Byggahus.se

Har min hantverkare gjort korrekt med ventilationen?

1. K
    Medlem · 13 inlägg

koksrenovering

Medlem
    Hej!

Jag har nyligen renoverat köket vilket medfört en del förändringar i ventilationssystemet. Tidigare fanns det en kökskåpa utan motor kopplad till det mekaniska ventilationssystemet (Se bild 1). Med anledning av renovering byttes denna ut mot en kolfilterfläkt, som pga. motor inte får kopplas på det centrala mekaniska ventilationssystemet (Se bild 2).

Föreningen är väldigt nitisk med ventilationssystemet och köksbesiktning samt injustering kommer krävas. Hantverkaren har dragit ett rör som sitter halvdåligt från väggen där ventilationen kommer ifrån (Se bild 3). Ovanför skåpet har han satt ett frånluftsdon som man kan justera luftsuget med (Bortplockad på bild).

Även om jag inte själv är hantverkare samt har extremt lite kunskaper om ventilation ifrågasätter jag om detta kommer gå igenom en besiktning. Skulle vara toppen om jag skulle kunna få synpunkter samt hur jag bäst går tillväga för att lösa situationen.

Det ska också tilläggas att hantverkaren frångått de ritningar som denne hade att arbeta efter.

Mvh

2. E
    Medlem · Skåne · 10 194 inlägg
    En kolfilterfläkt filtrerar och återcirkulerar inneluften, den skickar alltså inte ut luften genom husväggen, så din installation kan vara helt enl. regelverket.

3. T
    Medlem · 89 inlägg

Touchofred

Medlem
    Är själv inte ventilationare, men har jobbat som det innan.
    Ser inga stora fel. Förutom att han har tejpat fast slangen? Vi satt alltid slangarna med slangklämmor. Vilket man bör göra anser jag.
    Och att frånluftsdonet inte verkar vara centrerat på röret, plus att det verkar glipa i överkant.

4. S
    Medlem · 438 inlägg
    Det låter okej, men jag tycker du är lite otydlig. Att föreningen är nitisk är för att de inte vill få fel på OVK-besiktning som sker regelbundet men rätt sällan. Om OVK ger fel kommer de behöva få dig, eller den som äger din lägenhet då att åtgärda felet och sedan kontrollera att så skett vilket ger en massa administrativt arbete som de säkert vill slippa.

5. K
    Medlem · 13 inlägg

koksrenovering

Medlem
    Hej!

Precis, röret är typ fastlimmat och är inte helt centrerat mot uttaget. Likaså är inte röret centrerat mot donet. Med andra ord finns det glipor här.

Om någon annan har input vore det mkt uppskattat.

6. K
    Medlem · 13 inlägg

koksrenovering

Medlem
    Hej Svante,

Du har helt rätt, personligen tycker jag bara att det är bra att föreningen är nitisk om än lite jobbigt.

Den stora frågan är egentligen hur noggrann man måste vara med utsugen som tidigare var kopplat till kökskåpa, givet att denna inte längre används för utsug av matos.

7. B
    Medlem · Stockholms län · 23 966 inlägg

BirgitS

Medlem
    Utsuget är till för att få rätt ventilation av din lägenhet så att du och alla andra i huset får in frisk luft i den utsträckning som behövs för att ni och huset ska må bra. Det är därför viktigt att det går att ställa in ditt ventilationsdon på rätt luftflöde och då får det knappast passera luft in i röret på något annat sätt än genom donet för då kan vare sig den som ska ställa in din ventilations eller OVK-kontrollanten mäta utgående luftflöde.

8. K
    Medlem · 13 inlägg

koksrenovering

Medlem
    Utsuget sitter i köket och det rör sig således om frånluft. Frågan är om man verkligen behöver kunna justera när det gäller frånluft, i nuvarande fall torde den utsuget sluka maximal luft.

Vore toppen om jag kunde få input på detta så kan vi stänga denna tråd sen!

9. P
    Medlem · Östergötland · 253 inlägg

Patrik Lidstedt

Medlem
    Är donet på sista bilden nyinstallerat? Katastrofalt jobb isåfall.

Och vart mynnar röret från kolfilterfläkten ut? I skåpet brevid?

10. K
    Medlem · 13 inlägg

koksrenovering

Medlem
    Hej Patrik och tack för svar.

Donet på sista bilden är nyinstallerat och jag tkr också jobbet ser väldigt dåligt ut. Så länge det skulle uppfylla eventuellt besiktning kan jag dock leva med det.
    Röret från kolfilterfläkt mynnar ut i lägenheten, det har gjorts ett hål i skåpet med ett galler för återcirkulation

11. P
    Medlem · Östergötland · 253 inlägg

Patrik Lidstedt

Medlem
    Okej, någon får rätta mig om jag har fel men jag tror INTE den där lösningen kommer vara godkänd, det går inte att komma åt för injustering, ej heller för rengöring av kanalen.

Kolfilterfläkten och dess funktion får du väl avgöra själv, personligen tycker jag de är riktigt dåliga och borde ses som nödlösning.

12. B
    Medlem · Stockholms län · 23 966 inlägg

BirgitS

Medlem
    Du skriver att det är ett mekaniskt ventilationssystem i fastigheten. De finns två typer, antingen kontrollerad frånluft, dvs ventilationen i lägenheterna styrs av att det sitter en fläkt vid taket som suger en viss mängd luft från lägenheterna och det är tilluftsventiler i sov- och vardagsrum som kommer direkt utifrån, eller kontrollerad till- och frånluft, dvs det finns även kontrollerad tilluft till lägenheterna via ventilationssystemet i stället för öppna ventiler för tilluften. Den första typen är vanligast. Att föreningen vill att du kontrollerar frånluftsventilationen i köket efter renoveringen tyder på att du har denna typ av ventilation.

Hantverkares jobb ska vara fackmannamässigt utfört och man ska inte vara släpphänt med det eftersom de inte ska tro att slarvjobb är okej vid alla kommande jobb också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.