Hej,
behöver lite tips och ideer om hur jag kan förbättra ventilationen i huset, främst källaren då.
Idag har huset självdrag som är byggt upp som detta:
Källare:
6st friskluftsventiler, placerade enligt ritningen, (röda piler)
2st frånluft, en från toaletten och en från tvättstugan, dessa två rör möts sedan och går upp till första våningen.
markplan:
frånluft i badrum och kök via köksfläkt. Jag vet inte om dessa möts eller om de går ihop med röret som kommer rån källaren, men jag utgår ifrån det.
modifikation:
Det som behöver göras är att få bättre ventilation i tvättstugan nede då det alltid är lite "fuktigt" där, idag har vi en avfuktare som står och går. I tillägg ska vi montera bastu i tvättstugan, så här måste vi også koppla på ventliation på något sätt.
Vi vill också få bättre ventilation på badet på markplan.
Vad har ni för förslag? Vad kan göras? har tänkt lite på eventuell FTX system men det tror jag inte passar så bra då huset är från 1976, så isoleringen är tveksam.
Det finnes två kaminer i huset för överigt, källare och marknivå.
Uppskattar alla ideer och hjälp.
behöver lite tips och ideer om hur jag kan förbättra ventilationen i huset, främst källaren då.
Idag har huset självdrag som är byggt upp som detta:
Källare:
6st friskluftsventiler, placerade enligt ritningen, (röda piler)
2st frånluft, en från toaletten och en från tvättstugan, dessa två rör möts sedan och går upp till första våningen.
markplan:
frånluft i badrum och kök via köksfläkt. Jag vet inte om dessa möts eller om de går ihop med röret som kommer rån källaren, men jag utgår ifrån det.
modifikation:
Det som behöver göras är att få bättre ventilation i tvättstugan nede då det alltid är lite "fuktigt" där, idag har vi en avfuktare som står och går. I tillägg ska vi montera bastu i tvättstugan, så här måste vi også koppla på ventliation på något sätt.
Vi vill också få bättre ventilation på badet på markplan.
Vad har ni för förslag? Vad kan göras? har tänkt lite på eventuell FTX system men det tror jag inte passar så bra då huset är från 1976, så isoleringen är tveksam.
Det finnes två kaminer i huset för överigt, källare och marknivå.
Uppskattar alla ideer och hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
FTX kan du ha oavsett isolering. Men enklast är att kolla rördragningen och eventuellt lägga till någon frånluftsfläkt. En fuktstyrd PAX kanske hade passat i tvättstugan?
Har du kondenstorktumlare i tvättstugan?
Har du kondenstorktumlare i tvättstugan?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Jo, det är därför fläkten får sitta efter alla kopplingar. Efter badrummet. Sen stryper man flödet i olika ventiler för att få ett konstant balanserat flöde
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Det var mer så jag tänkte, en central kanalfläkt på vinden. Om du har innertaket lätt tillgängligt kan ju FTX vara ett vettigt alternativ då får du ju värmd och forcerad tilluft samtidigt
och luftintagen i tvätt o wc ....? Det borgar för att sprida fukt o lukt upp i huset även om det finns utsug i samma rum.Prova med en ljuslåga eller rök så kommer du att se att luft slinker ut genom dörrspringorna och vidare uppför trappen så stoppa isolering o täta dom. En bastu ventileras normalt endast in o ut genom en öppning under/bredvid aggregatet och en öppning uppe vid taket mellan basturum o tvätt alt som visas på bild "privat bastu". https://www.bastupunkten.se/infosidor/bastuns_ventilation.htmB bivven skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden