Hej! Vi har ett hus som är byggt 1950 med självdrags ventilation. Vi har nyligen bytt värmesystemet från vedeldning till luft/vatten pump. Är det inte så att ventilationen fungerar ”bäst” när man eldar i pannan och skorstenen används? Och det är väl så det är tänkt att den ska användas året om?
Nu används ju inte skorstenen så mycket, bara på vintern då vi eldar i en kamin oxå.
Finns det något man kan göra för att ventilationen ska funka korrekt, fläkt i skorstenen?

Ja, utan fläkt/fläktar blir det nog inte lätt.
Men hur gör ni idag för att vädra ut i badrum, toaletter, tvättstuga och kök?

Ja, självdragssystem bygger på att murstocken konstant är varmare än rumsluften.

Nu när ni bytt från vedeldning till värmepump så kommer murstocken oftast att vara kallare än rumsluften och då fungerar sälla självdraget.

Vi installerade FTX-system i hela huset (markplan & källare) 1,5 år efter att vi flyttade in i huset. Föra ägaren hade bytt från olja till fjärrvärme, det enda dom hade gjort gällande ventilation var att sätta in spaltventiler i flera av fönstrena, men luften stod ofta stilla ändå.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Det är snarare i rellation till ute luften som murstocken måste vara varmare. Men det kommer att funka dåligt. Vill man inte göra några större förändringar är en badrumsfläkt med underhållsventilation en enkel åtgärd.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, utan fläkt/fläktar blir det nog inte lätt.
Men hur gör ni idag för att vädra ut i badrum, toaletter, tvättstuga och kök?
I badrummet har vi ventilation i väg och tak, tvättstugan ligger i källar plan och där är det bara ett hål i väggen in i murstocken.

Går den fläkten kontinuerligt?

D Daniel 109 skrev:
Går den fläkten kontinuerligt?
Vilken fläkt? Vad jag förstår så har TS ingen fläkt än.

Om ni har möjlighet så är det bästa att installera ett FTX system. Annars är någon form av frånluftsfläkt ett minimum

Demmpa Demmpa skrev:
Då missförstod jag svaret.

Demmpa Demmpa skrev:
Vi har ingen fläkt än. Vi ska sätta in en fläkt i taket i badrummet är tanken.

Då rekomenderar jag pax calima eller något motsvarande. Den kan man ställa så att den går på lågvarv kontinuerlig och fläkta på mycket när det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.