Lite problem med mina nya ventiler. Med de nya så levereras även ”flensen” till spirorör och den flensen är gängad. Dvs man gängar i de nya ventilerna i flensarna.
Mina flensar/spirorör är idag limmad/popnitar/inspacklad som bilderna.
Nån som har någon idé hur man monterar de nya ventilerna? Dubbelhäftande tejp? Kardborre?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina flensar/spirorör är idag limmad/popnitar/inspacklad som bilderna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nån som har någon idé hur man monterar de nya ventilerna? Dubbelhäftande tejp? Kardborre?
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Går det inte att popa fast ramen i kanalen eller skruva fast den i taket?
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 706 inlägg
Hade ett liknande problem med en ventil jag skulle ersätta som var monterad i ett gipsat innertak så det fanns inget att fästa skruvarna med. Jag löste det hela genom att först klippa ut en fyrkantig ram av tjock plast som jag monterad med bygglim runt hålet. Sedan limmade jag dit ventilhuset på ramen. Sitter som berg men går ändå att ta bort vid behov.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· 1 706 inlägg
Ser ut som fästramen saknar gummitätningslist. Det kanske går att fixa till tätningen ändå men annars kan du eventuellt byta till modellen jag använder. Kolla tredje bilden på: https://soliduct.se/tilluftsdon-dts-100.htm.B ByggarMartin skrev:
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Frånluftsventilernas fästramar saknar ofta tätning, varför vet jag ej. När jag tog upp detta med Alig som levererade mitt system sa dom att det skulle vara så samt att de även tagit upp detta med Lindab utan att få någon förklaring.
Men om jag inte ser fel så sittet det redan en övermålad ram i ena och en kapad nippel? I den andra. Där får du ju inte in en ram hur du än gör. Iomed du måste ha gängorna till dom ventilerna blir det jobbigt.
Inte rätt men man kan fästa nån plåtbit på insidan så ventilernas gängor klämmer fast, men bökigt och känns ju inte helt hundra.
Inte rätt men man kan fästa nån plåtbit på insidan så ventilernas gängor klämmer fast, men bökigt och känns ju inte helt hundra.
Medlem
· 1 706 inlägg
Klart det måste finnas tätning, antingen på ventilhuset eller med kopplingsrör som har invändig gummilist på varsin sida. Kolla gärna med Alig om hur man tänker angående detta och återkom.es.suhaggyB skrev:
Medlem
· 1 706 inlägg
Om man kollar sista bilden är ventilhuset borttaget men det är svårt att se om det är en kapad nippel eller muff. Jag gjorde i alla fall en egen täckplatta som jag limmade direkt på väggen och sedan limmande jag ventilhuset på täckplattan. Täckplattor med hål för standard rördimensioner finns att köpa nästa överallt:T tgvent skrev:
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Varför inte bara ta bort ramarna och sätta tid medföljande ZR-Ram med bajonetfäste.
Vill man ha tätning använder man VRGU.
Om du inte vill ha detta fäste varför inte bara köpa en annan ventil?
Vill man ha tätning använder man VRGU.
Om du inte vill ha detta fäste varför inte bara köpa en annan ventil?
Medlem
· 1 706 inlägg
Hur fäster man en ZR-Ram i gips? (har du möjligtvis en länk till hur donet ser ut?)
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg