E
exerg: Ganska vanligt. Förut gick säkerligen radiatorerna i källaren på pannans oshuntade krets och nu har övervåningens o källarens system kopplats ihop vilket innebär att om utetermostaten talar om för vpn att det är tillräcklig värme för att värma ö-våningen så får källaren inte heller nån mer värme. Hade källarens system suttit på varmvattenkretsen hade systemet liknat det
2 svar · 3,6k läst
·
F
Flanharry: [citat] Näe. Aldrig någonsin. I och för sig är jag inte upp på vinden så ofta på vintertid men har aldrig märkt någon fukt.
8 svar · 3,2k läst
mexitegel
mexitegel: Nej, ventilen hamnade på väggen.
23 svar · 6,0k läst
·
J
jcruz: Tack för svaret. Jag kommer kolla upp vad saknas av kanaldelarna. Plåtan var alltså inte på toppen av skorsten, utan in i huset där luften ska ut genom skorstenen. Jag förstår vad du menar med regnet. Jag försöker ladda upp en bild så ni ser. Tejpen byttas till svart då jag tog bort det fina "originala" gråa när jag kollade vad det var för konstigheter.
2 svar · 1,1k läst
fgo
fgo: Nja det är lite mer avancerat än så. Det finns lite olika varianter. Men i stora drag sitter det spjäll som reglerar flödet. Det är en modul som är bestyckat med olika sensorer beroende på rum och ett spjäll. Tex fukt, VOC och CO2 Tack vare en skrivning i BBR så kan man reducera flödet (=mindre förlust) i de utrymmen där behov inte finns. Väldigt intressant lösning. Här är ett
3 svar · 4,0k läst
slacker
slacker: Det finns mängder av lösningar på det hela med att ansluta ytterligare rör och kanske dra fram det hela till takanslutningen på köket om en sådan skall finnas. Men grundstenen är som följer - Det SKALL finnas möjlighet att utföra "OVK-Obligatorisk Ventilations Kontroll" samt att kunna rensa kanalen vid behov. Så vad du än sätter framför - Se till så att det går lätt att komma
2 svar · 4,5k läst
·
I
imported_micke: Hej alla härliga byggproffs i landet, Internet är bra underbart. Jag sitter med en villa på 155 kvadrat i ett plan, och med en gammal frånluftsvärmepump som vi nu ska byta till bergvärme. Självklart måste jag ju då fixa någon annan ventilationslösning, och här behöver jag forumets samlade kompetens. Efter en del letande lutar det åt Systemair VSR 300 som ska vara lite lätt
0 svar · 1,2k läst
J
Josth: Kör själv med en Woods ED50 för avfuktning och har kopplat den till avloppet i garaget. Har bra kapacitet efter biltvätt då det också blir relativt varmt efter att man spolat bilen med ljummet vatten. Sedan har jag en luftluftvärmepump på väggen för uppvärmningen av garaget.
3 svar · 9,1k läst
·
Peter2400
Peter2400: Har aldrig varit med om att pinnen ramlar ur, om den stannat kvar hade det varit tillräckligt tätt. Känns som en olämplig nit för ändamålet.
3 svar · 3,3k läst
P
Anonymiserad 168520: Jag skulle vilja se en ungefärlig skiss på vad de ska dra och var. Ca 60000kr inkl moms för arbetet är ok beroende på omfattning. Men jag tycker materialet är alldeles för dyrt i förhållande och vill Som tidigare sagts se en materiallista
3 svar · 1,8k läst
U
uhmfufu: VL-100 Ska stängas av när utomhustemperaturen understiger -10, låter även rätt mkt om du befinner dig i samma rum. [citat]
2 svar · 6,5k läst
D
Daniel 109: Då rekomenderar jag pax calima eller något motsvarande. Den kan man ställa så att den går på lågvarv kontinuerlig och fläkta på mycket när det behövs.
10 svar · 3,6k läst
M
matsandersson: Tack för bra svar!
2 svar · 1,3k läst
M
Anonymiserad 168520: [citat] Jag orkar inte själv göra en uträkning så här tidigt på morgonen istället får jag hänvisa till någon som redan orkar: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-manga-kw-foer-att-vaerma-luft.113069/ Då det ändå är cirka 30 % av uppvärmningsbehovet och det tickar 0,000xx kWh vid varje kubikmeter är det bättre att vara medveten än säga ojdå...
20 svar · 7,7k läst
·
C
c_olsson: [citat] ´ Luft med olika luftfuktighet i ett slutet utrymme utjämnas väldigt snabbt. Obalans i luftfuktigheten kräver någon form av störning, t.ex. luftavfuktare eller att det droppar in vatten någonstans. I ett rum spelar det ingen som helst roll var avfuktaren står, men har man t.ex. en fuktig hörn så torkar den givetvis ut snabbare ju närmare den står. Har man tillräcklifgt stora
19 svar · 7,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om takanslutningen är tillräckligt hög för frånluftsdonet kan du nog förlänga kanalen framåt så att donet kan sitta i takanslutningen. Så är det gjort i vårt kök, visserligen är sitter donet i väggen från början (inne i väggen svänger kanalen uppåt) men det borde väl inte göra någon skillnad. [citat] Det borde med god marginal räcka till för att ett tillräckligt
2 svar · 1,8k läst
·
M
maratonic: Hej! Håller på att sätta upp ett mikrobryggeri och har en liten ventilationsutmaning till er som kan lite om det... Lokalen är på 106 m2, skissen är ej helt skalenlig men duger för ändamålet. [bild] Någonstans i lokalen ska vi ha ett jäsrum på minst 15-20 m2 som ska hålla 22 grader, eventuellt bygger vi ett rum i rummet för detta eller kapslar in ytan med någon form av
0 svar · 925 läst
·
E
exerg: [citat] och luftintagen i tvätt o wc ....? Det borgar för att sprida fukt o lukt upp i huset även om det finns utsug i samma rum.Prova med en ljuslåga eller rök så kommer du att se att luft slinker ut genom dörrspringorna och vidare uppför trappen så stoppa isolering o täta dom. En bastu ventileras normalt endast in o ut genom en öppning under/bredvid aggregatet och en öppning uppe
6 svar · 2,5k läst
·
R
rävlyan: Är nog svårt att få tag i något som passar dig , endast en plåtis som knäcker en huv överallt som du kan sätta fläkten på
1 svar · 1,4k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Ta av slangarna från tryckgivaren och nollställen den till att börja med. Se upp så inte någon slang ramlat av också.
7 svar · 1,4k läst
R
rsa: Finns det inte risk att det skapas oljud i den delen som är ihoptryckt?
2 svar · 906 läst
swealp
swealp: [citat] Tack för påminnelsen! Jag ska göra det, men inte hunnit ta det med vår elektriker.
14 svar · 3,3k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Storlek på kanal och don får man titta på diagram för att välja storlek. För stora don kan vara svåra att ställa in då man får för lågt tryckfall över donet vid valt luftflöde. Se till att du inte har 1 meter till första donet och sedan 25 meter till sista donet längst ut, då måste man strypa första donet mycket. Vill du ha tyst ute får du antingen ta en stor takfläkt och
1 svar · 2,7k läst
Rönnbär1
Rönnbär1: Ett tips när man inte har tillgång till fönster för utblåsslangen är att man ställer AC-maskinen i ett så nära angränsande rum/utrymme det bara går där ett fönster finns. Koppla upp maskinen i det rummet. Fixa sedan ihop en gigantiskt "tratt" av något slag (ihopvikt tjockt papper eller liknande) och anslut tratten i sin tur till ett supertjockt vanligt luftflödesrör av valfri sort
4 svar · 3,5k läst
B
bakterie: [citat] Det kommer sannolikt att bero på årstid. För oss drar det jättebra höst/vinter/vår, men lite sämre på sommaren. Men då eldar vi inget alls på sommaren (har bergvärme). Det blir dock aldrig dålig luft, ens på sommaren. Jag skulle till en början nöja mig med att öppna upp tilluft, och sedan avvakta och se hur det blir. Det går alltid att sätta in en fläkt senare, om inte
5 svar · 2,8k läst
Offe85
Offe85: [citat] Det låter som en god idé, har pratat med styrelsen nu och troligtvis blir det att flytta kanalhålet högre upp. De sitter otroligt dåligt placerade i vår fastighet, sätter jag fläkt ovanför befintlig ventil så blir fläkten på ca. 65cm höjd från spis. Så får göra det ordentligt :)
28 svar · 14,0k läst
·
R
Rickard Ohlin: Är det lecablock du skall genom går det med en slö kniv... du behöver bara ett långt skaft...
5 svar · 4,4k läst
·
D
DW79: Tack för tipsen!
4 svar · 1,4k läst
Bjolja
Bjolja: AC hade varit bäst men jag har inte kräm så det räcker för en AC nog stor för detta ändamål. Tilluften till själva insuget för kompressorn / luften som komprimeras har redan filter som sköts om, den tar inte inluften från samma som kylningen
11 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.