Hej,
nu i servicetider inför vintern och som hobbyintresserad försöker jag skapa mig en bättre förståelse för ventilation i allmänhet och FTX-ventilation i synnerhet. Har inte tillgång till riktig flödes- eller tryckmätare för tillfället.

Mitt hus är bestyckat med två flödesmätdon, ett vid tilluften och ett vid frånluften: https://www.halton.com/sv_SE/halton/products/-/product/MSD

Vid normaltillstånd med FTX-aggregatet på 50% visar mätdonen (NS=160, k=17.2) flödet qv,FL = 102 l/s och qv,TF = 92 l/s. Om jag stänger av FTX:n visar flödesmätdonen 94 l/s respektive 79 l/s. När jag undersöker vid tilluftsdonen så luften i princip helt stilla.

Mitt hus är projekterat till 68 l/s. Jag hamnar på på ~65 l/s vid mätning.

Mina filter är inte nya. Utbilda mig - hur ska jag tolka detta kring flöde och tryck?
 
Måste du kunna detta in i minsta lilla detalj, med tryck osv?
Vi har, som du ett FTX-aggregat, som är injusterat i samband med OVK med sina 5 tilluft-ventiler och 4 frånluft-ventiler till rätt värden, vilket gav ett frånluftflöde på 160 m3/h.
Men då vi bara är två boende, så kör vi det hela på halvfart, alltså 80 m3/h.

Så länge luften är bra, det inte blir imma och fukt på fönstren, duschrum och tvätt torkar upp rimligt snabbt och man inte ser någon mögelpåväxt kan man väl vara nöjd?

Och förhållandet mellan till- och frånluft som du visar verkar helt OK, man räknar ju tumregelmässigt med frånluft 10% högre än tilluft.
 
A ador skrev:
Mina filter är inte nya. Utbilda mig - hur ska jag tolka detta kring flöde och tryck?
Men byt eller gör rent filtren! Det är väl det första man gör!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Måste du kunna detta in i minsta lilla detalj, med tryck osv?
Vi har, som du ett FTX-aggregat, som är injusterat i samband med OVK med sina 5 tilluft-ventiler och 4 frånluft-ventiler till rätt värden, vilket gav ett frånluftflöde på 160 m3/h.
Men då vi bara är två boende, så kör vi det hela på halvfart, alltså 80 m3/h.

Så länge luften är bra, det inte blir imma och fukt på fönstren, duschrum och tvätt torkar upp rimligt snabbt och man inte ser någon mögelpåväxt kan man väl vara nöjd?

Och förhållandet mellan till- och frånluft som du visar verkar helt OK, man räknar ju tumregelmässigt med frånluft 10% högre än tilluft.
Tack för kommentaren. Minsta detalj.. Jag har inte monterat mätdonen själv. Jag är bara allmänt intresserad - och förmodligen mer intresserad än medelpersonen ja.

Jag funderade mestadels över flödesskillnaden när aggregatet är igång kontra avstängt och jag började fundera hur det hängde ihop.

Japp, undertryck etc har jag koll på och att OVK:n är utförd korrekt samt mina felkällor på mätningen. Luften är och har alltid varit mycket bra.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men byt eller gör rent filtren! Det är väl det första man gör!
Detta gör jag när jag uppnått serviceintervallet.
 
Vad läser du av luftflödet på?
Sitter det någon form av digital-tryckmätare finns risken att nollpunkten glider i denna, går ofta att nollställa igen genom att ta av slangar och tryck på en knapp.
 
Ta av slangarna från tryckgivaren och nollställen den till att börja med.
Se upp så inte någon slang ramlat av också.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.