Hej!

Kommer att ha ett Clivus Multrum med en stor tank installerad i källaren under mitt fritidshus. Toalettstolen står inomhus i blivande badrummet. Multrumstanken ventileras ner genom en glipa i toalettstolens lock och vidare genom en ventilationsledning som går separat genom bjälklagen upp via vinden och ut över tak. På vinden kommer jag ha en tyristorreglerad fläkt för att kunna dra ner ventilationen på ett absolut minimum när den inte behövs. Räknar med ca. 20 Nm3/h då. Fläkten av plåt och sista biten upp genom taket plåtrör.

Som all påtvingad ventilation som drar ut rumsluft kommer det ju innebära vissa uppvärmningskostnader - det får jag ta.

Rumsluften är ju när vi vistas i sommarhuset uppvärmd. Och kan givetvis i badrummet ta upp lite extra fukt från duschen. Är en isolerad skorsten starkt att rekommendera för att undvika kondens baklänges ner i multrumstanken? Och undvika korrosion på plåtdelarna?

R
Det kommer alltid att bli kondens i ventilationen och rinna ner , om du tycker att du kan isolera på ett bra och snyggt sätt så kan du göra det , då kyls inte röret av så mycket på insidan ,men har marginell effekt , mycket fukt i burken

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.