1 444 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Hur ska jag tolka flödesmätdonens värde?
Hej,
nu i servicetider inför vintern och som hobbyintresserad försöker jag skapa mig en bättre förståelse för ventilation i allmänhet och FTX-ventilation i synnerhet. Har inte tillgång till riktig flödes- eller tryckmätare för tillfället.
Mitt hus är bestyckat med två flödesmätdon, ett vid tilluften och ett vid frånluften: https://www.halton.com/sv_SE/halton/products/-/product/MSD
Vid normaltillstånd med FTX-aggregatet på 50% visar mätdonen (NS=160, k=17.2) flödet qv,FL = 102 l/s och qv,TF = 92 l/s. Om jag stänger av FTX:n visar flödesmätdonen 94 l/s respektive 79 l/s. När jag undersöker vid tilluftsdonen så luften i princip helt stilla.
Mitt hus är projekterat till 68 l/s. Jag hamnar på på ~65 l/s vid mätning.
Mina filter är inte nya. Utbilda mig - hur ska jag tolka detta kring flöde och tryck?
nu i servicetider inför vintern och som hobbyintresserad försöker jag skapa mig en bättre förståelse för ventilation i allmänhet och FTX-ventilation i synnerhet. Har inte tillgång till riktig flödes- eller tryckmätare för tillfället.
Mitt hus är bestyckat med två flödesmätdon, ett vid tilluften och ett vid frånluften: https://www.halton.com/sv_SE/halton/products/-/product/MSD
Vid normaltillstånd med FTX-aggregatet på 50% visar mätdonen (NS=160, k=17.2) flödet qv,FL = 102 l/s och qv,TF = 92 l/s. Om jag stänger av FTX:n visar flödesmätdonen 94 l/s respektive 79 l/s. När jag undersöker vid tilluftsdonen så luften i princip helt stilla.
Mitt hus är projekterat till 68 l/s. Jag hamnar på på ~65 l/s vid mätning.
Mina filter är inte nya. Utbilda mig - hur ska jag tolka detta kring flöde och tryck?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Måste du kunna detta in i minsta lilla detalj, med tryck osv?
Vi har, som du ett FTX-aggregat, som är injusterat i samband med OVK med sina 5 tilluft-ventiler och 4 frånluft-ventiler till rätt värden, vilket gav ett frånluftflöde på 160 m3/h.
Men då vi bara är två boende, så kör vi det hela på halvfart, alltså 80 m3/h.
Så länge luften är bra, det inte blir imma och fukt på fönstren, duschrum och tvätt torkar upp rimligt snabbt och man inte ser någon mögelpåväxt kan man väl vara nöjd?
Och förhållandet mellan till- och frånluft som du visar verkar helt OK, man räknar ju tumregelmässigt med frånluft 10% högre än tilluft.
Vi har, som du ett FTX-aggregat, som är injusterat i samband med OVK med sina 5 tilluft-ventiler och 4 frånluft-ventiler till rätt värden, vilket gav ett frånluftflöde på 160 m3/h.
Men då vi bara är två boende, så kör vi det hela på halvfart, alltså 80 m3/h.
Så länge luften är bra, det inte blir imma och fukt på fönstren, duschrum och tvätt torkar upp rimligt snabbt och man inte ser någon mögelpåväxt kan man väl vara nöjd?
Och förhållandet mellan till- och frånluft som du visar verkar helt OK, man räknar ju tumregelmässigt med frånluft 10% högre än tilluft.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack för kommentaren. Minsta detalj.. Jag har inte monterat mätdonen själv. Jag är bara allmänt intresserad - och förmodligen mer intresserad än medelpersonen ja.KnockOnWood skrev:
Måste du kunna detta in i minsta lilla detalj, med tryck osv?
Vi har, som du ett FTX-aggregat, som är injusterat i samband med OVK med sina 5 tilluft-ventiler och 4 frånluft-ventiler till rätt värden, vilket gav ett frånluftflöde på 160 m3/h.
Men då vi bara är två boende, så kör vi det hela på halvfart, alltså 80 m3/h.
Så länge luften är bra, det inte blir imma och fukt på fönstren, duschrum och tvätt torkar upp rimligt snabbt och man inte ser någon mögelpåväxt kan man väl vara nöjd?
Och förhållandet mellan till- och frånluft som du visar verkar helt OK, man räknar ju tumregelmässigt med frånluft 10% högre än tilluft.
Jag funderade mestadels över flödesskillnaden när aggregatet är igång kontra avstängt och jag började fundera hur det hängde ihop.
Japp, undertryck etc har jag koll på och att OVK:n är utförd korrekt samt mina felkällor på mätningen. Luften är och har alltid varit mycket bra.
Vad läser du av luftflödet på?
Sitter det någon form av digital-tryckmätare finns risken att nollpunkten glider i denna, går ofta att nollställa igen genom att ta av slangar och tryck på en knapp.
Sitter det någon form av digital-tryckmätare finns risken att nollpunkten glider i denna, går ofta att nollställa igen genom att ta av slangar och tryck på en knapp.
Dessa mätenheter sitter i kanalen
http://www.calectro.se/produkter/#!/aldreej-lagerforda-produkter/tryckgivare/pth-3202/
Ja, manualen nämner nollställning. Kanske de är felaktigt installerade och inte nollställda när anläggningen är avstängd. Hmm.
http://www.calectro.se/produkter/#!/aldreej-lagerforda-produkter/tryckgivare/pth-3202/
Ja, manualen nämner nollställning. Kanske de är felaktigt installerade och inte nollställda när anläggningen är avstängd. Hmm.
Ta av slangarna från tryckgivaren och nollställen den till att börja med.
Se upp så inte någon slang ramlat av också.
Se upp så inte någon slang ramlat av också.
Klicka här för att svara
