Hej alla
Jag håller på och renoverar köket och har kommit till hur jag ska ljudisolera ett väggskåp på 140x40cm. Detta för att slippa alla röster och klonkande ljud som kommer från grannarnas kök. Väggskåpet ska sitta framför frånluftsdonet och köksfläkten ska även vara monterad på lådan.
Så min tanke var såhär. Först tätar jag lådan och gör att frånluften börjar i lådan inte i väggen, sen så sätter jag ett ljudisolerat frånluftsdon som får sitta i lådan, därefter bygger jag ett par väggar i lådan som ligger omlott så ljudet får studsa lite. Sedan blir det ett ytterligare ljuddämpande don som går ut från lådan.
Fläkten kommer föra in luft i lådan underifrån. Lådan kommer kläs inuti med mineralull också .
Vad tror ni om detta? Alla tips uppskattas.

Tack på förhand.
 
Cheesen
N newkidintown skrev:
Hej alla
Jag håller på och renoverar köket och har kommit till hur jag ska ljudisolera ett väggskåp på 140x40cm. Detta för att slippa alla röster och klonkande ljud som kommer från grannarnas kök. Väggskåpet ska sitta framför frånluftsdonet och köksfläkten ska även vara monterad på lådan.
Så min tanke var såhär. Först tätar jag lådan och gör att frånluften börjar i lådan inte i väggen, sen så sätter jag ett ljudisolerat frånluftsdon som får sitta i lådan, därefter bygger jag ett par väggar i lådan som ligger omlott så ljudet får studsa lite. Sedan blir det ett ytterligare ljuddämpande don som går ut från lådan.
Fläkten kommer föra in luft i lådan underifrån. Lådan kommer kläs inuti med mineralull också .
Vad tror ni om detta? Alla tips uppskattas.

Tack på förhand.
Jag tror du skapar en brandfara. Fettet från matos kommer att ligga som en bra grogrund i ditt skåp.
Det finns ljuddämpare i handeln för ventilationsrör, men jag vet ej om det är tillämpligt i ditt fall.
 
  • Gilla
perblo
  • Laddar…
Det finns färdiga ljuddämpare för köksfläktskanaler att köpa.

Ljudmässigt blir det säkert bra som du tänker, men just fett i kanalen kan vara ett bekymmer. Vad har du tänkt ha som fläktkåpa?
 
Tack för svaren, det kommer sitta ett filter i fläkten som ska samla fett, kan det räcka? Är verkligen trött på dom burkiga ljuden från venthålet :/
 
Redigerat:
Stekfett har en fantastisk förmåga att tränga in precis överallt, oavsett om där finns fläkt eller inte. Det är inte det vanliga stänket som du ser som är boven, utan de pyttesmå fettpartiklarna som följer med vattenångan, och sen kondenserar.
Vad du än bygger, så bygg inget som antingen går att göra rent enkelt eller som är diffusionstätt. Det senare måste dock kollas mot risken för fukt.
Bygger du som du beskriver, så får du om några månader en låda full med härsket gammalt flöt som sitter ingrott i mineralull. Låter inte som någon höjdare, däremot som en brandbomb. Hujedamej va bra fett brinner säger jag bara.
 
Ok. Om jag skippar mineralullen och tar gummimattor eller kör helt enkelt bara kör väggar omlott i lådan? Så ljudet får studsa lite.
 
Mikael_L
  • Gilla
newkidintown
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.