3 322 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Ventilationsnit med hål
Jag har använt ventilationsnit (Ventilationsnit 3,2 x 11 hos Soliduct) för att sammanfoga spirorören till mitt FTX-system. Till en början såg de täta ut, men nu ser jag att ett par av dem tappat mitten och det blir ett hål, lyser man med ficklampa i röret ser man ljuset igenom. Jag tror inte det gör så mycket för trycket, men i rören med varm och fuktig tilluft misstänker jag att det kan bli ett fuktproblem med tiden eftersom fuktig luft kyls av i isoleringen. Ska det vara så? Jag menar den säljs ju för detta ändamål och i andra trådar verkar det vara nit som föredras framför skruv med tanke på rengöringen. Jag har också läst att det inte ska behövas tejp, hade gärna undvikit det för det känns bara som en tidsfråga innan luften letar sig igenom även den bästa tejpen om det är tryck.
I frånluften är väl risken att damm från isoleringen sugs in, men det borde väl fångas upp av P7-filtret?
I frånluften är väl risken att damm från isoleringen sugs in, men det borde väl fångas upp av P7-filtret?
Som det ser ut på Soliducts bild är det ingen ventilationsnit utan en "vanlig" blindnit.
"Ventilationsnit" brukar kallas Trycktät Blindnit.
Se på sidan 7 i Lindabs instruktioner. https://itsolution.lindab.com/lindabwebproductsdoc/pdf/documentation/ads/se/mounting/ai-mmis-se.pdf
"Ventilationsnit" brukar kallas Trycktät Blindnit.
Se på sidan 7 i Lindabs instruktioner. https://itsolution.lindab.com/lindabwebproductsdoc/pdf/documentation/ads/se/mounting/ai-mmis-se.pdf
Jag har fått en förklaring från Soliduct och lägger upp den här, för jag tycker det finns för lite information i ämnet att läsa. Vad som är rätt får var och en sedan ta ställning till, hur man väljer att göra. Det skiljer sig så klart beroende på många faktorer.
"
Produkten vi säljer kallas ventilationsnit. Sen är det riktigt att det även finns en produkt som heter trycktät blindnit.
Den trycktäta blindniten brukar i praktiken användas vid trycktester i laboratoriemiljö samt i rostfria ventilationssystem.
För villabruk betraktas den som "för dyr" och förbättringen av tätheten är närmast försumbar.
De flesta hantverkare använder självborrande skruv vilket ger ett betydligt större läckage.
"
Jag har räknat lite på vad det kan bli för läckage i mitt fall, felmarginalen är såklart stor men jag skulle tro att ca 0,1% läcker ut (40mm2 total yta fördelad på 50 läckande nitar, 1m/s). Det ger ca 1 200 m3 luft per år. Min känsla är att jag vill ha det tätare än så för att slippa ha det i tankarna men jag litar samtidigt på Soliduct att det normalt sett inte är något problem.
"
Produkten vi säljer kallas ventilationsnit. Sen är det riktigt att det även finns en produkt som heter trycktät blindnit.
Den trycktäta blindniten brukar i praktiken användas vid trycktester i laboratoriemiljö samt i rostfria ventilationssystem.
För villabruk betraktas den som "för dyr" och förbättringen av tätheten är närmast försumbar.
De flesta hantverkare använder självborrande skruv vilket ger ett betydligt större läckage.
"
Jag har räknat lite på vad det kan bli för läckage i mitt fall, felmarginalen är såklart stor men jag skulle tro att ca 0,1% läcker ut (40mm2 total yta fördelad på 50 läckande nitar, 1m/s). Det ger ca 1 200 m3 luft per år. Min känsla är att jag vill ha det tätare än så för att slippa ha det i tankarna men jag litar samtidigt på Soliduct att det normalt sett inte är något problem.
Klicka här för att svara