4 018 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Frånluftdon vid golv?
Hej, jag bygger en liten stuga med mekanisk FTX med återvinning. Jag kommer ha ett badrum mitt i, och där har jag ingen ventilation. Jag har kök på ena sidan ol badrummet ocj där har jag köksfläkt med kolfilter. I köket har jag även ett frånluftsdon. I sovrummet, på andra sodan badrummet, har jag tilluft.
Så till min fråga: undrar varför man alltid sätter frånluftsdonen längst upp i taket, och inte nere vid golvet? Koldioxid är tung och sjunker. Vill man ha friskluft borde man ju därför sätta längst ner. Där är deg även kallare luft man tar, dvs man ”snor” inte lika mycket värme (även om man har återvinnare).
Det ända jag kan komma på är att man vill få bort fukt, och att varm luft kan bära fult bättre och därför är det fuktigare luft högre upp. Samt att man kanske vill Få bort matos etc?
Jag tänker att man Borde få lägre uppvärmingskostnader om man sätter frånluftsdonen vid golvet? Vad missar jag?
Så till min fråga: undrar varför man alltid sätter frånluftsdonen längst upp i taket, och inte nere vid golvet? Koldioxid är tung och sjunker. Vill man ha friskluft borde man ju därför sätta längst ner. Där är deg även kallare luft man tar, dvs man ”snor” inte lika mycket värme (även om man har återvinnare).
Det ända jag kan komma på är att man vill få bort fukt, och att varm luft kan bära fult bättre och därför är det fuktigare luft högre upp. Samt att man kanske vill Få bort matos etc?
Jag tänker att man Borde få lägre uppvärmingskostnader om man sätter frånluftsdonen vid golvet? Vad missar jag?
Frånluft ha ju en längre tradition i kök och badrum, i båda de fallen går det man vill av med uppåt; os och varm vattenånga från matlagning, dusch och bad.
Men nya påfund som frånluft i bostadsutrymmen? Ett problem med frånluft vid golv är ju damm.
Men nya påfund som frånluft i bostadsutrymmen? Ett problem med frånluft vid golv är ju damm.
Klicka här för att svara