F
Kör med en Nest, har en sån i hallen. Den är uppkopplas mot en app.

• Gilla
Gullik
  • Laddar…
R
Om den avfuktar 7L/dygn så har du rätt mycket att torka ut.
Som sagt så tog det ungefär ett år för mig innan min luftfuktighet i krypgrunden slutade svaja upp och ner hela tiden och jag tagit mig ner dit jag ville ha den.
Nu flyttar den sig nån procent upp och ner på mina 3 mätställen och avfuktaren går inte mycket längre.

• Gilla
Gullik
  • Laddar…
G Gullik skrev:
En liten uppdatering: Nu är det 4 dygn sedan avfuktaren sattes in och nu har i stort sett RH stannat upp, dvs ingen mer sänkning senaste dygnen. Jag skall dock ändra placering på mätarna då de just nu är lokaliserade ca 10-15 cm ovanför marken vilket naturligtvis inte är optimalt då det säkerligen är både kallare och fuktigare intill marknivå?. Om jag förstått det rätt så bör de istället vara i närheten av trossbotten. I detta fall så rör det sig om en placering på ca 1 meter högre upp (grunden är 110cm hög). Kanske detta kan göra några procentenheter?
Det är säkerligen ett för tidigt skede att avgöra om det behövs ytterligare en avfuktare i grunden eller om det kanske räcker med fläktar som drar runt torrluften. Avfuktaren drar ut ungefär 7 L vatten per dygn.

(Vi har även satt in en DS28F i garaget. Där har RH sjunkit med 15 % på knappt ett dygn :D(y))
Vad är det för hygrometrar du använder?

lyckograbben lyckograbben skrev:
I ett slutet utrymme, som en stängd krypgrund, utan någon stor punktkälla till ny fukt, kommer luftfuktigheten att jämnas ut över tiden. Det vill säga; närmast avfuktaren kommer det alltid att vara torrast och i ett avlägset stillastående hörn fuktigare. Men om du kan ordna någon form av luftflöde så kommer fuktnivåerna att bli jämnare. Om du har ett lägre luftflöde så kommer det att ta längre tid innan nivåerna är lika men det kommer att utjämnas
.
´

Luft med olika luftfuktighet i ett slutet utrymme utjämnas väldigt snabbt. Obalans i luftfuktigheten kräver någon form av störning, t.ex. luftavfuktare eller att det droppar in vatten någonstans. I ett rum spelar det ingen som helst roll var avfuktaren står, men har man t.ex. en fuktig hörn så torkar den givetvis ut snabbare ju närmare den står.

Har man tillräcklifgt stora öppningar mellan rummen så behöver man inte ha någon aktiv ventilation. Vattenångan kommer ändå att jäma ut sig mellan rummen.

• Gilla
Tjoa och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.