Ventilation
Lurvaz: [citat] Ja jag får kolla på det! Dock så vill jag helst inte ha den skåpsmonterad.. Det ser exakt ut som en av franke men det är en "villavent" Det är just det som är konstigt. För jag måste sätta den i "badrumsläge" och då går både spiskåpan och badrummet.
Karligheten: För de intresserade tänkte jag bara informera hur vi löste det. Precis som diskuterat tog vi in en OVK-besiktningsman som rensade den gamla rökkanalen på döda fåglar och annat skräp. Från ett OVK-perspektiv är det en godkänd lösning vilket i vårt fall även innebär godkänd av styrelsen. Däremot har jag fortfarande inte fått något ordentligt svar på om det krävs ett visst
Vredet: Hej, Flyttar köket så kan inte längre ansluta ventilation från köksfläkten till murstocken (nuvarande lösning). Har kollat av med sotaren och fått ok på att leda ut frånluften genom ytterväggen. Bor i ett äldre hus med följande väggkonstruktion: Stående plank -> papp -> läkt -> spiktegel -> puts. Hade jag bott i traditionellt trähus hade jag inte haft några problem att ta upp
mape366: Jag har en ljuddämpare också till fläkten. Jag antar att jag kan montera den direkt på sugsidan av fläkten?
Fulkemisten: Jo det är precis som @exerg säger. Denne gjorde mig uppmärksam på det här problemet för några år sedan och jag styrde upp fläktar med lågt grundflöde som ersatte det (sedan byggåret?) undermåliga självdraget i murstocken och skapade adekvat undertryck. Ventilerar hela luftvolymen i byggnaden på 3-4 h, lägre än boverkets riktlinje, typ hälften, men så är det. Resultatet,
useless: Har du frågat dom här? http://www.thermo2000.com/index_en.aspx
Romeo Patrick: Tack alla för svar. Imorgon kommer elektrikern så tänkte förbereda hålet i väggen. Var rekommenderar ni att fläkten (pax Calima) ska sitta?
fgo: Tänkte återkoppla ifall andra har samma problem. Var i kontakt med supporten. Efter lite felsökning verkar det som kretskortet var felande. Har bytt kretskort och panel. Nu regleras temperaturen så fint och pumpen snurrar dom planerat. Supporten hos flexit var riktigt bra att diskutera med.
Filipholmstrom: Qvesarum har precis denna. Kanske endast i svart dock. https://www.qvesarum.se/produkter/ventiler-och-galler/gjutjarnsventiler/ventil-liten-110-mm-i-stos/ Kedjorna får du montera i efterhand :)
Jonatan79: Jag tycker ni ska ha en fläkt typ Caliman som kan gå konstant med lågvarv och öka vid fuktbelastning. Sitter nuvarande fläkt nära spisen? Om inte bör ni kanske sätta in en kolfilterfläkt ovanför spisen som renar lite matos.
Posthuset: jo det finns krav på ovk som ej är gjord ännu... Det jag vill är att behålla självdrag och helst då bara sätta in intags ventiler/tilluft helt o mekanisk också
Elversson: [citat] Tack! Det var ett sånthär svar jag hade hoppats på :D(y)
Jonatan79: Oftast behövs ingen reglering, bara om intaget sitter precis ovanför en säng så man vill kunna ändra beroende på säsong.
gråsten: Det är enbart det stora fönsterpartiet på gaveln i köket som har fasta ytterbågar och därför dåligt genomsläpp utåt. Jag sätter totalt i 48 innanfönster med 4 mm termoglas i huset så vi är fler som kånkar på innanfönster och vill ha det så.
Avemo: Värmepumpen kan ju inte styra individuellt mellan våningarna. Så utan att sprida värmen från kaminen effektivare kommer det alltid att bli mycket varmare nere än uppe när man eldar. Jag ser ett par lösningar som jag skulle överväga. Eldstad som värmer vattnet. Dyr lösning som sprider värmen bra. Installera en eldstad på övervåningen också. Förutsätter att man orkar elda på
FatMikeSlim: Vid datumet för energideklaration fanns en godkänd ovk. Ovk- besiktningen gäller i 6 år och kan vara gjord flera år för energideklaration således. När ovk- besiktningen gjordes fanns inga allvarliga anmärkningar eftersom den blev godkänd.
Hammarfall: Jag körde med spirorör 100mm + muffar + skarvar och kanalisolering. Skruvade fast rördelarna. I mitt fall kopplades det till murstocken. Lättare att använda plastdelar, men blir snabbt dyrt om det är längre avstånd.
Rabbithole: FTX är ett enkelt aggregat för värmeåtervinning och kanalsystem. Det blir ett rör för luft till varje rum från aggregatet. Det kan då vara mer eller mindre omfattande att få in dessa rören som är det jobbiga
Demmpa: ”Fixa element” lär i detta fall betyda att personen skaffade fram ytterligare elelement utöver det som TS redan har fått låna.
starmanin: [citat] Tusen tack! Vad menar de med..."Fläkten kan monteras utomhus eller i andra fuktiga utrymmen.Tillse att dränering finns från fläktkåpan."
Derbyboy: Jag har en billig (3000 kr) kondensavfuktare (Woods df15) som sänker luftfuktigheten i min krypgrund under den kritiska gränsen (RF 75 %) för mögel. Utan avfuktare hade luftfuktigheten legat över den kritiska gränsen. Hur vet jag det? Jo för att jag mäter RF konstant. Jag har gjort det i ett år och jag kan nu konstatera att jag inte behöver köra avfuktaren 24/7 året om. Hur vet jag
realdexter: Vi har renoverat huset och tagit bort en vägg mellan vardagsrum och kök, ytan är nu 50 kvm. Det finns en ventil (självdrag) ungefär på mitten och sen finns köksfläkten. Är det vettigt att köra köksfläkten på lägsta läget dygnet runt för ventilationens skull och räcker det tillsammans med den andra ventilen? Är det kanske rent av onödigt att köra köksfläkten, det kanske
Husnerden: [citat] Riktigt snyggt med kanalinklädnaden där det fungerar tack för tips. Jag är ju lite lat av mig och tänker att det går snabbare. Dessutom, gör man det med gipsskivor och reglar måste man väl i princip bryta upp dem om man vill komma åt något (fast å andra sidan, hur ofta öppnar med en trumma för att göra något ingrepp, aldrig i princip). Jag kikar just nu på lindabs incasa.
hannamajja: Men det luktar inte matos, gammal råtta eller mögel, det luktar kemi. Och det luktar I alla rum, men det minsta är värst och det beror säkert på att luftvolymem är mindre där. Men du känner inte till vad de ev letar efter när de gör luftanalyser?
byggarätt: [citat] Det låter som om dräneringen har något problem? Om du sätter igång och ventilerar så kan det bli så att du bara transporterar fukt från den trasiga dräneringen! Första åtgärden är att titta i dräneringen med kamera och se om den ligger för högt Står det vatten i dräneringen? Läcker isoleringen utanför källarväggen? När du vet status på dräneringen så kommer val
Disktrasan: Folkshälsomyndigheten ger ut allmänna råd om vilka ljudnivåer de rekommenderar. De råden är rätt hårda. Fastighetsägaren ska hjälpa dig, om dom inte gör det kan du istället ta kontakt med kommunen som då ska kunna hjälpa dig.