Bifogar en bild på hur det ser ut.
Tog bort den gamla oljepannan i våras och bytte till Bergvärme (Nibe 1255).
Innan var det snustorrt i källaren då det var väldigt varmt i pannrummet och elementet i källaren var också väldigt varmt hela tiden, nu med en framledningstemp som är väldigt låg blir det inte lika bra.
Det finns 3 plåtluckor som jag antar har varit för inluft tidigare? (det är ett gammalt hus)
Sen 2 plåtluckor som går mot skorstenen via kanaler och en tallricksventil där oljepannan tidigare stod. (På våningsplan 1 finns det badrumsfläkt mot ventilsystem/skorsten samt i sovrummen och vardagsrummet som går att öppna stänga)
Hur ska jag göra nu när oljepannan och därmed draget nästan försvunnit?
Det lätta är väl en avfuktare eller luftvärmepump/fläktkonvektor, men vill ha något som håller länge, med låga driftkostnader och som utnyttjar redan befintligt värmesystem.
Kan jag montera 3 billiga badrumsfläktar vid plåtluckorna för att blåsa ut fukt vid behov? (har automatiserat hem så kan koppla dem att starta vid viss fukt eller tid med hjälp av sensorer isf)
Hur gör jag där oljepannan stod, en kraftig badrumsfläkt med till eller från? Eller ska man satsa på en fläkt för att dra ut luft ur skorstenen direkt ut till plåtventilen/luckan i samma rum via ett ventilationsrör för att inte få in mer fuktig luft i källaren men öka på draget?
Har utstick från bergvärmepumpen för att kunna göra en extra slinga med element i källaren, är det smidigast att dra runt sånna där pexrör då eller ska man satsa på koppar?
Posta gärna länkar till egna projekt eller skriv vad ni har för erfarenheter eller tips, budget är väl ganska obegränsad men vill helst ha något som inte är för dyrt i drift och kunna styra lite själv.
Tog bort den gamla oljepannan i våras och bytte till Bergvärme (Nibe 1255).
Innan var det snustorrt i källaren då det var väldigt varmt i pannrummet och elementet i källaren var också väldigt varmt hela tiden, nu med en framledningstemp som är väldigt låg blir det inte lika bra.
Det finns 3 plåtluckor som jag antar har varit för inluft tidigare? (det är ett gammalt hus)
Sen 2 plåtluckor som går mot skorstenen via kanaler och en tallricksventil där oljepannan tidigare stod. (På våningsplan 1 finns det badrumsfläkt mot ventilsystem/skorsten samt i sovrummen och vardagsrummet som går att öppna stänga)
Hur ska jag göra nu när oljepannan och därmed draget nästan försvunnit?
Det lätta är väl en avfuktare eller luftvärmepump/fläktkonvektor, men vill ha något som håller länge, med låga driftkostnader och som utnyttjar redan befintligt värmesystem.
Kan jag montera 3 billiga badrumsfläktar vid plåtluckorna för att blåsa ut fukt vid behov? (har automatiserat hem så kan koppla dem att starta vid viss fukt eller tid med hjälp av sensorer isf)
Hur gör jag där oljepannan stod, en kraftig badrumsfläkt med till eller från? Eller ska man satsa på en fläkt för att dra ut luft ur skorstenen direkt ut till plåtventilen/luckan i samma rum via ett ventilationsrör för att inte få in mer fuktig luft i källaren men öka på draget?
Har utstick från bergvärmepumpen för att kunna göra en extra slinga med element i källaren, är det smidigast att dra runt sånna där pexrör då eller ska man satsa på koppar?
Posta gärna länkar till egna projekt eller skriv vad ni har för erfarenheter eller tips, budget är väl ganska obegränsad men vill helst ha något som inte är för dyrt i drift och kunna styra lite själv.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Pex rör om du ska bygga in dom (såga spår i väggen och lägg igen med puts?)
Kromade kopparrör om du ska ha utvändig montering.
Du skulle kunna sätta en fläkt på taket som suger luft ur skorstenen?
Kromade kopparrör om du ska ha utvändig montering.
Du skulle kunna sätta en fläkt på taket som suger luft ur skorstenen?
Ganska vanligt. Förut gick säkerligen radiatorerna i källaren på pannans oshuntade krets och nu har övervåningens o källarens system kopplats ihop vilket innebär att om utetermostaten talar om för vpn att det är tillräcklig värme för att värma ö-våningen så får källaren inte heller nån mer värme. Hade källarens system suttit på varmvattenkretsen hade systemet liknat det förra och radiatorerna i källaren kunde vara varma trots att övervåningens är kalla. Många har installerat kamin i källaren för att lösa fukt o fortfarande få möjlighet att hänga tvätt på tork i tvättstugan. Hade det gått att samla husets alla frånluftskanaler till en fläkt hade det såklart varit bra men blir lite bökigare då de går in i en murstock. Viktigaste sugstället är i tvätt och stäng "plåtventilerna" i pannrum o tvätt så att undertrycket gör att ersättningsluften mestadels tas ner genom trapphuset.Fläkten ska gå hela tiden.
Klicka här för att svara