byggsson
byggsson: Jag skulle rösta på att låta avfuktaren sköta jobbet, men installera utrustning så du kan övervaka det. Min ser ut så här: 1. Kodensavfuktare Woods TDR36FS som gör huvuddelen av jobbet 2. Sorptionsavfuktare Acetec som kommer igång när temperaturen är låg, och kondensavfuktaren får för låg verkningsgrad. * Två Oregon Scientific mätare för RF/Temp * Två Fibaro WallPlug ansluta
4 svar · 3,6k läst
·
N
nicmarxp: Tack för tipsen! Det låter som det skulle funka :)
23 svar · 7,6k läst
·
N
Nils82: [citat] Tas den där "holken" bort har trallgöken ingenstans att bo. Synd, han som slitit så med att dra dit massa barr å annat bös.
3 svar · 1,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Om man enkelt vill kyla eller värma luften så är nog en luft-luft värmepump det självklara valet. Den kan värma, kyla eller avfukta luften inomhus. Vilket man vill ha väljer man med en enkel knapptryckning på fjärrkontrollen.
6 svar · 21,1k läst
prototypen
prototypen: Är man orolig för tryckfallet så går det att gå upp en dimension på spiroröret. Protte
3 svar · 5,9k läst
·
F
Micke64: FTX återvinner stor del värmen som skulle gått förlorad pga ventilation. Den återvinner INTE värmen som går förlorad genom väggarna. Av totala energibehovet är det långt ifrån 80% som återvinns, eftersom ett hus även utan ventilation alls fortfarande behöver värmas.
22 svar · 8,4k läst
J
Josth: Den ena ventilen bör sitta lågt (såsom t.ex. i en garageport) och den andra högt för att få bra spridning på ventilationsluften. En viss ventilation behövs alltid. Avfuktaren gör nytta under sommarhalvåret då t.ex. innetemperaturen är runt 10 grader och det är varm, fuktig sommarluft på 20 grader utanför. När uteluften kyls ner ökar RF% ännu mer och kartongpapp blir mjukt och
1 svar · 7,2k läst
Jonatan79
Jonatan79: Denna period på sommaren är det väldigt hög luftfuktighet så vädra så mycket ni vill, bra att vädra sovrummen innan ni går och lägger er också.
3 svar · 2,0k läst
E
exerg: Det är i de fall växlaren sitter i "kryddhyllan" ovan spisen, likt flexit k2 el den gamla minimastern. Hade det varit bekymmerslöst att integrera det med växlaren hade man kunnat få ett par timmar med förhöjd tilluftstemp.
7 svar · 2,9k läst
B
b_hasse: Det låter normalt. Jag gjorde från början misstaget att ställa några flyttkartonger direkt på källargolvet. När de hade stått där ett tag så var botten fuktig trots att golvet runt om var helt torrt. I rummen med betonggolv står numera allt fuktkänsligt på hyllor för att maximera golvets möjlighet att "andas". Lägg inte golv som hindrar fuktvandring för det kan tvinga fukten
3 svar · 1,8k läst
E
exerg: För att det skulle vara nån ide med det hela så får kanalen dockas in mellan värmeväxlaren och tilluftsfläkten,vars luftflöde behöver ökas lika mycket som kanalen suger ut. Det som vinns är i första hand att ev tillskottsvärme i tilluften aldrig behöver användas. Nån märkbar minskning av kaminvärmen i rummet kommer inte att märkas. Till det behövs mer än 10 ggr så mycket luft
6 svar · 6,1k läst
·
granis70
granis70: [citat] Sök på lågfrekvent buller här på bygga hus, så kommer det upp en hel del trådar som kan ge dig idéer om vad det kan vara.
15 svar · 7,5k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Förlåt, du bör prata med grannar eller styrelsen om hur det fungerar, för att ta bort ett ventilationsdon som är inställt på ett visst luftflöde kan förstöra ventilationen både för resten av din lägenhet och av andras lägenheter. Kan du inte ha datorn avstängd nattetid eller flytta den till ett annat rum så länge som det är varmt? Jag antar att du redan vädrar med
7 svar · 6,5k läst
·
E
eviljava: Ett ordentligt självdrag är svårt att få till på sommaren. Sommartid finns det knappt någon anledning att ha ventilerna öppna i en källare. Dels för att självdraget inte fungerar (eller fungerar dåligt), men främst för att slippa få in varm (och fuktig) utomhusluft som kondenserar i den kallare källaren. Jag bor i ett hus med självdrag och källare. På sommaren stänger jag
1 svar · 3,3k läst
G
gnuttisch: Tackar, sådan här vi till vår spisfläkt. Ska se om jag hittar någon bild på den vi har blivit offererade.
9 svar · 5,4k läst
·
H
hans lindquist: Nu har jag fått vattenlåskopplingarna under diskbänken täta igen. Sönderdragna, koniska kopplingsringar av plast går understundom att ersätta med ringar, som man klipper ur en gammal cykelslang, ca 15 mm breda. Man trär slangstumpen på röränden och justerar ihop delarna. Därefter viker man upp ca 4 mm av vår improviserade kopplingsring, så att gummit ligger dubbelt mot
6 svar · 18,9k läst
BirgitS
BirgitS: Är inte självdraget kring fönstren tillräckligt för att kunna ha fuktstyrd mekanisk frånluft i badrummet?
4 svar · 5,7k läst
P
PeeWee: [citat] Jag tittade på den också men den funkar inte då den är för lång. Märkligt att man inte ska kunna ansluta något till den jag köpte tycker jag.. Men jaja, inga stora pengar i sjön, får lösa det på annat sätt..
3 svar · 2,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är klart att du kan ha en kolfilterfläkt med återcirkulation men det är ju inte lika effektivt som att se till att matoset går ut genom skorstenen. Kan bli oväntade luftströmmar med matos om kökets utsug finns någon annanstans än ovanför spishällen. För OVK gäller bara att utsuget i köket och badrummet är oförändrat, sen hur du löser det spelar ingen roll.
7 svar · 4,7k läst
A
Arnodt: ricos, När byggdes fastigheten i vilken din lägenhet finns? Är din lägenhet hyreslägenhet eller bostadsrätt? På 1940 till 1960 talet då kylskåp inte fanns eller var ovanliga, då hade man luftventil i skafferiet för att få svalt där, åtminstone på höst/vinter/vår. Fönster och dörrar var då på den tiden så otäta att man fick ventilation via dem. Naturligtvis ingen bra
4 svar · 4,4k läst
useless
useless: Om du ska ha en någorlunda modern frys där så måste du hålla varmt på vintern vintern eftersom dom inte funkar om det blir för kallt.
4 svar · 2,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Och det billigaste, enklaste och snyggaste alternativet är ju att lämna badrums-, toalett- och tvättstugedörrarna på glänt när rummen inte används. Hos oss står även sovrumsdörrarna på glänt, aldrig helt stängda. Annars kan ju inte katterna ta sig in och ut :)
16 svar · 8,1k läst
·
anders07
anders07: [citat] Nej, de är på utsidan... Som perforerat tyg.
6 svar · 2,5k läst
·
J
Johakim Josefsson: [citat] Tack!
27 svar · 2,9k läst
·
L
Liteavvarje: Nej m [citat] Nej , alltid vent mot vind , men det ska finnas en spalt på min 2 cm mellan yttertak och isolering , ( luftkanal ) som går upp till nock från takfot och sedan ut genom galler
3 svar · 3,2k läst
Jonatan79
Jonatan79: Fritidshus möjligen , svårt att tänka mig att BBR tillåter det annars.
1 svar · 1,2k läst
T
TheGame: [citat] En ljuddämpare på varje rör. "Kalla" sidan är ganska kort och det låter inte nämnvärt på utsidan om man nu inte befinner sig just nedanför kombidonet. Vi köpte allt från firma med installation mm och dom har då inte beräknat så fall att det behövs ljuddämpare för utsidan :)
7 svar · 2,7k läst
M
mangeroffe: Tack, det ska jag definitivt göra, har funderat länge på det här nu, men det känns som det finns lika många skolor som det finns lösningar. Ingen konsensus direkt. :thinking: Vi har inga planer på att bo i källaren, utan inreder hellre vinden då vi har bättre takhöjd där, men samtidigt vill man kunna ställa ned saker utan att de förstörs. Idag kör vi avfuktare och det är inga
13 svar · 8,1k läst
C
Carl-Jo-han: Köp en täckplatta, typ http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/ventilation/installation/tackplatta-414067/ alternativt gör en egen i plåt/trä som du tar ut ett hål för 10cm-kanaler i. Sätt över det gamla hålet med PL400 eller skruv eller vad du nu föredrar. Montera nya, mindre ventiler. Klart! Gjorde så i min källare för några veckor sedan, var dock inte så noggrann
3 svar · 11,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.