3 415 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Ventilation via uterum
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl risk att tilluften till sovrummet då blir förskräckligt het på soliga dagar under sommarhalvåret.
Det är sant, kan ju vara bra för hälsan att ha en ventil till att ta luften via på sommaren.
Tänkte att det kanske skulle kunna vara bra att cirkulera luften lite i uterummet på vintern då det inte kommer att användas (öppnas dörrar) på samma sätt som sommaren.
Tänkte att det kanske skulle kunna vara bra att cirkulera luften lite i uterummet på vintern då det inte kommer att användas (öppnas dörrar) på samma sätt som sommaren.
Uterummet kommer inte att användas på vintern utan det kommer att vara helt kallställt men det kommer säkert att vara lite varmare i uterummet pga spillvärmen från huset.
Min tanke var att det kommer att suga in uteluft genom springor och otäta (vår/höst) glaspartier och på så sätt cirkulera luften där ute.
Min tanke var att det kommer att suga in uteluft genom springor och otäta (vår/höst) glaspartier och på så sätt cirkulera luften där ute.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Uterummet är väl inte alltid tomt, tänk om man har gäster och sitter i uterummet 6-8 personer en sval kväll så man vill ha dörrarna stängda och så ska den luften fungera som friskluft för något barn i sovrummet innanför. Det blir hög ljudnivå i sovrummet också.useless skrev:
På sommaren kommer det som sagt att behöva vara en ventil på en annan vägg för att ta friskluft utanför uterummet för att inte få in supervarm luft in i huset på varma dagar.
Det är mest under vintern som jag är intresserad av hur man bäst löser för att cirkulera luften i uterummet så det inte blir unket under vintern samt om lufttillförseln blir tillräcklig utan att sätta in en ventil i uterummet med.
Tack för svar och funderingar så här långt.
Det är mest under vintern som jag är intresserad av hur man bäst löser för att cirkulera luften i uterummet så det inte blir unket under vintern samt om lufttillförseln blir tillräcklig utan att sätta in en ventil i uterummet med.
Tack för svar och funderingar så här långt.
Redigerat:
Klicka här för att svara
