Jag bor i en villa byggd 1930 och har problem med att få bra luft i källaren.
Vi dränerade för ca 5 år sedan och det blev då lite bättre men det luktar fortfarande ”källare”.
Speciellt på sensommaren kommer detta även upp i huset.
Min fundering är om man kan ventilera ur källarluften genom skorstenen för att förhindra att den vandrar upp i huset.
Vi eldar med pellets så skorstenen är alltid varm.

Jag är inte kunnig inom området så det hade varit skönt med lite råd innan jag sätter igång.
 
Har du en pipa i skorstenen ledig som du kommer åt kan du väl alltid sätta en fläkt där?

Min erfarenhet av källare är att det är tämligen stillastående luft där. Inte mycket ventiler eller drag generellt. En frånluftsfläkt på väl valt ställe och en likaledes väl vald placering av tilluft gör nog mycket gott.
 
Har du varm skorsten och en ventilationspipa så skulle jag börja med att kolla hur det ser ut med tilluften.

Vi hade extrema radonnivåer och efter att ha borrat upp för fyra tilluftsventiler i muren så blev det en markant förbättring.
 
tensiden tensiden skrev:
Har du en pipa i skorstenen ledig som du kommer åt kan du väl alltid sätta en fläkt där?

Min erfarenhet av källare är att det är tämligen stillastående luft där. Inte mycket ventiler eller drag generellt. En frånluftsfläkt på väl valt ställe och en likaledes väl vald placering av tilluft gör nog mycket gott.
Tack för era svar. Svar till båda.

Ok, funderar på att öppna upp en del gamla ventiler samtidigt som jag använder ett ledigt rör i skorstenen som frånluft.
Vågar man hoppas på att den varma skorstenen drar luften uppåt eller måste man ha en fläkt?
 
R
J Molgus skrev:
Tack för era svar. Svar till båda.

Ok, funderar på att öppna upp en del gamla ventiler samtidigt som jag använder ett ledigt rör i skorstenen som frånluft.
Vågar man hoppas på att den varma skorstenen drar luften uppåt eller måste man ha en fläkt?
Håll för ett papper så ser du om det drar..
 
J Molgus skrev:
Vågar man hoppas på att den varma skorstenen drar luften uppåt eller måste man ha en fläkt?
Det kommer sannolikt att bero på årstid. För oss drar det jättebra höst/vinter/vår, men lite sämre på sommaren. Men då eldar vi inget alls på sommaren (har bergvärme). Det blir dock aldrig dålig luft, ens på sommaren. Jag skulle till en början nöja mig med att öppna upp tilluft, och sedan avvakta och se hur det blir. Det går alltid att sätta in en fläkt senare, om inte självdraget skulle räcka.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.