Jag har en villa, byggd 20-tal, med en tillbyggnad som gjordes strax efter millennieskiftet. Det är kallvind på båda delar och öppet mellan dessa. I vintras upptäckte jag mörk påväxt på råsponten i den nybyggda delen. Den gamla vinden ser fin ut. Diffusionsspärr finns i nybyggda delen, och den är välisolerad. Gamla delen av vinden är endast isolerad med sågspånliknande material, och saknar diffusionsspärr. Murstocken är i mitten på gamla delen, och hålls kontinuerligt varm tack vare pelletseldning och flitigt kamineldande.
Gavelventilation finns på alla husets tre gavlar, och huset har väl fungerande ventilation i form av kanalfläkt med ventiler ut ur badrummen.
Det som får mig att fundera är hur påväxten är lokaliserad. Huset har sadeltak, och riklig takfotsventilation i form av lufthål som är cirka 30*2 cm (2st/takstolsmellanrum). Påväxten slutar cirka 1 meter från taknocken, förutom på norrsidan då den går hela vägen upp. Vid två takstolsmellanrum där takfotsventilation saknas är det ingen påväxt alls. Detta har fått mig att fundera på att sätta igen takfotsventilationen helt, för det verkar som att för mycket fuktig luft kommer in utifrån, och sen stannar kvar.
Mögelstoppers finns i nocken, så ev fukttillskott nerifrån borde ju i sådana fall ventileras ut?
Vad tror ni? Om jag testar med detta inför höst/vinter och håller koll med hygrometer borde väl detta kunna vara en möjlig lösning? Tar gärna emot tips och inputs!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.