Hej alla härliga byggproffs i landet, Internet är bra underbart.

Jag sitter med en villa på 155 kvadrat i ett plan, och med en gammal frånluftsvärmepump som vi nu ska byta till bergvärme.
Självklart måste jag ju då fixa någon annan ventilationslösning, och här behöver jag forumets samlade kompetens.

Efter en del letande lutar det åt Systemair VSR 300 som ska vara lite lätt överdimensionerad för min kåk.

Min tanke är att använda frånluftskanalerna som de är och komplettera med tilluftskanaler, med flexdämpare innan varje tilluftsdon och kanske även direkt efter aggregatet.

Men jag har frågor på själva tilluftskanalerna och dimensionerna. Aggregatet verkar ha 160 mm anslutning, och jag tänkte växla ner till 120. Ska man gå ner till 100mm?
Jag kan tyvärr inget om tryckfall, och hur det påverkar ljud eller luftflödet...

Alla tilluftskanalerna bäddar jag in i lösullen på vinde, på samma sätt som frånluften är gjord.
Behöver jag ytterligare isolering som är tät, med tanke på att tilluften kan vara kall vintertid?

Själva aggregatet ,kan det stå i lösullen, eller ska den stå ovanför?

Finns det risk för läckage från aggregatet, jag tänker på kondens från varm och fuktig inneluft (tvättstuga och torkskåp).

Sorry, många frågor men vill lära så mycket jag kan.

Tips och erfarenheter tas tacksamt och ödmjukast emot...

/ MIkael

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.