör på det du och @Liteavvarje sa tidigare. Ändra i köket innan dusch och glömmer man får man ändra efter dusch.
10 svar · 2,9k läst
A
Agorazo: Tack! Det var klara besked. Så en alliansfläkt med motor skulle alltså fungera också i mitt kök med andra ord? Då blir det lättare att söka efter rätt fläkt! [citat]
3 svar · 3,0k läst
·
Valkyr
Valkyr: [citat] Inte för att vara petig, men mögelsporer finns i luften omkring dig hela tiden. Så länge du inte är inne och rör i isolering/material i rummet som ör felbyggt så sprids det förmodligen varken mer eller mindre än det som redan finns omkring dig. Lycka till!
28 svar · 5,6k läst
·
E
exerg: [citat] http://energy.extweb.sp.se/ffi/luftrorelser.asp
15 svar · 8,3k läst
·
H
Hajjen: Kan eventuellt vara något att titta lite på? Förstås dyrare än bara en fläkt, men bra styrning på fukt/CO2 och energieffektivare då den enbart går när det behövs. Lösningen är väl främst tänkt för just situationen äldre självdragshus http://www.healthyhomes.se/
6 svar · 2,0k läst
·
E
EndZone: [citat] Jag tror inte att isoleringen är problemet i det här fallet, den ser väldigt välgjord ut och stora delar är utbytt då jag bytte FTX-aggregat för några år sedan. Men tack för idéer och tankar, det uppskattas!
6 svar · 3,1k läst
·
L
Liteavvarje: Med konstant drift av fläkten kommer det inte in objudna gäster , om dom försöker blir dom som en skivad salami
1 svar · 2,8k läst
K
Kojfabriken: Om inte annat kanske någon har ett tipps på nån sajt eller annan tråd där jag kan läsa mig till det??? Tackar i förväg!
1 svar · 2,0k läst
E
exerg: Självdraget kan variera mycket beroende på väderlek o temperatur så en professionell mätning ger bara facit för stunden. Den luft som sugs ut ur huset måste ju ersättas med ny luft utifrån och den tar sig in där den har lättast att göra detta.Lättast är i källarens ytterväggsventiler varvid du helt naturligt upplever frisk luft där nere. En del av denna luft tar sig upp till
4 svar · 3,4k läst
Buskfyggaren
Buskfyggaren: Ang. att det saknas list/tätfog, kan det vara så att det är gjort med flit för att fungera som någon slags "skvaller-öppning"? Tänker att syftet att ha lämnat öppet där kanske är att snabbt upptäcka ifall något av rören läcker.
6 svar · 1,9k läst
·
Janus82
Janus82: Det är en lösning som jag har funderat lite på. Det kanske är det lättaste sättet att slippa få för mycket fukt genom skorstenen.
2 svar · 2,0k läst
·
B
BGIO: Ingen dörr mellan pannrum och gillestuga. Och den väggen är en tjock bärande betongvägg. Men man kan säkert tänka sig att sätta ett ventilationshål mellan pannrum och gillestuga, och likadant ovanför dörren - eller strax bredvid. Jag ska dock försäkra mig med en kunnig byggare att det är ok att göra ingrepp i den väggen. Framförallt vid dörren som det skulle kunna vara
17 svar · 6,4k läst
·
K
KA-1: [citat] Tackar för svaret. Jo det funkar enligt min bedömning. Är dock inte speciellt kunnig i ventilation och hur luftflöden funkar. Har fått för mig att den fuktiga luften kan vandra "fel håll" och istället gå till toa och kök om nu fläkten går konstant på lågfart.
2 svar · 1,5k läst
C
camelspin: Du kan köpa en ny spiskåpa utan fläkt men med spjäll och koppla den till centralventilationen. Om centralvent är tillräckligt bra skulle jag göra så. Kolfilter innebär ju en del underhåll. För bra effekt bör dock kåpan ha rejäl volym. Du kan köpa en extern kolfilterkassett och koppla till utblåset på befintlig fläkt. Franke har en sån låda som man fyller med kolgranulat. Har
7 svar · 8,1k läst
T
Tjoa: Eller så trycker man på resetknappen på kretskortet.
3 svar · 5,3k läst
T
TheGame: [citat] Samma här heru 130 ec. Tuggat på sen 09 utan problem förrutom en hoppande drivrem mitt i kalla vintern som ställde till det lite :)
5 svar · 7,3k läst
S
SandraUJ: Hej allihopa! Tänkte höra om någon kan tipsa om något bra ventilationsföretag i Skåne? Bor i en 60-tals villa utan ventilation och skulle behöva ha tag i någon som kan installera ett lättare ventilationssystem i villan. Tack på förhand! // Sandra
0 svar · 1,3k läst
B
Blixtmaskin: Hej Kan ni hjälpa mig vart jag man kan hitta ett liknande avslut/avstick i plast för större ventilationsrör enligt bild 1? Behöver vara lite större än standard (160-200 hade varit bra) då det skall användas i en badrumsmöbel för smutstvätt (tänk ikeas högskåp enligt bild 2). Mvh Linus [bild] [bild]
0 svar · 1,2k läst
·
K
Kallebo: Vettigt :) Tittar man i diagrammen ser det ut som att 125 funkar fint för flöden över 10 l/s
2 svar · 990 läst
Rabbithole
Rabbithole: Jag kommer köra med: http://www.rec-indovent.se/produkter/temovex-luftbehandlingsaggregat/rec-klimatanlaggning/ Det är en enhet med kombinerad FTX och LVVP. Jag tycker du ska ha ett FTX för ventilation och sen luft-vatten eller bergvärmepump för uppvärmning. Frånluftsvärmepump är en enkel lösning men det är inte lika energieffektiva och det finns risk för kallras från
4 svar · 1,0k läst
G
gnuttisch: Absolut, maskerat bort namn m.m. bara. Gäller då två våningar, den ritningen med alla rören på gäller då våning två där rören dras i vind, snedtak och bjälklag.
6 svar · 1,8k läst
·
GoForIt
GoForIt: Då kan det ju vara så att man bara kan ha en tilluftsventil öppen för att klara reglerna någon annanstans i huset. Inte särskilt ovanligt i äldre fastigheter, där ventilationen ju behöver ses över och konverteras till mekanisk.
6 svar · 1,4k läst
J
jonne72: Insåg att det var lättbetong i taket och att det faktiskt gick att borra i det utan slag. Så med en liten nätt skruvdragare, armkraft och en del svordomar så kunde jag få till fyra hål och skruva upp övergångsstosen. Köpte en flexibel slang och drog mellan fläkt och stos och fäste med slangklämmor. Vet inte om det blev hundra procent tätt, men OJ vilken skillnad det blev! Nu suger
11 svar · 7,3k läst
·
E
exerg: Att föra ner återvunnen luft är inte realistiskt men det vanliga är att frånluften värmer upp ett batteri (likt en bilkylare) med brinelösning (ofta vatten/glykol) som cirkulerar ner till en värmepump som i sin tur tillverkar varmvatten till huset.
4 svar · 2,3k läst
C
ChristofferH: [citat] Ok... då torde den logiska lösningen vara att börja med ett väl tilltaget grundflöde, och vid behov öka detta. Rent krasst kan jag göra detta på bekostnad från det frånluftsdon jag har i allrummet på ovanvåningen.
17 svar · 6,7k läst
·
K
Kallebo: Du måste inte dra kanalerna dolt ovan innertaket. Jag hade övervägt att dra tilluftkanaler synligt till rum tre och fyra. Är du väldigt fåfäng kan du bygga in spirorören i lådor av gips eller måla dem
15 svar · 3,6k läst
·
O
Osek: [citat] Okok får ringa imorgon och be att de gör om gör rätt helt enkelt, ser även nu i manualen om packningen Tack
6 svar · 3,1k läst
·
L
Liteavvarje: Finns lösningar på att gå ut genom väggen , alla fläktar går att använda , se info här http://www.ovikssotning.se/pdf/imkanal-genom-vagg.pdf
1 svar · 3,1k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: [citat] Jag tror att dem alla kan fixa ritningar till FX-system men då dem inte får sälja ett aggregat så vill dem inte göra det kostnadsfritt. Du kan konstruera systemet själv om du vill finns gått om trådar här på forumet eller bara fråga på. Ett annan väg kan vara att få tag i en konstruktör/konsult som ritar och sedan även kan göra luftflödesjustering och OVK. (Jag antar att
5 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.