3 686 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Få fast väggstos till köksfläkt + köksfläktsfrågor
Hej!
Jag har rivit mitt kök.
Efter mycket om och men så säger styrelsen att jag kan ha:
*kolfilterfläkt (hade det innan och tyckte inte att det var bra)
*vanlig fläkt med automatspjäll
*fläktkåpa.
Vi har fläktar på taket och suget verkar vara bra (FÖR bra enligt mig, drar kallt aug-maj=jacka på), ett kuvert med papper i fastnar med en "smäll".
1. Vilket "fläkt" är att föredra? En vanlig fläkt med ett automatspjäll eller en fläktkåpa?
Stosen som sitter på väggen idag är 125 mm. Jag fick en ny vid fönsterbytet för 10 år sedan (har nu ventiler ovanför fönsterna) dom bytte inte för att det blev så krångligt så jag fick den "löst" om jag ville byta i framtiden men den är 100 mm.
2. Någon som vet varför dom bytte dimension?
3. Vilken diameter ska jag välja nu? 125 eller 100? Gör det någon skillnad? Anslutningen till "fläkten" är ju 125...
4. Gamla stosen var skruvad (den som jag fick har inga hål).
HUR får man fast den? Betongvägg. Måste man skruva eller går det att limma? Blir det tätt?
Jag hoppas att någon kan svara för det är ingen idé att prata med styrelsen för det är "god dag yxskaft"!
Jag har rivit mitt kök.
Efter mycket om och men så säger styrelsen att jag kan ha:
*kolfilterfläkt (hade det innan och tyckte inte att det var bra)
*vanlig fläkt med automatspjäll
*fläktkåpa.
Vi har fläktar på taket och suget verkar vara bra (FÖR bra enligt mig, drar kallt aug-maj=jacka på), ett kuvert med papper i fastnar med en "smäll".
1. Vilket "fläkt" är att föredra? En vanlig fläkt med ett automatspjäll eller en fläktkåpa?
Stosen som sitter på väggen idag är 125 mm. Jag fick en ny vid fönsterbytet för 10 år sedan (har nu ventiler ovanför fönsterna) dom bytte inte för att det blev så krångligt så jag fick den "löst" om jag ville byta i framtiden men den är 100 mm.
2. Någon som vet varför dom bytte dimension?
3. Vilken diameter ska jag välja nu? 125 eller 100? Gör det någon skillnad? Anslutningen till "fläkten" är ju 125...
4. Gamla stosen var skruvad (den som jag fick har inga hål).
HUR får man fast den? Betongvägg. Måste man skruva eller går det att limma? Blir det tätt?
Jag hoppas att någon kan svara för det är ingen idé att prata med styrelsen för det är "god dag yxskaft"!
Menar du att en oöppnad el-räkning fastnar med en smäll?
Är det på den öppna anslutningen i köket så är det troligtvis korrekt, men är det på frånluftdonet i badrummet så är det nog för högt flöde.
Ska försöka svara på dina frågor
1. Fläkt med automatspjäll eller alliance fläkt ger dig normalt sett bättre flöde, men det beror på hur systemet är konstruerat/injusterat.
Om du använder automatspjäll så följ tillverkarens rekommendationer vid val av fläkt, det är inte alla säljare som vet vad dom pratar om.
2. pass
3. 125
4. Skruv o plugg +tätningsmassa, det går att limma men limmet sitter ju bara i färgen/putsen om du inte har ren betong
Är det på den öppna anslutningen i köket så är det troligtvis korrekt, men är det på frånluftdonet i badrummet så är det nog för högt flöde.
Ska försöka svara på dina frågor
1. Fläkt med automatspjäll eller alliance fläkt ger dig normalt sett bättre flöde, men det beror på hur systemet är konstruerat/injusterat.
Om du använder automatspjäll så följ tillverkarens rekommendationer vid val av fläkt, det är inte alla säljare som vet vad dom pratar om.
2. pass
3. 125
4. Skruv o plugg +tätningsmassa, det går att limma men limmet sitter ju bara i färgen/putsen om du inte har ren betong
Produkter som diskuteras: "Fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Japp, det "smäller" lika i både kök och badrum.T TTperra skrev:Menar du att en oöppnad el-räkning fastnar med en smäll?
Är det på den öppna anslutningen i köket så är det troligtvis korrekt, men är det på frånluftdonet i badrummet så är det nog för högt flöde.
Ska försöka svara på dina frågor
1. Fläkt med automatspjäll eller alliance fläkt ger dig normalt sett bättre flöde, men det beror på hur systemet är konstruerat/injusterat.
Om du använder automatspjäll så följ tillverkarens rekommendationer vid val av fläkt, det är inte alla säljare som vet vad dom pratar om.
2. pass
3. 125
4. Skruv o plugg +tätningsmassa, det går att limma men limmet sitter ju bara i färgen/putsen om du inte har ren betong
Sitter med en fleecejacka på och sen en filt över den delen på kroppen som vetter mot fönsterna. Efter en stund så blir man nedkyld fast det är 21 grader inne.
Vi får inte ha Alliancefläkt. Bara vanlig kåpa.
Vad jag förstått så kan man ha vilken vanlig fläkt som helst bara man sätter dit ett automatspjäll. Tänkte att fläkten är kraftigare men å andra sidan så blir den ju strypt och hur bra blir det (tänker på motorn)?
Ok, får försöka borra själv för att sätta dit den där stosen då *suck*.
På den stosen jag tog bort satt den en fyrkantig gummitätning bakom.
Dom har varit här med någon "fyrkantig manick" som dom höll mot frånluftsventilen i köket och mumlade något om 10 liter...? Badrummet kollades aldrig. Snacka om att frysa när man duschar!T TTperra skrev:
Det är en sådan här spiskåpa jag har kollat på:
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...lakt/spiskapa-franke-392-10-lagenhet/p-562342
Totalt 3156 kr
* "Osuppfångning 75% enl SS 433 05 01 46 l/s"
* "Grundventilationen ställs in genom att skjutspjället A placeras i önskat läge enligt markering..."
* "Forceringsventilationen ställs in genom att skära ut lämpligt antal ringar i strypbrickan..."
Vad jag kan se så är forceringläget mellan 20 lit/s till 150 lit/sek utan strypbricka...beror alltså på hur bra "sug" det är i systemet?
Så om jag kör utan strypbricka så kommer alla mina papper i lägenheten sugas fast under "fläkten"?! Behöver man aldrig leta efter några papper, man vet vart man ska kolla!
Eller:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90304610/
MED
https://www.luftbutiken.se/automatspjall/937-automatspjall-125.html
Totalt 5345 kr
* "En inbyggd tryckvakt känner när köksfläkten startar och öppnar då från inställt grundläge till en kontrollerad forcering (öppningstid ca 30 sekunder)."
* "En inbyggd strypning i Spjäll 125 förhindrar att övertryck uppstår i ventilationssystemet om mycket kraftiga köksfläktar har valts. Tester hos SP har visat att maxflödet oavsett fläkt blir ca 45-65 l/s (se protokoll från SP).
Vill ju inte betala mer om det blir samma resultat!
Tips?
Det satt ett frånluftdon i köket när dom kollade flödet, och nu har du plockat bort don+stos?
Då är det inte så konstigt om det är dragit, det är donet som stryper flödet.
75% osuppfångning vid 46 l/s, jag skulle satsa på en kåpa som har bättre värden.
Du kanske får 46 l/s nu, men senare kommer Brf på att det finns energi att spara och då kommer injusteraren o ställer in 30 l/s i forcering.
LGG har en kåpa som har 95% osuppfång vid 20 l/s, Franke har modeller med täcksidor som ökar osuppfång.
Dom kanske inte är lika snygga, men det brukar bli sekundärt när man steker fläsk och brandvarnaren tjuter..
Då är det inte så konstigt om det är dragit, det är donet som stryper flödet.
75% osuppfångning vid 46 l/s, jag skulle satsa på en kåpa som har bättre värden.
Du kanske får 46 l/s nu, men senare kommer Brf på att det finns energi att spara och då kommer injusteraren o ställer in 30 l/s i forcering.
LGG har en kåpa som har 95% osuppfång vid 20 l/s, Franke har modeller med täcksidor som ökar osuppfång.
Dom kanske inte är lika snygga, men det brukar bli sekundärt när man steker fläsk och brandvarnaren tjuter..
Jag kollade bara hur det såg ut och satte tillbaka stos och don så det sitter där.T TTperra skrev:Det satt ett frånluftdon i köket när dom kollade flödet, och nu har du plockat bort don+stos?
Då är det inte så konstigt om det är dragit, det är donet som stryper flödet.
75% osuppfångning vid 46 l/s, jag skulle satsa på en kåpa som har bättre värden.
Du kanske får 46 l/s nu, men senare kommer Brf på att det finns energi att spara och då kommer injusteraren o ställer in 30 l/s i forcering.
LGG har en kåpa som har 95% osuppfång vid 20 l/s, Franke har modeller med täcksidor som ökar osuppfång.
Dom kanske inte är lika snygga, men det brukar bli sekundärt när man steker fläsk och brandvarnaren tjuter..
Igår så satt jag upp en skärm bredvid mig för jag blev alldeles kall på den sidan på kroppen som är mot fösterna! Ont i ögonen, blev bara värre och värre.
Idag är jag alldeles röd i ögonen och ont.
Precis, dom är inte speciellt snygga dom där du pratar om!
Bättre med kolfilter? Blir bara så konstigt med skåpen då, två skåp blir bara halva på höjden för då blir det ett "hål" för fläkten och ett "hål" för vent. Eller så får man ta två luckor på samma skåp och inte öppna övre delen. Ville ha 100 höga luckor, blir då 60 och 40. Kanske kan hitta 80 och 20 (om man nu får dit ett don på 20?
Snyggaste lösningen var ju som jag tänkte från början, slippa se fläkten plus bara dra röret från väggen till fläkten.
Dom kan inte dra ner på ventilationen för dom säger att vi måste ha stort flöde för vi ligger på gränsvärdet på Radon.
Allt det här började när dom bytte fönster för 10 år sedan och satte ventiler i fönsterna.
Provade nu att täppa till donet i köket men det drar fortfarande kallt när jag sitter i soffan. Faktiskt riktigt, riktigt obehagligt! Fleecejacka, duntäcke på benen och en filt över axeln och huva som man drar fram för att skydda ögonen... Helt ok? 21 grader inne men det drar kallt! Många grannar tycker lika men ingen vågar säga.
Kläder som man tar från garderoben känns kalla och nästan lite fuktiga (likaså täcket).
Någonting måste ju vara fel?!
Var kan man köpa en LGG?T TTperra skrev:
Vet ej hur vi fick in luft. Från början var det tvåglasfönster sedan satte BRF dit en extra ruta på utsidan och då fick vi nedslag på OVK (tog dock flera år innan OVK gjordes, tror att dom var på BRF så till slut så gjordes det).
Jag var i kontakt med miljö och hälsoskyddsnämnden
Dom viftade med någon "rökpinne" och sa att det inte drog (dom kände inte att det drog heller fast alla mina bekanta tyckte det var obehagligt hemma hos mig och hade jackor på).
Logger installerades och visade 18,5 grader första dygnet (hörde hur BRF slog på elementen under min lägenhet och vips så hade jag 21 grader). Hade bråkat om att mina element i vardagsrummet var helt kalla ibland och ibland lite ljumna, BRF hade ingen aaaning om vad det kunde vara för fel...
Så vad Boverket skriver är en sak, att få någon att hjälpa en, typ miljö och hälsoskyddsnämden (stort skämt!) och mäta är en helt annan sak! Man får ingen hjälp.
Skulle vilja få en kontroll på luften, är definitivt inte trivsamt att vistas hemma. Skulle ha flyttat för länge sedan om jag hade kunnat...vinstskatten förstör ju den möjligheten, tyvärr.
Har varit bra i ögonen hela dagen tills jag kom hem... Har stängt frånluften i köket och öppnat ett fönster i vardagsrummet...hör och häpna, det blev varmare inne (och ögonen känns bättre, inte drar det heller lika mycket). Sitter med fleecejacka plus dunjacka (måste ha någonting vindtätt), duntäcke på benen, fårskinnstofflor...
Jag har tre fönster i vardagsrummet, ett nord, ett öst och ett syd....blir liksom korsdrag....Blåser dessutom alltid här och när det är som värst så blåser det rak in och tjuter. Mycket damm (överallt) och till och med sand på fönsterbrädorna. Frisk luft? Sovrummet fullt med avgaser om en bil står på tomgång utanför (parkering nedanför fönstret).
Jag vet att grannarna har täppt till, dom flesta har gjort så för vi står inte ut med draget i bland annat nacken när man kollar på TV.
Nu lär man få frysa i två månader innan värmen kommer igång....Vicevärden sa att man får stå ut på hösten och att det är fjärrvärme och dom rår inte på när värmen sätts på...Snacka om att kläder och täcken är råkalla!
Oj, vad långt det blev!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden