1 019 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ventilera kallutrymme under sommarstuga
Har ett rum under sommarstugan där det finns elcentral, varmvattenberedare, hydrofor, vattenfilter mm. Det är inte isolerat och har ventiler ut till det fria. Och är givetvis fuktigt och kallt även sommartid. Men på vintern när vattnet är avstängt har jag ändå ett litet el-element där för att hålla det på nån plusgrad.
Men hur gör jag med fukten?, jag vill ventilera bort den. På sommartid kunde jag kanske sätta en fläkt som blåser ut luft vid ena väggens ventil och låta den andra väggens ventil vara "tilluft". Men på vinterhalvåret blir ju då tilluften minusgrader. Hur kan jag lösa detta?
Men hur gör jag med fukten?, jag vill ventilera bort den. På sommartid kunde jag kanske sätta en fläkt som blåser ut luft vid ena väggens ventil och låta den andra väggens ventil vara "tilluft". Men på vinterhalvåret blir ju då tilluften minusgrader. Hur kan jag lösa detta?
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Någon form av avfuktare är lämpligt. Drar ju tyvärr en del ström, men det är billigare än att åtgärda fuktskadat trä. Häng in en hygrometer och läs av vilken fukthalt du har. Över 75% relativ fukthalt är inte bra.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Om du har värme på och det är varmare än ute och ingen fukt tillförs annat än från vägar och golv så borde det faktum att det är varmare "inne" på vintern vara nog tillräckligt för att få ner relativ luftfuktighet under denna tidI Icebaloo skrev:Har ett rum under sommarstugan där det finns elcentral, varmvattenberedare, hydrofor, vattenfilter mm. Det är inte isolerat och har ventiler ut till det fria. Och är givetvis fuktigt och kallt även sommartid. Men på vintern när vattnet är avstängt har jag ändå ett litet el-element där för att hålla det på nån plusgrad.
Men hur gör jag med fukten?, jag vill ventilera bort den. På sommartid kunde jag kanske sätta en fläkt som blåser ut luft vid ena väggens ventil och låta den andra väggens ventil vara "tilluft". Men på vinterhalvåret blir ju då tilluften minusgrader. Hur kan jag lösa detta?
Klicka här för att svara