Byggahus.se

Luftfuktighet badrum, snitt 65, september

1. J
    Medlem · Kalmar · 1 195 inlägg

johd01

Medlem
    Hej

Det är runt 75 i rf utomhus just nu

Inomhus i huset har jag runt 50-55 mestadels, förutom badrum där det ligger runt 60-68, och sticker iväg mot 72-75 efter dusch och går ned efter en stund igen.

Har en gammal pax fläkt där som verkar lite slö och går bara när man sätter igång den.

Badrummet torkar upp bra, luften känns fräsch och det är golvvärme, men jag är ändå lite fundersam hur bra det är att lf ligger såpass högt.

Bör jag oroa mig? Vi kommer sätta in en mer modern pax med kontinuerlig lågdrift oavsett, men vet ej om det hjälper riktigt.

Mvh Johan

2. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 548 inlägg

vectrex

Snickerinörd
    Jag har i princip aldrig över 50% RF inomhus. Undantaget i badrummet precis efter dusch/bad.

Har du kallt inomhus? Vad RF är utomhus är i princip ointressant om man inte också vet temperaturen. På vintern ligger RF ute ofta över 90% under långa perioder och då ligger det ofta under 30% inne hos mig.

Denna tiden på året är dock den tid då man brukar ha högst RF inomhus. Luften ute håller relativt hög daggpunkt.

Dra lite i reglagen på denna sida för att få en förståelse hur det hänger ihop: http://www.dpcalc.org/

3. J

johd01

Medlem
    Vi har runt 21-23 grader inomhus. Utan att ens ha satt på värmen direkt.
    Vi har luft-luft, braskamin, elelement, 1 plan villa.

Utomhus har tempen legat på runt 17 grader när jag mätt RF.

4. B
    Medlem · Stockholms län · 23 945 inlägg

BirgitS

Medlem
    Vänta och se hur luftfuktigheten är om en månad. Så fort det blir kallare och man behöver börja sätta på värmen så sjunker fuktigheten inne fort och det är ju ingen större risk för stora mögelskador för att det är lite fuktigt i någon månad.

5. J

johd01

Medlem
    Tack för svaren, jag får avvakta och se då.

6. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 862 inlägg

harry73

bra på allt
    65% är ingen direkt fara för t ex mögel, men det kan vara tecken på att ventilationen fungerar lite sämre (eller att du duschar väldigt mycket)

Jag skulle inte oroa mig alltför mycket eftersom du säger att det luktar fräscht och torkar upp snabbt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.