593 läst ·
2 svar
593 läst
2 svar
Lämplig köksventilation för en mindre gäststuga
Som rubriken sager så fundera jag på vad jag skall valja for "lamplig" koksventilation i en gaststuga vi håller på att projektera. Stugan ar på ca 40m2 och tanken ar att den skall anvandas som gasttuga och/eller uthyrningsobjekt.
Alt1: Ingen ventialtion alls, man kan ju alltid oppna fonster
Alt2: Kolfilter flakt, billig losning som i alla fall tar bort matoset
Alt3: Riktigt koksflakt med brandskyddad im-kanal.
Jag hade från borjan tankt mig alternativ 3 (som ar den basta losningen) men insåg sen att det kravs storre ingrepp i stugan for att få till en brandsaker losning. Forst tankte jag skjuta ut imkanalen på sidan av stugan men då sitter det en takfot ovanfor - och då faller ju brandkyddet. Alternativet ar att dra ut i taket. Sen tror jag att det kan bli svårt att få sotaren att besiktiga denna losning då man "antagligen" bara får ha badrum i denna stuga pga någon regel hos kommunen om endast en huvudfastighet på tomten. Men man vill ju trots detta bygga det enligt regelboken.
Tacksam for era synpunkter och tankar
Alt1: Ingen ventialtion alls, man kan ju alltid oppna fonster
Alt2: Kolfilter flakt, billig losning som i alla fall tar bort matoset
Alt3: Riktigt koksflakt med brandskyddad im-kanal.
Jag hade från borjan tankt mig alternativ 3 (som ar den basta losningen) men insåg sen att det kravs storre ingrepp i stugan for att få till en brandsaker losning. Forst tankte jag skjuta ut imkanalen på sidan av stugan men då sitter det en takfot ovanfor - och då faller ju brandkyddet. Alternativet ar att dra ut i taket. Sen tror jag att det kan bli svårt att få sotaren att besiktiga denna losning då man "antagligen" bara får ha badrum i denna stuga pga någon regel hos kommunen om endast en huvudfastighet på tomten. Men man vill ju trots detta bygga det enligt regelboken.
Tacksam for era synpunkter och tankar
Klicka här för att svara