Byggahus.se

Placering av tilluftsdon i sovrum

1. N
    Medlem · västra götaland · 21 inlägg

neoeip

Medlem
    Hej,

Har ett hus ifrån -68 som är i lättbetong med träpanel utanpå det. Huset är tilläggsisolerat utvändigt med någon form av gullfiber. Det finns i princip inga tilluftsdon i hela huset. Vi har precis renoverat badrummet och har då satt in en PAX-fläkt som går igång när det är fuktigt. Vi har även precis renoverat köket och har då bytt fläkten, men den står ju inte på hela tiden.

Vi har väldigt dålig luft i sovrummet(sovrum 1 på ritningen) på morgonen då vi sover med dörren stängd(har katter som gärna är uppe på nätterna...). Min tanke är nu att sätta in ett tilluftsdon så att det förhoppningsvis ska bli bättre luft där inne(behöver ju säkert göra det i alla rum på sikt). Men jag har en fundering kring placeringen av detta. Vi ska även byta ut altandörren då den är gammal och möglig på insidan...).

Jag har läst i andra trådar att man gärna ska sätta det ovanför ett element för att motverka kallras. dock så har vårt element en rätt dum placering för att få en bra genomströmning. Se bifogad ritning.

Hur hade ni gjort? Antingen placera det ovanför elementet med risk för sämre funktion, eller i hörnet för bättre funktion men risk för kallras...?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ventilation.JPG

2. Exostor
    Renoverare · Västergötland · 582 inlägg

Exostor

Renoverare
    Du ska inte satsa på FTX direkt? Det verkar ju som det kan behövas mer frånluft också...

3. N
    Medlem · västra götaland · 21 inlägg

neoeip

Medlem
    Njae, tycker det kan vara värt att testa att bara sätta in lite tilluftsdon först för att se om det blir bättre. sätter jag in 5st don på ovanvåningen(har en källare under) så kostar det ca1500-2000kr om jag gör det själv. kontra att installera FTX för X antal 10000kr... så tycker det är värt att testa först.

Eller har du någon annan input på det? Just frånluft kanske man behöver tänka till lite på med. Finns det några billigare åtgärder man kan göra där istället för FTX?

4. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 364 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Ja, jag satte dem i alla fall i hörnen av rummen (tre stycken rum) just för att inte få kortsluten ventilation. Då hamnade de inte över elementen.

Detta var bland det dummaste jag gjort i huset och något jag ångrar idag.

Gör inte det!

Så länge som tilluftsventilen sitter på motsatt vägg mot dörren så kommer du inte att märka någon skillnad i luftkvalitet på de metrarna (luften sprids dessutom åt sidorna från en korrekt ventil). Däremot så kommer du att få trist kallras om de inte sitter över en radiator. Jag har fått blockera ena sidan på en ventil för att inte få drag om öronen, vilket inte är så kul på vintern. Väggens insida kyls dessutom ner.

Så, gör som alla andra säger, inklusive jag själv numer. Sätt dem över radiatorn! Radiatorer sitter typiskt under fönster och ganska bra placerade i rum för att värmespridningen skall fungera. Då fungerar det bra att sätta ventilen där också för då sprids friskluften med värmen. Om du inte fryser i rummet, så får du inga problem med ventilationen heller.

Man lär sig av sina misstag. Och det bästa sättet är att lära sig av andras misstag. Lär dig av mitt! Det bjuder jag på. ;)

5. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 162 inlägg

-MH-

Medlem
    I mitt gamla hus sitter tilluftsventilerna i hörnen, högst upp vid taket. Inga större problem, men nog kan jag tänka mig att det blir kallare närmare ventilen.

6. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 364 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Nej, men det är nog det bästa man kan förvänta sig också. Jag har själv inte märkt någon som helst fördel av att inte ha dem över radiatorerna heller.

Bara nackdelar.

Inte värt risken mao. Och blir jag bara lite surare på dem så flyttar jag dem. Trots krånglet.

7. osiris
    Byggnadsvårdare · Stockholm · 1 144 inlägg

osiris

Byggnadsvårdare
    Jag har problemet att väggen med radiatorn vätter mot vägen... Hur bra är ljudisoleringen i isolerade ventiler?

8. Exostor
    Renoverare · Västergötland · 582 inlägg

Exostor

Renoverare
    Har du källare? Sätt dem i källaren. Då får du in luft den vägen, som värms upp i källaren innan den kommer upp på bostadsvåningen. Inget kallras. På sommaren kan man öka mekanisk frånluft i huset vilket suger upp sval luft från källaren. Billigare AC finns inte :)

Dessutom: Om du skulle ha ett undertryck i källaren som drar in radon genom plattan så blir du av med det genom att installera tilluftsventiler i källaren.

9. S
    Medlem · Uppsala · 1 126 inlägg

slurppe99

Medlem
    Billigast är frånlutsfläkt som är temperaturanpassad och startar när det är varmare än ca 10 grader ute. Även FX är billigare. Köksfläkt som går hela tiden eller fläkt på taket. Har du några frånluftkanaler så kan takfläkten anslutas till dem. Tänkte på paxfläktens placering som verkar vara ansluten till kanal?
    Tilluftsventiler kan även monteras i fönster etc. Isolerar du dem så blir tilluften sämre men det finns med ljudisolering och filter. Det finns även tilluftsdon som mekaniskt anpassar öppningen vid kyla och värme (velcoventil).
    http://www.luftbutiken.se/content/61-sjalvdrag

Redigerat 19 maj 2016 11:56
  10. A
    Medlem · Skåne · 8 inlägg

afem

Medlem
    En annan webbshop med bra priser är www.ventin.se
    Vi fick hjälp av Gert, som driver den, att ta fram en bra lösning för vårt hus.

11. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 632 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    Jag rekommenderar velco-ventiler eller liknande (som stänger sig gradvis allteftersom det blir kallare, och omvänt).
    Man ställer in en gång och sen behöver man inte göra mer. Jag installerade för 6 år sedan i föräldrarnas hus (gammalt hus med murstock som har självdrag) och har inte behövt göra nån ändring sen den första vintern.
    Under vinter behöver man ju inte lika stort tillflöde av uteluft eftersom den är kallare(expanderar lite när den värms upp) och torrare (absolut fuktmängd, så den relativa fuktigheten sjunker när den värms upp). På så vis slipper man en del kalldrag.

I modernare hus skulle jag rekommendera FTX (som jag har själv i mitt 70-tals hus), på grund av energibesparingen och ännu mindre kalldrag.

12. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 632 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    Ganska bra faktiskt (med typ 30mm dämpande skumplast i röret). Det tar inte bort ljuden helt, men störningen minskar markant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.