3 652 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Ventilation gästtoalett
Hej forumare
Håller på att bygga en gästtoalett (bara handfat och wc) i ett utrymme där det tidigare var en klädkammare. Självklart en hel del meck då allt saknas (vatten, avlopp och el) men det tar jag vid behov i andra delar av forumet.
Det som finns är en ventil ut från utrymmet, problemet är att den mynnar på andra sidan ut i garagevinden.
Är ju ingen större mängd fukt som skall ut , utan mer bara odörer och luftombyte.
På vintern är det ju kallt ute i garaget och då bör flödet gå åt rätt håll, värre på sommarhalvåret då det kan bli rätt varmt på garagevinden. Bör jag ha någon form av backventil eller mekanisk ventilation? (Självdrag i övrigt)
Några andra problem med att den mynnar direkt ut på garagevinden?
Kan till nöds dra en egen kanal för den och låta mynna ut i garagets fasad utåt.
Något jag bör tänka på i övrigt? Brandrisk etc?
Hur gör jag med tilluft? Räcker det med det som läcker vid dörren (som är en vanlig innerdörr i en villa)?
Utrymmet är ca 1.8x1 meter och 2,6o i takhöjd
Håller på att bygga en gästtoalett (bara handfat och wc) i ett utrymme där det tidigare var en klädkammare. Självklart en hel del meck då allt saknas (vatten, avlopp och el) men det tar jag vid behov i andra delar av forumet.
Det som finns är en ventil ut från utrymmet, problemet är att den mynnar på andra sidan ut i garagevinden.
Är ju ingen större mängd fukt som skall ut , utan mer bara odörer och luftombyte.
På vintern är det ju kallt ute i garaget och då bör flödet gå åt rätt håll, värre på sommarhalvåret då det kan bli rätt varmt på garagevinden. Bör jag ha någon form av backventil eller mekanisk ventilation? (Självdrag i övrigt)
Några andra problem med att den mynnar direkt ut på garagevinden?
Kan till nöds dra en egen kanal för den och låta mynna ut i garagets fasad utåt.
Något jag bör tänka på i övrigt? Brandrisk etc?
Hur gör jag med tilluft? Räcker det med det som läcker vid dörren (som är en vanlig innerdörr i en villa)?
Utrymmet är ca 1.8x1 meter och 2,6o i takhöjd
Skicka absolut inte ut det på garagevinden.
Sätt helst en fläkt och dra ut röret genom taket eller fasaden. Kanalen måste isoleras.
Till dörren är det väl lättast att sätta en badrumströskel som skapar en luftspalt längs ner.
Sätt helst en fläkt och dra ut röret genom taket eller fasaden. Kanalen måste isoleras.
Till dörren är det väl lättast att sätta en badrumströskel som skapar en luftspalt längs ner.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Man ska aldrig aldrig släppa ut varm&fuktig luft till ett kallt utrymme (förutom utomhus).
Anledningen är att det lätt blir mögel pga att RF kommer att stiga i det kalla utrymmet.
Ett garage brukar/bör(/numera ska) vara en egen brandcell. Så dra en kanal från gästtoan via garagevinden ut genom fasaden, brandisolera kanalen.
Anledningen är att det lätt blir mögel pga att RF kommer att stiga i det kalla utrymmet.
Ett garage brukar/bör(/numera ska) vara en egen brandcell. Så dra en kanal från gästtoan via garagevinden ut genom fasaden, brandisolera kanalen.
Fortsättning!
Toaletten börjar bli klar och isolerat rör är draget på garagevinden och ut.
Nu är det ju dock självdrag i huset (förstärkt av en fläkt på toaletten på ovanvåningen) och det det blåser snarare in än ut genom rörets mynning på toaletten ( i ett just nu ganska blåsigt skåne)
Funderar på att sätta någon typ av fläkt för att hjälpa ventilationen åt rätt håll, men vill heller inte ställa till det med övrig ventilation, så den ska ju inte dra mer än absolut nödvändigt (odörer) och lär väl därför behöva lite styrning.
Någon som har tips på en bra lösning? Tids och varvtalsstyrning? Rörelsesensor?
Helst inte hutlöst dyrt.
Toaletten börjar bli klar och isolerat rör är draget på garagevinden och ut.
Nu är det ju dock självdrag i huset (förstärkt av en fläkt på toaletten på ovanvåningen) och det det blåser snarare in än ut genom rörets mynning på toaletten ( i ett just nu ganska blåsigt skåne)
Funderar på att sätta någon typ av fläkt för att hjälpa ventilationen åt rätt håll, men vill heller inte ställa till det med övrig ventilation, så den ska ju inte dra mer än absolut nödvändigt (odörer) och lär väl därför behöva lite styrning.
Någon som har tips på en bra lösning? Tids och varvtalsstyrning? Rörelsesensor?
Helst inte hutlöst dyrt.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden