895 läst · 2 svar
895 läst
2 svar
Ventilera kallutrymme under sommarstuga
Har ett rum under sommarstugan där det finns elcentral, varmvattenberedare, hydrofor, vattenfilter mm. Det är inte isolerat och har ventiler ut till det fria. Och är givetvis fuktigt och kallt även sommartid. Men på vintern när vattnet är avstängt har jag ändå ett litet el-element där för att hålla det på nån plusgrad.
Men hur gör jag med fukten?, jag vill ventilera bort den. På sommartid kunde jag kanske sätta en fläkt som blåser ut luft vid ena väggens ventil och låta den andra väggens ventil vara "tilluft". Men på vinterhalvåret blir ju då tilluften minusgrader. Hur kan jag lösa detta?
Men hur gör jag med fukten?, jag vill ventilera bort den. På sommartid kunde jag kanske sätta en fläkt som blåser ut luft vid ena väggens ventil och låta den andra väggens ventil vara "tilluft". Men på vinterhalvåret blir ju då tilluften minusgrader. Hur kan jag lösa detta?
Medlem
· Stockholm
· 754 inlägg
Någon form av avfuktare är lämpligt. Drar ju tyvärr en del ström, men det är billigare än att åtgärda fuktskadat trä. Häng in en hygrometer och läs av vilken fukthalt du har. Över 75% relativ fukthalt är inte bra.
Om du har värme på och det är varmare än ute och ingen fukt tillförs annat än från vägar och golv så borde det faktum att det är varmare "inne" på vintern vara nog tillräckligt för att få ner relativ luftfuktighet under denna tidI Icebaloo skrev:Har ett rum under sommarstugan där det finns elcentral, varmvattenberedare, hydrofor, vattenfilter mm. Det är inte isolerat och har ventiler ut till det fria. Och är givetvis fuktigt och kallt även sommartid. Men på vintern när vattnet är avstängt har jag ändå ett litet el-element där för att hålla det på nån plusgrad.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Täta undergolv tröskel/karm Nivell/Subfloor ventilerat
Golv -
Översvämning under ventilerat golv. Vad göra?
Övrigt husrelaterat -
Ventilerat undergolv på oisolerad platta - tjocklek på isolering?
Isolering -
Krävs ventilerat undertak till takpapp?
Tak & Vind -
Vad menas med ett ”undertrycksventilerat golv” i en källare?
Ventilation