Byggahus.se

FTX - Minimaster utbyte!

1. moore1
    Medlem · 6 inlägg

moore1

Medlem
    Hej!

Ännu en fråga om FTX.. Vår minimaster tjuter så det är svårt att sova om nätterna. Den är 30 år gammal och vi vill dessutom göra om köket så systemet ska upp på vinden.

Min tanke är att sätta
    kombidon på yttervägg,
    isolerade spirorör till aggregatet.
    Flexibla ljuddämparslangar till det gamla systemet.
    Separera köksfläkt från det nya systemet.

Har kikat runt uppe på vinden idag och det ser ut som det gamla systemet har stora ljuddämpare precis ovanför minimastern. Är det värt att spara dessa 30 år gamla ljuddämpare eller sköter nya flexibla ljuddämparslangar jobbet lika effektivt/bättre? Kan man kapa bort dem skulle den nya installationen kännas väldigt smidig. Men det är värt besväret om det är bra att spara dem och kanske ha både dem och ljuddämparslang?

Pratade även med en återförsäljare som rekommenderade Östbergs, med 160 dimension. Är det en nackdel att det befintliga systemet är 100mm. Det är inte möjligt att byta ut de befintliga rören. som försvinner i schakt och bjälklag.

Förslag på aggregat tas gärna emot med. För och nackdelar?
    Villan är 180m2

Tacksam för råd, tankar och tips!

2. E
    Medlem · värmland · 2 414 inlägg

exerg

Medlem
    En "riktig ljuddämpare" dämpar de lägre frekvenserna bättre så behåll åtminstone den på tilluften (eller kosta på en ny)i kombination med slangen, frånluften kan man tolerera lite ljud från då den mynnar i våtutrymmen där man bara temporärt vistas. Frånluften har du säkert 125-rör på men tilluften borde du åtminstone ha grövre dimension på tills du förgrenat rör till ett eller ett par rum. Hastigheten i ett rör skapar ljud som kan minskas på detta sätt. Nackdel med aggregat på vind är att det är krångligare att serva det. Heru med roterande växlare är ett vanligt aggregat som är enkelt att ställa de fläkthastigheter som behövs och behöver dessutom inget kondensavlopp. Ditt tidigare minimaster har fått jobba hårt för de luftmängder som 180 kvm-huset är dimensionerat för.

3. moore1
    Medlem · 6 inlägg

moore1

Medlem
    Tack för svar! Ja desto mer jag tänker på det så känns det som att de ska vara kvar!

4. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 985 inlägg

Snailman

Medlem
    Kombidon? det är väl när insug och utblås sitter bredvid varandra, det tycker jag är rätt så onödigt, har för mig att man vill ha minst 3 meter emellan, man vill ju inte skicka in använd luft in i huset igen.

'Avluftshuv och friskluftsintag bör placeras med minst 3 meters avstånd mellan varandra. Friskluftsinta- get ska mynna över takryggen. Intagsgaller i fasad bör
    placeras på en nordvänd vägg för att uppnå kyleffekt på sommaren.'

https://www.vvsforetagen.se/globala...gi-och-miljo/ventilationsanl_med_ftx_orig.pdf

5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 931 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Om du nu har ett fungerande kanalsystem är väl det vettigaste att ändra så lite som möjligt? Bara lägga en vindsväxlare rakt ovanför befintlig?

6. Snailman

Snailman

Medlem
    Spisfläkten bör ju absolut separeras, men annars håller jag med, när jag nu tänker efter varför vill du ändra på inluft och avluft, är det nåt fel på de nuvarande?

7. moore1
    Medlem · 6 inlägg

moore1

Medlem
    Nej, det är inget fel idag, vad jag vet, det var en installatör som sa att man gjorde så om man skulle installera ett nytt system. Han sa inte så mycket om varför så jag tänkte att det blev enkelt att använda den gamla utgången på taket till nya köksfläkten när systemen är separerade?

8. Snailman

Snailman

Medlem
    Jo, tänkte inte på det, men kan du inte sätta en ny huv för avluften på taket, så du slipper ha inluft och avluften bredvid varandra?

9. moore1
    Medlem · 6 inlägg

moore1

Medlem
    Jo det är klart att det går att sätta en huv till,
    men en installatör lämnade offert på kombidon på vägg som vätter mot öst. Jag kollade även med återförsäljaren på ventilation.se som säger att kombidonen på fasad fungerar fint. Det ska inte vara någon risk att flödena blandas.
    Det vore ju dessutom enklare så man slipper såga sig genom taket för en ny takhuv.

10. Snailman

Snailman

Medlem
    Ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.