Jag har tidigare självdrag i huset, men detta var byggt med kvadratiska eternit rör så detta togs bort.
Då jag har avsaknad vind på vissa delar av huset så hittade jag ingen bra lösning att få en godkänd FTX.
Hur som helst så blir det mekanisk frånluft.
Hur gör jag detta till ett tyst system?
I mina förra bostäder har det varit mekanisk frånluft, men dessa har susat lite väl mycket.
Mina gissningar utan att ha någon erfarenhet av detta:
1. Köra 125 spirorör på alla avstick till don + ljuddämpare innan don.
2. 160 spiro som stam.
3. Överdimensionerad takfläkt med varvstyrning för att få tystare fläkt
Så vad gör man får att få ett tyst system både inne och ute?