3 185 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Ventilation i nybygge.
Hej,
Nu är det dags att dra igång ventilations dragningen på vinden.Har sett att det finns många kloka här på forumet så jag hoppas på lite tips
Huset är nybyggt i 1 3/4 plan och aggregatet är ett vindsmonterat Systemair VR 400 DC.
Det är FLK som har ritat systemet och på ritningen har dom satt aggregatet i samma nivå som rören som ska ligga på takstolarna.
Jag känner själv att jag vill ha aggregatet uppe på landgången så att det blir lättillgängligt för att byta filter mm.Meningen är att allt ska ligga i lösullen,genom att ljuddämparna sitter precis vid aggregatet(2st på tillluft och 1 st på frånluft) antar jag att man får vinkla ned ljuddämparna mot lösullen så fort som möjligt och sedan isolera det som kommer ovan lösullen med matta.
Tänker jag rätt ?
Använder man ett flexrör då från aggregatet till ljuddämparna eller en fast böj,vilken vinkel ska man ha från aggregatet då ?
Funderar även på om man kan lägga spirorören direkt på takstolarna eller om man kommer att få stomljud då?
Om inte,hur fäster man dom bäst då?
Vi kommer att ha ryggåstak som går mitt igenom huset,ska man lägga rören på glesen eller ska man fästa rören lite längre upp så att dom hamnar mitt i lösullen.
Har inte sett någon installationsmanual från Systemair angående detaljer,typ var ska flexböjar sitta,hur man fäster spirorören mm.
Någon som vet om det finns någon pdf fil ?
Kanske lite dumma frågor men annars lär man sig inget.
Nu är det dags att dra igång ventilations dragningen på vinden.Har sett att det finns många kloka här på forumet så jag hoppas på lite tips
Huset är nybyggt i 1 3/4 plan och aggregatet är ett vindsmonterat Systemair VR 400 DC.
Det är FLK som har ritat systemet och på ritningen har dom satt aggregatet i samma nivå som rören som ska ligga på takstolarna.
Jag känner själv att jag vill ha aggregatet uppe på landgången så att det blir lättillgängligt för att byta filter mm.Meningen är att allt ska ligga i lösullen,genom att ljuddämparna sitter precis vid aggregatet(2st på tillluft och 1 st på frånluft) antar jag att man får vinkla ned ljuddämparna mot lösullen så fort som möjligt och sedan isolera det som kommer ovan lösullen med matta.
Tänker jag rätt ?
Använder man ett flexrör då från aggregatet till ljuddämparna eller en fast böj,vilken vinkel ska man ha från aggregatet då ?
Funderar även på om man kan lägga spirorören direkt på takstolarna eller om man kommer att få stomljud då?
Om inte,hur fäster man dom bäst då?
Vi kommer att ha ryggåstak som går mitt igenom huset,ska man lägga rören på glesen eller ska man fästa rören lite längre upp så att dom hamnar mitt i lösullen.
Har inte sett någon installationsmanual från Systemair angående detaljer,typ var ska flexböjar sitta,hur man fäster spirorören mm.
Någon som vet om det finns någon pdf fil ?
Kanske lite dumma frågor men annars lär man sig inget.
Jag svarar på frågorna från trådskaparen då jag misstänker att det är samma som gäller härltfrebac skrev:
Vinkla ner huvudstammarna så fort som möjligt innan ljuddämparna, vilka böjar du ska använda beror lite på hur det ser ut, bredd på landgång, höjd etc.
Får du plats så sätt ljuddämparna på väg ner mellan böjarna eller efter dem.
Det som hamnar mer än 12 cm ovan lösull (överkant rör) isolerar du.
Vid takstolar så lägger du en remsa isolering mellan rör och takstol, fäst sen röret med hålband eller liknande på ett par av dem så hela stammen sitter fast.
Lite svårt om du kan lägga rören direkt på gles vid ryggåstaket då det kan se olika ut med ex en sektion ryggås och sedan rakt men en generell regel är att ligga en bit över gles så inte böjen i änden sticker ner i rummet......
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Är det inte lämpligt att ha flexrör (eller ännu hellre flex ljuddämpare) mellan aggregat och till- /frånluft för att få bort stomljud?
Sen så skulle jag sätta nån form av ljuddämpare mellan tex badrummen om dom ligger på samma frånluftsstam. Jag har ingen ljuddämpare och man kan stå och prata med varandra mellan badrummen. Samma sak med sovrum, ljuddämpare mellan dom...... Mjuka ljuddämpare är billiga så jag gödslade på med ett par sådana utöverdom hårda ljuddämparna som ventfirman hade projekterat.
Sen så skulle jag sätta nån form av ljuddämpare mellan tex badrummen om dom ligger på samma frånluftsstam. Jag har ingen ljuddämpare och man kan stå och prata med varandra mellan badrummen. Samma sak med sovrum, ljuddämpare mellan dom...... Mjuka ljuddämpare är billiga så jag gödslade på med ett par sådana utöverdom hårda ljuddämparna som ventfirman hade projekterat.
Jag la spiro direkt mot takstolar och upplever inga ljudproblem med det. Jag drog "flex-ljuddämpare" mellan spiro och varje till/från ventil. Jag satte en längre dämpare direkt mellan FTX-agg och till/från spirorören. Mycket låga ljud (knappt något alls) från till/från ventilerna. Tyvärr så sitter nog själva aggregatet för stumt mot takstolarna så där ikring hörs lite ljud genom taket. Jag ska hänga upp det i gummibussningar istället har jag tänkt. Men det finns mycket man tänker....
Jag ställde aggregatet på en markisoleringsskiva uppe på landgången och vinklade ned rören mot lösullen....ljuddämparna sitter direkt efter aggregatet....isolerade alla rör ovan lösullen med matta...känns mycket bra med aggregatet lättåtkomligt plus att man slipper att området vid aggregatet annars hade blivit dåligt isolerat...la rören på takstolarna och satt tvärgående ribbor åt andra hållet på dom rör som skulle dit,fäste sedan med hålband.ltfrebac skrev:
Lycka till
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Tänkte på precis samma montage. Du har aldrig sett kondens på själva aggregatets plåtsidor?F Calle&Lisa skrev:Jag ställde aggregatet på en markisoleringsskiva uppe på landgången och vinklade ned rören mot lösullen....ljuddämparna sitter direkt efter aggregatet....isolerade alla rör ovan lösullen med matta...känns mycket bra med aggregatet lättåtkomligt plus att man slipper att området vid aggregatet annars hade blivit dåligt isolerat...la rören på takstolarna och satt tvärgående ribbor åt andra hållet på dom rör som skulle dit,fäste sedan med hålband.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden