1: det är minimum, om du vill kan du byta ut luftgapet mot mer brandklassad isolering.
(När sotaren inspekterade vår nymonterade skorsten från kaminen så fick vi backning på att vi hade ett lager stenullsisolering runt ytterröret på skorstenen och sedan vanlig glasfiberisolering, det skulle varit två lager med förskjuten skarv. I montageanvisningen för skorstenen skulle det vara 50mm luft runt yttermanteln eller brandklassad isolering.)
2: om du monterar 90° böj så bör du montera renslucka, ja den behöver också vara brandisolerad.
Eller så monterar du två 45° böjar så det blir mjukare böjar, då behövs ingen renslucka.