Lyckades få fatt på en portabel A/C från Bauhaus (märke okänt) som jag tänkte ta och lägga i vårt kokheta vardags-/TV-rum där det inte finns något öppningsbart fönster, endast tilluftsventiler (två stycken).
Min tanke var att jag lägger frånluften från A/C'n mot en frånluft (efter jag skruvar bort spjället) så den får blåsa ut där men det står i instruktionerna att max. höjd på utblåsslangen får vara 1,2 m...
Den har separat kondensbytta (eller slang) så vad beror det i så fall på att utblåset skulle få vara på max. 1,2 m?

Det kan ju inte bli kondens i slangen då den bara blåser ut varmluft om det var det de var oroliga över...

Det är inte så att den lätt välter om man försöker dra slangen högre?

Anders243 Anders243 skrev:
Det är inte så att den lätt välter om man försöker dra slangen högre?
Njä, det skulle jag inte säga men jag kommer ju att få skarva utblåset en del...

Jag tror inte man får skarva utblåsslangen. Såna där AC är ju gjorda för att vara extremt tysta, det innebär att fläktarnas kapacitet är precis på gränsen. Skavar du utblåset så kommer funktionen att bli sämre eller helt utebli. Det borde stå om detta i brusanvisningen.

Ett tips när man inte har tillgång till fönster för utblåsslangen är att man ställer AC-maskinen i ett så nära angränsande rum/utrymme det bara går där ett fönster finns.
Koppla upp maskinen i det rummet.
Fixa sedan ihop en gigantiskt "tratt" av något slag (ihopvikt tjockt papper eller liknande) och anslut tratten i sin tur till ett supertjockt vanligt luftflödesrör av valfri sort och storlek. Placera trattanordningen (med någon hemmasnickrad ställning) nära där den kalla luften kommer ut ifrån maskinen (kanske 30 cm ifrån för att inte dämpa effekten i maskinen) och led nu den helt valfria tjocka och långa röret in i det rum du önskar kyla.
Är inte detta ett supersmart alternativ!? ;)(y)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.